Gamle grønne bønner fra Risteriet!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SuneZA
    Mørkristet
    • Sep 2009
    • 331

    Gamle grønne bønner fra Risteriet!?

    Jeg var lige forbi risteriet for at købe lidt grønne bønner, så jeg kan øve mig på den nyerhvervede Gene til mit lidt større indkøb lander. Da jeg så skulle i gang i går aftes kom jeg til at kigge på datomærkerne på poserne, den ene er pakket i januar 2013, med MHT sat til januar 2015. Det er i og for sig ok, men det betyder jo at bønnerne formentlig er processeret et eller andet tidspunkt i 2012, altså for halvandet til to år siden, alt efter hvornår det er høstsæson i oprindelseslandet! Vil det ikke have betydning for smagen når kaffen er så gammel?

    Den anden pose står det så helt skidt til med, den står til at være pakket december 2011, og mindst holdbar til dec 2013. Og den er vel at mærke købt i går! Det vil sige kaffen muligvis er 4 år gammel, og mindst 3 1/2. Og så er det jo ikke fordi den har stået vacuumpakket eller noget, tværtimod i en temmelig fesen papirspose...

    Udover at det selvfølgelig ikke er okay at sælge varer som har overskredet deres holdbarhedsdato, så undrer det mig også at de tilsyneladende ikke har problemer med at sætte MHT datoer på 2 år, fra pakkedato. Jeg troede at der var generel enighed i kaffeverdenen om, at kaffe helst skal ristes inden for et år, for ikke at miste for meget aroma, men jeg tager måske fejl?

    Det var i øvrigt sød og venlig betjening, så der er ikke noget der, men ovenstående bekræfter desværre min fornemmelse af, at de bare stener temmelig meget dernede...
  • Rallen
    Administrator
    • Jul 2012
    • 1003

    #2
    Jeg ville personligt smide det hele tilbage i hovedet på dem. Er generelt ikke så sart med hvor længe jeg har grønne bønner liggende før rist - men ville bestemt ikke betale en butik for noget de selv har haft liggende så længe.
    --
    Rasmus

    Comment

    • filip
      Stamgæst
      • Mar 2008
      • 761

      #3
      de kan have lavet en fejl ! det lyder som om der er skrevet forkert på mærkatet, eller at mærkatet ikke passer til indholdet.
      Jeg kommer lige derindefra- jeg har købt 1 kg Peru, grønne bønner. Ekspedienten spørger om jeg vil have mærkat på og jeg siger først nej, og så ja- hvis du har et! hun sætter et mærkat på som de normalt bruger til ristede bønner. Der står ristet af risteriet, men bønner er grønne !
      Min pointe er at det nok er en menneskelig fejl- jeg har aldrig oplevet at risteriet sælger gamle bønner.
      Mht til holdbarhed har jeg lagt mærke til at firmaer der sælger grønne bønner altid siger at de kan holde sig 2 år- mens os, der køber grønne bønner siger 1 år !? Personligt har jeg oplevet at bønner der er ældre end 1 år skal have kortere tid i risteren og måske ligefrem lavere temperatur fordi bønnen er begyndt at tørre. En enkelt gang har jeg oplevet at smagen ændrede sig.
      Hvilke bønner købte du ?
      Mazzer Mini Electronic A
      TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
      Gene Café kafferister
      Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
      Mypressi Twist


      \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

      Comment

      • Xiburst
        Master Brewer
        • Feb 2012
        • 1762

        #4
        Fejl eller ej.. Ville stadig gå ned og få nogle nye.. For hvis nu det ikke er en fejl ?
        Rocket Giotto
        Casadio Istantaneo
        Gene Café
        Aeropress
        V60

        Comment

        • filip
          Stamgæst
          • Mar 2008
          • 761

          #5
          det er jeg enig med dig i, det ville jo være rart at få opklaret hvad der er sket
          Mazzer Mini Electronic A
          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
          Gene Café kafferister
          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
          Mypressi Twist


          \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

          Comment

          • SuneZA
            Mørkristet
            • Sep 2009
            • 331

            #6
            Jeg købte Etiopien Limma og Guatamala Antigua. Det er Limma'en der tilsyneladende er gået over dato. Det var i øvrigt også den jeg forsøgte at riste i går, så den får jeg lige smagt på senere, så må vi se hvad den kan. Det var dog første rist, og det gik pænt stærkt til sidst, så jeg kan nok ikke kun skyde skylden på Risteriet, hvis den ikke er lige i øjet.

            Det er bestemt muligt at det bare er en menneskelig fejl, men eftersom årstallene er præ-printet på label'en, men måneden er skrevet i hånden, ville det virkelig være stenet! Hvilket sådan set også bare var min pointe.

            Spørgsmålet er så hvornår jeg lige kan nå derind, for det er en temmelig stor omvej for mig at skulle helt ind til centrum, og ikke rigtig en mulighed til hverdag.

            Comment

            Working...
            X