Rocket cellini for lavt tryk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rissa
    Grøn bønne
    • Apr 2013
    • 16

    Rocket cellini for lavt tryk?

    Jeg har lige købt en brugt Cellini, mit problem er at den kun viser et tryk på 4 bar efter 45 min. opvarming. Skulle det ikke gerne op på omkring 8-9 stykker?
    Der er crema, men lidt. Gennemløbstiden er lidt hurtig, men min rocky kværn som også er købt brugt trænger måske til nye blade. Den kan male finere endnu, men er det ikke bedst at starte med at få trykket til at være ok?
    Og nogen der kender nogen der laver service på denne type maskine. Måske endda på fyn? Ellers helst i Jylland.
    Men min espresso smager bedre end den jeg har lavet hidtil på min espressokande. : )
    Så er meget meget optimistisk : )
  • RasmusDJ
    Stamgæst
    • Mar 2012
    • 950

    #2
    Den skulle helst kun op og vise 8-9 bar når du brygger, min står på 1,1-1,3 bar når den er opvarmet. Kan du evt prøve at tage et billede af det, så man kan se hvilket manometer det er du kigger på.
    //Rasmus Bonnesen

    Comment

    • Sonne
      Master Brewer
      • Jul 2007
      • 1641

      #3
      Hvis ikke kaffen er fint nok formalet og løber for hurtigt igennem, vil bryggetrykket der vises på manometeret også være lavere. Du er nødt til først at få styr på formaling, distribution i filteret, gennemløbstid osv, før du kigger på bryggetrykket.
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

      Comment

      • Rissa
        Grøn bønne
        • Apr 2013
        • 16

        #4
        Mange tak for svar. Jeg prøver at arbejde videre med malingsgrad og stampning. : )

        Comment

        • Kvaksalver
          Stamgæst
          • Jul 2012
          • 802

          #5
          Brygtrykket har i øvrigt ikke noget med temperaturen at gøre. Overhovedet...
          Bezzera Strega
          Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

          Comment

          • Casper
            Espresso
            • Jun 2012
            • 709

            #6
            Jeg tror problemet ligger i du, som Sonne siger, kværner for groft.

            Hvis du har et blindfilter, kan du prøve at backflushe maskinen. Så burde trykket ligge på ca. 9,5 bar når bryghovedet er fyldt.

            Mvh

            Comment

            • Rissa
              Grøn bønne
              • Apr 2013
              • 16

              #7
              Hej, nu har jeg så lige prøvet at backflushe og manometeret kommer kun lige lidt over 5 bar. : (
              Har kværnet noget finere men så blev den meget syrlig. Jeg synes generelt ikke at strålen er så fed som den skulle være. ( Var engang i kaffemekke hvor jeg så hvordan det skulle være. ) Har det noget at gøre med hvormeget man stamper, eller indvirker det kun på gennemløbstiden?

              Comment

              • Rissa
                Grøn bønne
                • Apr 2013
                • 16

                #8
                Det går stille og roligt fremad. Har lige fået lavet en tilfredsstillende kop, mælken blev også bedre. : ) Men trykket er stadig for lavt. Mange tak for jeres svar, fedt at der er så mange der vil hjælpe. I det hele taget er denne side en stor hjælp for nybegyndere som mig.

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #9
                  5 bar med blindfilter er ihvertfald for lavt og skal, som Casper nævner, ligge på 9,5-10 bar. Hvis ikke pumpen er defekt skal du skrue op for trykket ved at justere din overtryksventil (OPV). Jeg ved ikke hvor omstændigt det er på de nye Rocket men da de hed ECM sad OPV bagerst i bunden af maskinen. OPV skal skilles ad og kærvet skrue indeni skal strammes (drejes med uret). Samles igen og test - skil ad og juster osv. Hvis det er en nyere type OPV kan den sandsynligvis justeres udenpå on-the-fly, men her skal vi lige ha nogle Rocket Cellini/Giotto ejere på banen.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • Casper
                    Espresso
                    • Jun 2012
                    • 709

                    #10
                    På min giotto sad den i bunden i højre side. En lille justerings bolt der stikker ned med en låse møtrik der skal løsnes før du kan justere.

                    Husk at bruge frisk ny ristet kaffe ; )

                    Comment

                    • Rissa
                      Grøn bønne
                      • Apr 2013
                      • 16

                      #11
                      Er kommet så langt at jeg har fundet ud af hvor man justere trykket på den Sirai pressurestat der er øverst. Har drejet en omgang. Så nu er trykket blevet lidt højere der hvor man skummer mælk. Det andet der også viser trykket i bar i højre side er ikke steget. Og er begyndt at spekulere om måleren måske er defekt. En anden måde hvorpå jeg kan vide eller finde ud af om trykket er højt nok? Eller skal den repareres?

                      Comment

                      • ras8000
                        Mørkristet
                        • May 2010
                        • 479

                        #12
                        Du kommer til at blande tingene lidt sammen.

                        Det ene manometer sidder direkte på kedlen. Trykket herpå afspejler den temperatur der er i kedlen, højere temperatur = højere tryk. Typisk ligger det på 0.8-1.2 bar, alt efter design og præference.
                        Det andet manometer sidder på HX systemet og viser trykket leveret af pumpen. Trykket på pumpen begrænses af OPV (overtryksventilen) som leder overskynde tryk tilbage i vandtanken. Så viser det ikke de optimale 9 bar så skal du justere OPVen ellers er den måske defekt.
                        Rocket Giotto
                        Gaggia Achille
                        Mazzer Mini E
                        Behmor
                        Aeropress
                        Skerton med OE mod.

                        Comment

                        • mr jakob
                          Lysristet
                          • Jan 2013
                          • 76

                          #13
                          Godaften,

                          Jeg har en ECM Classiska og her er et billede af hvordan min OPV ser ud. Hvis du drejer møtrikken som sidder til venstre (det er den der sidder en siliconeslange horisontalt på). Drejes møtrikken mod uret nedjusteres trykket og drejes den med uret opjusteres trykket. Det burde kunne aflæses på manometeret som sidder på din maskines front ved brygning.

                          Jeg ved ikke om den ser sådan ud på din maskine, men så har du i hvertfald lidt visuelt at gå efter.

                          Mvh

                          J.
                          Vedhæftede filer
                          Espresso:
                          Rocket Cellini V3 m. IMS Shower screen og IMS Precision filterkurv
                          Anfim K2-T

                          Sort bryg:
                          Hario Woodneck
                          Aeropress m. Metalfilter
                          Hario V60, 1- og 2-kops
                          Kalita Wave 185, 2-kops
                          ChemeX, 3-kops
                          Wilfa kværn + Kitchen Aid kværn
                          Håndkværn: Porlex Mini Grinder

                          Comment

                          • Casper
                            Espresso
                            • Jun 2012
                            • 709

                            #14
                            På min rocket giotto kunne den justeres udefra. Altså uden på maskinen. I bunden midt i maskinens højre side. Det er en skrue/bolt med en møtrik der låser indstillingen.
                            Men det skulle da være mærkeligt hvis den kunne "smutte" så meget ud af justering. Måske hvis møtrikken ikke er strammet eller ikke er der, ville den kunne dreje med vibrationer fra maskinens pumpe.
                            Måske er det noget andet der er galt. Måske en "åreforkalkning" et sted.
                            Måske et defekt manometer.
                            Jeg håber snart du finder en løsning.
                            Det er surt at have sådan en fin maskine og vide den ikke performer optimalt.

                            Mvh

                            Comment

                            • Rissa
                              Grøn bønne
                              • Apr 2013
                              • 16

                              #15
                              Tak, dejligt med et billede. J

                              Comment

                              Working...
                              X