Steaming på en Oscar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ABW
    Mellemristet
    • Apr 2008
    • 190

    Steaming på en Oscar

    Det er et emne, der ofte kommer op. Både teknikken bag og selve steam-tippens udformning. Så jeg tænkte, at jeg lige ville starte en tråd, så det hele ikke endte i chatten.

    Jeg var i tvivl om, hvorvidt det mest er en teknik- eller en udstyrsdiskussion, men jeg valgte altså teknik.

    Er der nogen derude, der har prøvet at skifte steamtippen på Oscar? Personligt ville jeg meget gerne have en La Marzocco-tip på min... Men jeg har svært ved at finde erfaringer på området. For mig består problemet mest i at få ordentlig turbulens i mælken.

    Byd endelig ind!
  • plyngby
    Lysristet
    • Jun 2008
    • 132

    #2
    Re:Steaming på en Oscar

    har du skiftet tip eller var det original tippen jeg så i lørdags ?

    For der var der da meget godt med turbulens i mælken syntes jeg.
    Sage espressomaskine BES920UK
    Nuova Simonelli Oscar
    Mahlkönig Vario
    Xpressivo Stamper
    Gene Cafe
    Bodum Antigua kværn

    Comment

    • ABW
      Mellemristet
      • Apr 2008
      • 190

      #3
      Re:Steaming på en Oscar

      Nej, det er stadig den originale tip! Jeg har faktisk også fået bedre styr på det. Men jeg ville gerne have mere \"whirlpool\" i mælken.

      Comment

      • Bang
        Lysristet
        • Jul 2008
        • 83

        #4
        Re:Steaming på en Oscar

        hvordan gør i, om man må være så fræk at spørge? jeg har fundet ud af at lave en lille smule skum, men langtfra noget prangende :S

        her i nogle gode tricks, så del gerne ud!
        If it weren\\\'t for coffee, I\\\'d have no identifiable personality whatsoever. ~David Letterman

        Comment

        • bss
          Mørkristet
          • Jun 2008
          • 314

          #5
          Re:Steaming på en Oscar

          Jeg er ikke nogen ekspert ud i mælkeskumning. Men min erfaringer med oscar\'en er at den er halvsvær at skumme på, da den har en voldsom dampkapacitet - det kan dog være prof. barista\'er vil mene dette er noget vås

          Men jeg fandt hurtigt ud af, at mælken alt for hurtigt blev alt for varm. Derfor smider jeg min mælkekande ind i køleskabet sammen med mælken, ved egentligt ikke hvor stor en virkning det har, men det kan være det hjælper lidt psykologisk
          Efter min bedste overbevisning burde man ihvertfald starte ved en lidt lavere temperatur, end hvis kanden var stuetemperatur.
          Når jeg skummer renser jeg først damptippen for vand ved at lade damp komme ud i ca. 5 sekunder. Derefter sænker jeg tippen ned lige under mælkens overflade og lukker op for dampen (jeg drejer ikke hjulet fuldstændigt rundt). Mælken burde derefter skumme op, så sænker jeg kanden så tippen hele tiden er i overfladen. Når mælkens har nået omkring hånd temperatur løfter jeg kanden op, og lader mælken rotere i nogle sekunder. Derefter sætter jeg mælken fra mig, tørrer tippen af og åbner for dampen for at rense den.

          Så slår jeg de største bobler, i mælken, ud ved at banke kanden lidt i bordet, til sidst lader jeg den rotere i kanden en omgang eller 2, og hælder op.

          Det skal lige siges, at jeg øvede mig en del for bare at nå til dette stadie, og at det hele går ret stærkt. Hvis man er vant til et damphul i tippen, så er 4 altså ret meget, ihvertfald efter min mening.

          Held og lykke med skummet

          Det kunne være man skulle øve sig med lidt mælkeskumning i morgen, nu man har ferie..
          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

          Comment

          Working...
          X