Hviletid til bedste smag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • peterw
    Lysristet
    • Feb 2017
    • 56

    #31
    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Jeg har til dato ikke oplevet bønner "som ikke har rubusta" som var bedre efter 30 dage til espresso, syntes de fleste topper på syvende dagen uanset rist.
    Som KaffeT også er inde på er alle bønner ikke ens, her syntes jeg specielt Kenya, Etiopia of Geisha skiller sig ud, jeg må prøve med 30 - 60 dages Kenya en dag :-D
    Er helt enig i den betragtning! Sådan er min generelle oplevelse med bønner brugt til espresso - jo før, jo bedre (næsten da). Så var også selv overrasket også bønnen fra La Cabra. ) !

    Comment

    • Cornichondk
      Grøn bønne
      • Dec 2018
      • 3

      #32
      En uges tid herfra
      Mere kaffe - tak!

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #33
        Hvad der nu smager bedst ;o)
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #34
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Jeg har til dato ikke oplevet bønner "som ikke har rubusta" som var bedre efter 30 dage til espresso, syntes de fleste topper på syvende dagen uanset rist.
          Som KaffeT også er inde på er alle bønner ikke ens, her syntes jeg specielt Kenya, Etiopia of Geisha skiller sig ud, jeg må prøve med 30 - 60 dages Kenya en dag :-D
          En lysristet bønnen “smager” stadig betydeligt af co2 efter 7 dage og du skal have passeret dag 10 før det meste er væk, jeg har ovenikøbet oplevet nogle hvor jeg skulle forbi dag 14 før denne ubehagelige “bismag” var væk.

          Kan nærmest ikke mindes sidst jeg fik en lysristet der smagte fint som filter/espresso før der som min var gået 10-14 dage.

          Aromaerne topper nærmest altid efter dag 14 og med nogle kan der godt gå 30 dage inden den er tilnærmelsesvis værd at drikke, dette er især tilfældet med sorterne fra kenya.

          Jeg har en mistanke om din kværn og evt. tilsætning af mælk spiller ind og at du tænker meget i fylde, især pga. tidligere diskussioner. Det er selvf. en smagssag, men andre fokusere udelukkende på aroma og her vil det aldrig toppe efter 7-10 dage, det er ganske enkelt ikke muligt med de risteprofiler der benyttes i dag.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • summer
            Coffeeholic
            • Jun 2011
            • 1407

            #35
            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
            Men hvordan en pose kaffe varierer over hviletiden afhænger nok også af typen af bønner og præcis hvordan risten er faldet ud ... og endelig afhænger det hvad man bemærker i smagen. Vi er så forskellige hvad vi hæfter os ved i smagen, hvad vi oplever. Så også her må man gøre sig sine egne erfaringer.
            !!! Det her burde indrammes og hænges op overalt på espressobar. Oplevelser af smag er i den grad subjektive

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #36
              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              En lysristet bønnen “smager” stadig betydeligt af co2 efter 7 dage og du skal have passeret dag 10 før det meste er væk, jeg har ovenikøbet oplevet nogle hvor jeg skulle forbi dag 14 før denne ubehagelige “bismag” var væk.

              Kan nærmest ikke mindes sidst jeg fik en lysristet der smagte fint som filter/espresso før der som min var gået 10-14 dage.

              Aromaerne topper nærmest altid efter dag 14 og med nogle kan der godt gå 30 dage inden den er tilnærmelsesvis værd at drikke, dette er især tilfældet med sorterne fra kenya.

              Jeg har en mistanke om din kværn og evt. tilsætning af mælk spiller ind og at du tænker meget i fylde, især pga. tidligere diskussioner. Det er selvf. en smagssag, men andre fokusere udelukkende på aroma og her vil det aldrig toppe efter 7-10 dage, det er ganske enkelt ikke muligt med de risteprofiler der benyttes i dag.


              Jamen jeg er da slet ikke uenig :-) det er også rimelig nyt for mig at gå over i de lyse rist (min tidligere kværn var ikke så glad for dem), men der for nægter jeg alligevel for fremtiden at købe kaffe i 1 kilos poser som er over 14 dage fra rist, uanset hvad de siger på risteriet, det er meget sjældent jeg får noget godt ud af dem efter 30 dage uanset hvor de kommer fra, men der kan selvfølgelig være undtagelser, der for det er meget interessant bla. med KaffeT’s Kenya

              Havde for nyligt en oplevelse i Berlin roeststaette.com de har noget rigtig godt kaffe, men nogen af poserne var 3 uger efter rist, det kunne personalet ikke forstå der var noget galt i for kaffen kunne holde længe til espresso, men hun indrømmede da deres kaffe var bedst og toppede på 7 dagen (hvorfor skal jeg dog snydes for det) men påstod stadig det ikke betød noget om nogen af poserne var 2 til 3 uger fra riste dato, de kunne holde længe endnu sagde de, tænk man skal høre det fra et anerkendt risteri som endda har vundet mesterskaber suk, jeg købte en smule af det friske og fik noget af den 3 uger gamle fra en spand som var 2 uger gammel istedet, så det blev til 750 gram fra den butik og lidt fra The Barn (behøver jeg fortælle her var kaffen helt frisk og under 5 til 6 dage)

              Jeg tror nu ikke min kværn fejler noget, måske er det nærmer mine evner ;-) Jeg har fornøjelsen af at single dose, det at kunne ha flere poser at skifte imellem tiltaler mig meget, og især når man ved at sammenligne bønner, alder og riste tybe ofte kan ramme et skud i første eller andet hug = meget lidt kaffe spild

              Og ja jeg drikker espresso med mælk, men kom også igang i en sen alder ;-)


              Ps. Er super glad for at høre jeres erfaringer, men fordi nogen kaffer er gode efter 30 dage behøver man jo ikke købe gamle rist, når vi er villige til at betale for det +300 kr pr kg
              Last edited by Jack; 10. December 2018, 21:34.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Juul-Andersen
                Stamgæst
                • Apr 2014
                • 772

                #37
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                En lysristet bønnen “smager” stadig betydeligt af co2 efter 7 dage og du skal have passeret dag 10 før det meste er væk, jeg har ovenikøbet oplevet nogle hvor jeg skulle forbi dag 14 før denne ubehagelige “bismag” var væk.

                Kan nærmest ikke mindes sidst jeg fik en lysristet der smagte fint som filter/espresso før der som min var gået 10-14 dage.

                Aromaerne topper nærmest altid efter dag 14 og med nogle kan der godt gå 30 dage inden den er tilnærmelsesvis værd at drikke, dette er især tilfældet med sorterne fra kenya.

                Jeg har en mistanke om din kværn og evt. tilsætning af mælk spiller ind og at du tænker meget i fylde, især pga. tidligere diskussioner. Det er selvf. en smagssag, men andre fokusere udelukkende på aroma og her vil det aldrig toppe efter 7-10 dage, det er ganske enkelt ikke muligt med de risteprofiler der benyttes i dag.
                Mine erfaringer er nogenlunde ens, jeg oplever ofte både espresso og særligt filter åbne sig op efter 3-6 uger.

                Der er herinde, på det sidste blevet omtalt crema som værende et kvalitets tegn (ingen nævnt, ingen glemt), hvis det er det (og den tilhørende smag) man jagter, så skal man helst riste selv, og hælde dem direkte i kværnen (som de faktisk gør i en unavngiven starbucks i USA). Jeg kan også forstå, hvis man jagter smagen i mælk.
                Dermed ikke sagt at en stort set nyristet kaffe ikke kan være lækker, Tim Wendelboe foretrækker f. eks. de fleste af hans kaffer 9 dage efter ristedato, og han ved om nogen hvad han taler om. På den anden side finder du Jonas fra Prolog, han stillede op til DM, og vandt, men en kaffe der havde afgasset i 5 måneder. Hvem har ret? Mest af alt tror jeg det er Kaffe Ts svar
                Last edited by Juul-Andersen; 10. December 2018, 22:46.
                Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                I’ve been told I like tea
                I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                Plans stuff in my spare time ☕️👌

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #38
                  Så skulle det prøves.. med andet end Kenya efter denne tråd :-) fandt et par poser som var blevet lidt trætte i smagen efter de ca. 30-35 dage,
                  Den første EL Salvador - Santa Petrona (natural processed) fra Stiller GreatCoffee ristet d. 27 Juni 2018 mindst holdbar til 6 uger efter rist ilfg. ham selv, sikke en duft da jeg åbnede posen igen, den smagte faktisk ret god, creamaen var heller ikke helt forsvundet, der var desvære kun ca. 50 gram tilbage, men ramte den heldigt med 25 sek. efter at kikke på de gamle kværn noter og lige kværne en tand finere.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_3106 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	231119Click image for larger version

Name:	IMG_3107 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	69,7 KB
ID:	231120Click image for larger version

Name:	IMG_3109 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	62,5 KB
ID:	231121

                  Idag skulle Mahembe (Rwanda) fra The Barn som er en vasket bønne ristet den 19 Juli 2018, lidt mørkere end Stillers, den løb meget underligt i det bundløse selv, første shoot lidt for hurtigt, kværnede 2 tænder finere og tiden så nu fornuftig ud, men løb stadig meget underligt dog uden channeling, den kunne bestemt drikkes, men slet ikke så god som i Juli modsat stillers som faktisk smagte udmærket.

                  Så for fremtiden tager jeg KafftT's ord til mig om at gemme posen, når de bliver træls i smagen, men det ændre nu ikke ved jeg stadig syntes de fleste kaffer smager bedst på omkring syvende dagen efter rist

                  Click image for larger version

Name:	IMG_3138 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	73,4 KB
ID:	231122Click image for larger version

Name:	IMG_3139 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	67,4 KB
ID:	231123Click image for larger version

Name:	IMG_3140 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	68,1 KB
ID:	231124
                  Last edited by Jack; 15. December 2018, 12:18.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • johnster
                    Master Brewer
                    • Jun 2011
                    • 1756

                    #39
                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Crema ? Jo, den havde crema. Jeg skummer det altid af. For mig er det ikke en kvalitetsparameter med meget crema.
                    Crema plejer at blive betragtet som en kvalitetsparameter på den måde, at det indikerer at kaffen ikke er blevet for gammel. Min oplevelse har altid været, at hvis der ikke er crema, er der noget galt i min rutine eller kaffen er for gammel og smager ikke godt.
                    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                    Compak K10 Fresh
                    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                    Philips Café Gourmet

                    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #40
                      Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                      Crema plejer at blive betragtet som en kvalitetsparameter på den måde, at det indikerer at kaffen ikke er blevet for gammel. Min oplevelse har altid været, at hvis der ikke er crema, er der noget galt i min rutine eller kaffen er for gammel og smager ikke godt.
                      Bare ikke med EK eller andre Bulk kværne, de producere traditionel set noget mindre crema end traditionelle.

                      Så hvad man bruger som parameter med traditionelle kværne kan ikke nødvendigvis overføres til denne type kværne.

                      Har fået ganske fremragende “espresso” hvor der nærmest ikke har været crema, så for mig set ikke et kvalitets parameter.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #41
                        Jeg er nu glad for jule kaffen ikke er gammel, smager dejlig her 3 uger efter rist, tror ikke denne ville kunne leve op til stillers (natural processed) Santa Petrona efter 6 månedere (posen er også alt for lille til det sker)

                        Jeg mangler i hvert fald noget i koppen til mælke drikke når creama ikke er der

                        Glædelig Jul

                        Click image for larger version

Name:	IMG_3146 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	71,4 KB
ID:	231125
                        Last edited by Jack; 15. December 2018, 23:16.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • johnster
                          Master Brewer
                          • Jun 2011
                          • 1756

                          #42
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Bare ikke med EK eller andre Bulk kværne, de producere traditionel set noget mindre crema end traditionelle.

                          Så hvad man bruger som parameter med traditionelle kværne kan ikke nødvendigvis overføres til denne type kværne.

                          Har fået ganske fremragende “espresso” hvor der nærmest ikke har været crema, så for mig set ikke et kvalitets parameter.
                          Men det kunne jo være, at spørgeren ikke bruger en bulk kværn.
                          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                          Compak K10 Fresh
                          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                          Philips Café Gourmet

                          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #43
                            Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                            Men det kunne jo være, at spørgeren ikke bruger en bulk kværn.
                            Det er også ligemeget om der benyttes en bulk, en med bulkknive eller en der er voldsomt inspireret heraf, alle har det fællestræk at crema ikke er et kvalitetsstempel.

                            Det er kun dem der har gammeldaws kværn med gammeldaws knive, hvor der måske kan være noget om snakken, men du kan jo se om dette også er tilfældet med nævnte brugere.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #44
                              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                              Det er også ligemeget om der benyttes en bulk, en med bulkknive eller en der er voldsomt inspireret heraf, alle har det fællestræk at crema ikke er et kvalitetsstempel.

                              Det er kun dem der har gammeldaws kværn med gammeldaws knive, hvor der måske kan være noget om snakken, men du kan jo se om dette også er tilfældet med nævnte brugere.
                              Syntes bestemt der er masser af crema med Compak R80 knivende, hvis bønnerne er friske, syntes også der er i EK43 med SSP knive
                              Last edited by Jack; 16. December 2018, 16:00.
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              • malling
                                Master Brewer
                                • Apr 2011
                                • 4545

                                #45
                                Hviletid til bedste smag

                                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                                Syntes bestemt der er masser af crema med Compak R80 knivende, hvis bønnerne er friske, syntes også der er i EK43 med SSP knive
                                Læs lige hvad jeg skriver en gang til [emoji6]

                                Jeg skriver det ikke er et kvalitetsstempel = oversat at mangel på crema på nævnte kværn, ikke er en indikation på at skuddet er dårligt eller mislykket. Nogle af den sødeste og aromatiske espresso jeg har fået har crema været tæt på ikke eksisterende!

                                Jeg skriver ikke at du ikke kan få det.
                                Last edited by malling; 16. December 2018, 17:05.
                                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                                Comment

                                Working...
                                X