Favorit hele bønne til sort kaffe (filter)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Esmann
    Grøn bønne
    • Aug 2014
    • 26

    Favorit hele bønne til sort kaffe (filter)?

    Godmorgen,

    Jeg vil prøve en ny bønne.

    Jeg har en mazzerkværn og en moccamaster kaffemaskine.

    Er der nogen favorit bønner?
  • movin
    Espresso
    • Aug 2013
    • 630

    #2
    Det er meget subjektivt hvad folk helst vil drikke. Personligt har jeg fået stor fornøjelse ud af at drikke stilles bønner fra greatcoffee.dk.. Har du planer om med tiden at begynde at drikke espresso? Hvis ikke er der ikke nogen grund til at eje en stor dyr espressokværn, da du til filter vil få et bedre resultat af f.eks. En wilfa til 500kr.

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Gå efter noget fra Brasilien, Colombia, Rwanda evt. Bolivia, Peru, Tanzania det er herfra du som fingerregel får det mest friske kaffe på denne årstid, den nye høst kommer dog snart ind, og har allerede set noget poppe ind nu fra Honduras, Guartemale og Etiopien (man skal dog trække oplysninger ud af de små risterier, for at finde ud af det)

      Hvilken du helt specifikt skal gå efter er en smagssag, og det er også svært at råde dig når du ikke oplyser om hvad du kan lide, i forhold til noter og rist

      en Mazzer kværn bliver dog aldrig optimal til filterbryg
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Jens_Muff
        Master Brewer
        • Sep 2011
        • 2615

        #4
        Favorit hele bønne til sort kaffe (filter)?

        Nu skal det hele ikke handle om kværnen, for den skriver han, at han har. Men er der nogen, som rent faktisk har smagt en god espressokværn op imod wilfaen? Wilfaen er god value for money, bevares, men den er ret langt fra perfekt. Slår den virkelig en Mazzer til sort kaffe? Jeg kan godt tvivle på det. Derudover er der holdbarhedsaspektet, hvor wilfaen kommer til kort.
        - La Pavoni
        - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
        - Aillio Bullet R1
        - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
          Nu skal det hele ikke handle om kværnen, for den skriver han, at han har. Men er der nogen, som rent faktisk har smagt en god espressokværn op imod wilfaen? Wilfaen er god value for money, bevares, men den er ret langt fra perfekt. Slår den virkelig en Mazzer til sort kaffe? Jeg kan godt tvivle på det. Derudover er der holdbarhedsaspektet, hvor wilfaen kommer til kort.
          Hvorvidt Wilfa levere bedre end en Mazzer er for mig set en lidt ligegyldig diskussion, for det ændre ikke på at en Mazzer er en unødvendig dyr investering hvis man udelukkende bruger den til sort kaffe. Har selv brugt en Major til dette formål og den var alt andet en god til netop dette og kvaliteten blev derfor heller ikke dårligere af at jeg skiftede over til en Wilfa.

          Wilfa er fin at starte ud med, men bedre er den heller ikke, så har man allerede en Mazzer så ser jeg ingen god grund til at skifte over, skal man skifte bør det være til noget der er mærkbart bedre og så er alt under en Vario m. stålknive nok ikke det man bør investere i.

          for mig er Vario m. stål lidt blevet entry level er man ligeså seriøs med filter som espresso, men denne kommer til kort overfor Mahlkonig Bulk, men det er selvf. en helt anden diskussion
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • movin
            Espresso
            • Aug 2013
            • 630

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
            Nu skal det hele ikke handle om kværnen, for den skriver han, at han har. Men er der nogen, som rent faktisk har smagt en god espressokværn op imod wilfaen? Wilfaen er god value for money, bevares, men den er ret langt fra perfekt. Slår den virkelig en Mazzer til sort kaffe? Jeg kan godt tvivle på det. Derudover er der holdbarhedsaspektet, hvor wilfaen kommer til kort.
            Jeg har haft en wilfa, jeg oplevede et bedre resultat i koppen end jeg gjorde med min major. Til gengæld solgte jeg wilfaen fordi at den ikke kunne hamle op med min pharos.

            Jeg er enig i at wilfa ikke er perfekt men et godt alternativ til en mazzer både i koppen og pungen, hvis man er til filter.

            Comment

            • Jens_Muff
              Master Brewer
              • Sep 2011
              • 2615

              #7
              Mht bønner er det bare at komme i gang og skyde lidt bredt. Afrika, Sydamerika you name it. Sørg for, at købe et sted, hvor kaffen er friskristet. Stillers Great Coffee er et godt sted at starte. Der er kvaliteten i hvert fald i top.

              Men i det store hele er det en smagssag, om man er til det lyse, mørke, frugt eller chokolade. Mit bedste råd er at prøve lidt af hvert. Så finder du hurtigt ud af, hvad der passer dine smagsløg.
              - La Pavoni
              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
              - Aillio Bullet R1
              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

              Comment

              • frachlitz
                Stamgæst
                • Jul 2013
                • 936

                #8
                Til OP.

                Det er et svært spørgsmål - mit første ville være: Er du mest til mørk ristet kaffe med massere af bitterhed og røgede noter (typisk det der sætter sig ved kindtænderne?)

                Eller er du mere til lysere rist hvor man bedre kan smage "oprindelsen"? Typisk lidt mere sytligt eller friskt?

                Uanset vil jeg gå efter frisk ristet kaffe, og helst det der er i sæson. Jeg elsker afrikansk kaffe (bær, citrus, jasmin), hvorimod hvis du vælger syd og mellem amerikansk kaffe får du typisk mindre bær, frugt og syrlighed men mere sødme, chokolade og nødder. Og går vi i de asiatiske kaffer (f.eks. Sumatra) er vi længere over i de meget krydrede og tunge kaffer, igen chokolade og måske noter af tobak.

                Der er kun at sige - prøv dig frem, og glæd dig! Der er en verden af kaffe derude :-)

                Jeg elsker typisk La Cabra, Greatcoffee, Coffee Collective, Drop Coffee - men jeg er også klart mest til de lyse kaffer.
                LMWDP #422
                La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                Aillio Bulet R1 Pre-order
                BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                Comment

                • Esmann
                  Grøn bønne
                  • Aug 2014
                  • 26

                  #9
                  Ang. kværnen. På nuværende tidspunkt er det overkill - ja.
                  Men jeg har intentioner om at købe en espressomaskine.
                  Ingen tvivl om Wilfaén er god, men er helt pjattet med robustheden ved Mazzerén samt det elektroniske display osv.
                  Den kan sagtens justeres og har uden problemer kværnet alt lige fra fint til grov.

                  Ang. kaffen. Jeg søger vel de røgede noter. Det er lidt svært at forklare.
                  Oprettede mere emnet for at høre hvad andre folk brugte ?

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Esmann Se indlæg
                    Ang. kværnen. På nuværende tidspunkt er det overkill - ja.
                    Men jeg har intentioner om at købe en espressomaskine.
                    Ingen tvivl om Wilfaén er god, men er helt pjattet med robustheden ved Mazzerén samt det elektroniske display osv.
                    Den kan sagtens justeres og har uden problemer kværnet alt lige fra fint til grov.

                    Ang. kaffen. Jeg søger vel de røgede noter. Det er lidt svært at forklare.
                    Oprettede mere emnet for at høre hvad andre folk brugte ?
                    Så vil jeg råde dig til Risteriet, Kaffevaerk men Strandvejsristeriet vil sikkert også falde i din smag.

                    Rave i england føre også noget mørkere.

                    Jeg kan ikke hjælpe dig med bønner hos disse, eftersom det slet ikke falder i min smag, men samme regler gælder når vi omtaler friskhed på både rist og høst.

                    dvs. det skal være ristet indenfor 2-3uger, mere kan gå men ikke til rådigt.
                    høst gå efter hvad der er i sæson og helst det der har ramt markedet for nyligt, det sidste kan man som regel få svar på har det interesse for en og spørger man pænt.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • TurBo
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 285

                      #11
                      1 kg. Chiaro hos kaffevaerk 200,- ca. Mørkt og ny ristet.
                      Bo-- :-)
                      Izzo Alex Duetto mk1
                      Mahlkoenig Vario home

                      Comment

                      • act_dk
                        Stamgæst
                        • Jun 2013
                        • 761

                        #12
                        Mazzeren kan fint kværne groft, men den laver for mange fines, da det er en espressokværn. Og det er ikke rigtig ønsket ved sort-bryg. Så når det bliver nævnt at den ikke er god til sort, er det ikke fordi den ikke kan kværne på mange forskellige indstillinger, men fordi den er optimeret til espresso :-)

                        Vil da udfordre dig til at prøve noget lyst fra eks. Great Coffee (herfra kan du måske med brygge på en espressorist, da de er lidt mørkere). Kræver at man rammer den rigtige brygtid og kværngrad, men så bliver man belønnet med en fantastisk sødme. Hvis man derimod ikke rammer risikere man bare det er surt...

                        Comment

                        Working...
                        X