Bedre espresso på en Silvia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aero
    Mørkristet
    • Nov 2014
    • 466

    #46
    Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
    Så er der fremskridt på silvia-fronten!
    Dvs. fremskridtet skyldes udelukkende at jeg har fået ny kværn: en Compak k8 med 80 mm knive og doser.
    Jeg har læst i dette og andre fora at kværnen er det vigtigste, men jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig hvor stort springet fra vario til k8 er!
    Med varioen kæmpede jeg med at brygge et 50 % brewratio skud på over 20 sek og samtidig holde doseringen så lav så mulig for at undgå channeling, uden at komme til at overekstrahere. Det betød at jeg doserede omkring 18-19 g i min 20 g kurv og alligevel tit løb ind i både channeling og overekstraktion.
    Med k8‘eren kan jeg simpelthen ekstrahere mere uden at løbe ind i overekstraktion. Det betyder sødere skud og mindre channeling. Feks. skød jeg i dag et superlækkert skud TCC espresso 2 med 17 g i 20g-kurven, 34 g i koppen på 34 sekunder. Det havde aldrig været muligt med varioen. Hurra :-)
    Så skal jeg bare lige finde ud af hvorfor min doser ikke distribuerer ordentligt... som den fungerer nu bliver jeg nødt til at bruge WDT, hvilket vel ikke burde være nødvendigt med en doserkværn? Nogen der har en ide om hvad der kunne være galt med den? Kaffen ser klumpfri ud, men jeg får massiv channeling hvis ikke jeg bruger WDT...
    Jeg tillader mig at spørge (måske dumt); WDT?
    /Claus

    Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

    Sort
    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

    Comment

    • Rudi Fidel
      Mellemristet
      • Jan 2015
      • 227

      #47
      Der er ingen dumme spørgsmål :-) Weiss Distribution Technique: når man hælder den kværnede kaffe i et engangskrus (jeg bruger et yoghurtbæger som jeg har skåret bunden ud af og placerer direkte i filterkurven) og derefter ivrigt rører alle klumper ud med en spids genstand (mange bruger et trægrillspyd eller lign).
      Min hobby er alt man kan smage på :-)

      Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

      Comment

      • aero
        Mørkristet
        • Nov 2014
        • 466

        #48
        Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
        Der er ingen dumme spørgsmål :-) Weiss Distribution Technique: når man hælder den kværnede kaffe i et engangskrus (jeg bruger et yoghurtbæger som jeg har skåret bunden ud af og placerer direkte i filterkurven) og derefter ivrigt rører alle klumper ud med en spids genstand (mange bruger et trægrillspyd eller lign).
        Tak, dejligt med et nørdet udtryk for at røre klumper ud
        /Claus

        Espresso
        Oscar, Obel Mito M64

        Sort
        Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

        Comment

        Working...
        X