Hvilken type maskine ville I vælge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Søren Wolder
    Administrator
    • May 2007
    • 613

    Hvilken type maskine ville I vælge?

    Hvis i stod for at skulle købe ny maskine i dag, hvilken type maskine ville i så gå efter?

    En almindelig single boiler, en HX, en dual boiler eller?

    Hvad er afgørende for jeres valg og hvilke maskiner ville i overveje? Svar gerne med argumentation for jeres valg, evt. med links også.
    Administrator på EspressoBar

    Black coffee rules...
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

    Hej,

    Hvis jeg skulle vælge maskine i dag, ville jeg vælge dén maskine jeg har - heldigvis, da jeg har købt den for kun 3 måneder siden Det vil sige Vibiemme Domobar (Link). I denne maskine får du \"E61\" brughovedet (i Vibiemmes egen udgave) og jeg tror ikke, at der er noget som helt, som skulle gøre, at du ikke kan lave tilsvarende gode shots på denne som på en HX maskine. Du kan bare ikke steame samtidig eller umiddelbart efter du brygger. Det tager omkring 30 sek. at varme op.

    Det betyder jo selvfølgelig ikke, at jeg ikke gerne vil have en anden og bedre maskine, men jeg finder på nuværende tidspunkt ikke prisforskellen op til en HX maskine for attraktiv i forhold til, hvad man får. Jeg fik Domobaren for 5K og man skal i hvert fald på i 8-9K for at få en HX maskine (med mindre man kan leve med designet af dette rædsel: Link. Hvis man kan dét, kan man få en efter sigende supergod HX\'er til 5K.)

    Hvis jeg nu havde fået skrabet penge sammen til en HX, ville jeg starte med at kigge på denne Izzo Vivi: Link. Det er umiddelbart den billigste HX maskine, jeg kan finde, og på specifikationerne kan jeg ikke se den skulle være ringere end en ECM Giotto/Celinni (Link) eller ECM Technika III/Mechanika III (Link). Men det ville jeg selvfølgelig undersøge nærmere inden jeg købte. Så meget har jeg trods alt ikke sat mig ind i de forskellige modeller og mærker, da jeg som sagt ikke har været \"interesseret\" i en HX maskine.

    En maskine jeg ikke helt forstår prisen på er denne ECM Classika: (Link) Er der nogle, der kan forklare, hvad der retfærdiggør en pris der ligger 2.100 kr. højere end en Domobar og ganske tæt på HX maskinerne? :unsure:

    Endelig hvis prisen var helt ligegyldig, ville jeg naturligvis købe en La Marzocco GS3 (Link) :whistle:

    EDIT: Jeg glemte lige at nævne denne HX, som jeg klart også ville overveje, da jeg nu har en Vibiemme i forvejen, som jeg er rigtig glad for: Link. Den får også rigtig god kritik på Home-Barista: Link

    Post edited by: MoBak, at: 2007/07/05 11:08
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • ChrZacho
      Master Brewer
      • May 2007
      • 1580

      #3
      Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

      Enig med Mobak ... du ska vuderer om en HX er det du har brug for.
      Så vil det oplagte valg være Domo Super eller en af ECM\'erne.

      Men jeg syntes da ikke at Oscar er et rædsel ... men plastik det er det jo .... det vel det man kalder \"Retro\".

      Sidst er der jo GS3 ... det siger vel sig selv ... :woohoo:
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

        ChrZacho wrote:
        Men jeg syntes da ikke at Oscar er et rædsel ... men plastik det er det jo .... det vel det man kalder \"Retro\".
        Sådan er vi jo så forskellige :cheer: Hvis den havde lignet noget henad en Silvia/Domobar eller Giotto, havde det været min maskine i dag. Men jeg vil simpelthen ikke have den til at stå i mit køkken.

        Men jeg tror du har fuldstændig ret. Det er vel et forsøg på at lave et retrodesign. Der synes jeg nu Ascaso Dream er et noget mere heldigt forsøg på dét - hvilket også var direkte årsag til, at det blev den første maskine vi købte
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • Roed
          Administrator
          • May 2007
          • 1016

          #5
          Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

          Jeg ville vælge en HX, hovedsageligt fordi jeg er træt af at vente på steam, Og fordi en dual boiler (desværre) er uden for budget.

          Så det næste bliver nok en La Valentina Junior Plus eller en ECM Mechanika III.

          Plastic bliver det aldrig...
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

          Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

            Roed wrote:
            ...Og fordi en dual boiler (desværre) er uden for budget.
            Hvad er i øvrigt den billigste double boiler på markedet? Den eneste jeg umiddelbart kender er GS3 - og det er forhåbentlig ikke den billigste! :blink:

            Nåja, så er der denne: Gaggia Baby Twin. Double boiler til 4½K. Nogen der kender mere til dén? Det lyder jo som et kup, men jeg bryder mig ikke om den elektroniske styring...

            EDIT: Nu har jeg lige læst lidt om Gaggia. Den ser faktisk ikke helt dum ud. Den har en kedel til brygning og en termoblok til steaming. Pumpen kan køres automatisk (programmerbart) eller manuelt. Den har 58 mm. portafilter med UDEN crema enhancer (dette var et punkt jeg var lidt bange for - troede måske det var et lille 48 eller 53 mm portafilter og måske med crema-enhancer).

            Den har endvidere preinfusion og 3-vejs ventil.

            Eneste ulempe jeg lige umiddelbart kan se er den elektroniske kontrol og at steameren har sådan en skummehjælper på (den kan man sikkert pille af, men det resulterer garanteret i, at steamerarmen bliver alt for kort. Det problem havde jeg i hvert fald på Ascaso Dream)

            Dette var nok en maskine jeg lige ville tjekke ud i den virkelige verden, hvis jeg skulle købe nu (Jeg tjekker den nok lige ud alligevel, næste gang jeg kommer forbi Kaffe-Agenterne B) )

            Post edited by: MoBak, at: 2007/07/09 22:34
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • ChrZacho
              Master Brewer
              • May 2007
              • 1580

              #7
              Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

              Kedlerne på Gaggia skulle være for små ... det er jo en bette maskine.

              Hmmm .. duften af ristet kaffe breder sig i stuen ...
              Administrator på EspressoBar
              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
              Mazzer Kony Electronic

              Comment

              • Søren Wolder
                Administrator
                • May 2007
                • 613

                #8
                Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

                MoBak wrote:
                Nåja, så er der denne: Gaggia Baby Twin. Double boiler til 4½K. Nogen der kender mere til dén? Det lyder jo som et kup, men jeg bryder mig ikke om den elektroniske styring...

                EDIT: Nu har jeg lige læst lidt om Gaggia. Den ser faktisk ikke helt dum ud. Den har en kedel til brygning og en termoblok til steaming. Pumpen kan køres automatisk (programmerbart) eller manuelt. Den har 58 mm. portafilter med UDEN crema enhancer (dette var et punkt jeg var lidt bange for - troede måske det var et lille 48 eller 53 mm portafilter og måske med crema-enhancer).

                Den har endvidere preinfusion og 3-vejs ventil.

                Eneste ulempe jeg lige umiddelbart kan se er den elektroniske kontrol og at steameren har sådan en skummehjælper på (den kan man sikkert pille af, men det resulterer garanteret i, at steamerarmen bliver alt for kort. Det problem havde jeg i hvert fald på Ascaso Dream)

                Dette var nok en maskine jeg lige ville tjekke ud i den virkelige verden, hvis jeg skulle købe nu (Jeg tjekker den nok lige ud alligevel, næste gang jeg kommer forbi Kaffe-Agenterne B)
                Jeg tror faktisk ikke den er helt dum.... Jeg kiggede selv meget på en Gaggia Baby for år tilbage. Det var den, der blev heftigt anbefalet inde på NG kultur.mad+drikke.

                Men der er selvfølgelig løbet meget vand i åen siden...
                Administrator på EspressoBar

                Black coffee rules...

                Comment

                • Søren Wolder
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 613

                  #9
                  Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

                  MoBak wrote:
                  Hvad er i øvrigt den billigste double boiler på markedet? Den eneste jeg umiddelbart kender er GS3 - og det er forhåbentlig ikke den billigste! :blink:
                  Der er denne her fra Ascaso Ascaso DUO steel til 6.295 kr. Jeg læste lidt om den på CoffeeGeek også. Eneste ulempe der lige umiddelbart er, at steam aktiveres med en trykknap, så det er enten 100% on eller off. Ellers et oplagt valg skulle man synes.

                  Post edited by: Søren Wolder, at: 2007/07/09 23:21
                  Administrator på EspressoBar

                  Black coffee rules...

                  Comment

                  • ChrZacho
                    Master Brewer
                    • May 2007
                    • 1580

                    #10
                    Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

                    Uff .. trykknap .. det da en ... OM\'er .... OOOOOOOMMMMMMMM\'er ... det en OM\'er
                    Administrator på EspressoBar
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

                    Comment

                    • ChrZacho
                      Master Brewer
                      • May 2007
                      • 1580

                      #11
                      Re:Hvilken type maskine ville I vælge?

                      Yabadabadoooo .... den er da flot ik\'



                      Nappet fra http://www.e61hx.com/
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

                      Comment

                      Working...
                      X