Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • EPO
    Coffeeholic
    • Oct 2007
    • 1151

    #16
    Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

    Hozon wrote:
    Det er også mit indtryk at Risteriet er konkurrencedygtige på priserne, jeg kan dog kun huske at have set K3 Touch derind i dag - og det er også kun den de annoncerer på deres hjemmeside. Og den er som bekendt uden doser. Derimod er K3 Elite som Brownie nævner med doser.
    Hvis man kigger under kværne på i ders web shop så har de også Casa'en

    Hozon wrote:
    Men prøv at ringe til dem, jeg er sikker på at de sikkert kan bestille en K3 Elite hjem, hvis man beder dem om det.
    Jeg tror nu også at de kunne få en Elite hjem hvis det var det man ønskede, men som sagt kan jeg ikke se hvorfor man skulle vælge eliten frem for touch'en. Med timer funktionen er jeg rimelig sikker på at der er mindre spild, men touch'en end med eliten. Men hvis man vil ha' doser så skal man da gøre det men jeg kan ikke helt se hvorfor
    Michael EPO Rasmussen

    Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #17
      Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

      EPO wrote:
      ... Men hvis man vil ha' doser så skal man da gøre det men jeg kan ikke helt se hvorfor
      Det kan der være flere grunde til. Der er stor diskussion om hvorvidt en doser giver bedre distribution, end ved at kværne direkte ned i filterkurven. Schomer lader til at være overbevist tilhænger af en doser-løsning i denne forbindelse, og det er ikke udfra en praktisk produktionsmæssig betragtning i et kommercielt miljø, men alene fordi han vurderer at ekstraktionen bliver bedre og mere konsistent.

      Hans begrundelse kommer i forlængelse af hans beskrivelse af, at "vand er dovent". Det søger således den kortest mulige vej ned i koppen, og er der ikke en god distribution, risikerer man derfor at dele af kaffebønner overekstraheres, mens andre underekstraheres. Konsekvensen er (ifølge Schomer) at man ikke får alle smagstoffer og æteriske olier ned i koppen, og for den del af kaffen der overekstraheres får alt for megen bitterhed med i koppen - og derved ødelægger balancen og espressoens sødme.

      Om han har ret, skal jeg ikke kunne sige - der kræver det nok at jeg selv brygger og smager mere kaffe, men det er i det mindste teorien, og hvorfor nogle fastholder at en doser er at foretrække frem for at kværne direkte i kurven.

      Der findes så metoder, hvor man med en pund og en tilskåret plastikkop, opnår det samme som med en doser, så i sidste ende kommer det vel an på ens temperament.

      Personoligt tror jeg at en mekanisk distribution (doser) er mere konsistent end når jeg står og roder med en pind, jeg ved det ikke, men det var det der var baggrunden for at jeg selv valgte en kværn med doser.
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • Brownie
        Stamgæst
        • Jul 2007
        • 765

        #18
        Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

        Jeg tænker lige nu at mit valg bør være Compak K3 Elite eller Touch.

        Hobzon, jeg har også kigget i Schomer. En vis religion er der jo i det...

        Mine spørgsmål og ræssonementer ifb Compak kredser sådan set om:

        - Er det en bedre kaffekværn end min A2? Ja, hvad jeg læser i reviews er det en enormt god kværn...selvom jeg ikke lige har set sammenligningen til A2'en. Bedre kværn og ihvertfald nemmere at omstille. Finindstillingen er vel mindst ligeså god som min A2 der også er trinløs - og det er nok her at Rocky'en diskvalificeres.

        - Kan godt se at timerfunktionen i Touch'en er smart, og umiddelbart kunne "afløse" doseren. Men i praksis, når man som jeg rister selv, og har forskellige ristningstyper, så er x antal sekunders kværn jo ikke altid ens. Nogle gange vil det give 5 andre gange 9 gr. Det må være lidt irriterende med en timer, hvis man lige vil give filteren 3 gr mere... Der tror jeg at doseren vil give mig et mere ensartet resultat, idet jeg antager at den vil give mig præcis mængde som jeg har indstillet - ligegyldigt hvad jeg har kværnet. Hvad mener i om det? Og så er Schomers ræssonement som Hobzon nævner jo også relevant.
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

        ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #19
          Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

          Brownie wrote:
          Men i praksis, når man som jeg rister selv, og har forskellige ristningstyper, så er x antal sekunders kværn jo ikke altid ens. Nogle gange vil det give 5 andre gange 9 gr. Det må være lidt irriterende med en timer, hvis man lige vil give filteren 3 gr mere...
          Min Casadio har timer. Den har ligesom mange andre kværne med timer (ved ikke med Touch'en) 2 timerindstillinger. Til enkelt og dobbelt shots. Da jeg meget sjældent laver enkeltshots, har jeg indstillet enkeltshot knappen på lavest mulig dosering - tror det i mit tilfælde er 1 sek. Det bruger jeg til flere ting. Hvis kværnen har stået stille i længere tid (mere end ca. 10 min.) kværner jeg et par "enkeltshots" (1 sek. = ~1œ gr.) som jeg smider væk. Jeg bruger det også til netop den situation du nævner, nemlig at den aktuelle blend kværnes lidt langsommere og jeg derfor har fået lidt for lidt kaffe i. Så får den lige et enkeltshot oveni. I øvrigt kan jeg kværne "on demand" ved at holde begge knapper inde på én gang. Også en funktion jeg tror de fleste kværne med timer har.

          Men det er fuldstændig korrekt, at en timer skal indstilles konstant - ligesom formalingsgraden - hvis den skal passe præcist. Sprøgsmålet er, hvor præcist den skal passe. I praksis fylder jeg min filterkurv op med lidt mere kaffe end jeg skal bruge, og i min distribution ryder det overskydende ud over kanten. Det sammen vill jeg gøre, hvis jeg havde en doser. Jge doserer altså pr. volume og ikke pr. gr. Så blendenes variationer betyder i praksis oftest bare hvor meget kaffe jeg spilder - det betyder ikke noget for mængden af kaffe i min klargjorte filterkurv.

          Post edited by: MoBak, at: 2008/01/09 19:02
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • kaffeagenten
            Lysristet
            • Jul 2007
            • 96

            #20
            Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

            MoBak wrote:

            I øvrigt kan jeg kværne "on demand" ved at holde begge knapper inde på én gang. Også en funktion jeg tror de fleste kværne med timer har.
            Compak's K-3 Touch har også denne funktion med 'continuous grinding' hvis man ikke vil bruge timer-funktionen.
            /Thomas
            kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

            [img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #21
              Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

              kaffeagenten wrote:
              MoBak wrote:

              I øvrigt kan jeg kværne "on demand" ved at holde begge knapper inde på én gang. Også en funktion jeg tror de fleste kværne med timer har.
              Compak's K-3 Touch har også denne funktion med 'continuous grinding' hvis man ikke vil bruge timer-funktionen.
              Continious grind. Det er dét det hedder. "Grind on demand" betyder vist bare direkte i PF'et - altså uden doser, ik'?
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • EPO
                Coffeeholic
                • Oct 2007
                • 1151

                #22
                Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                Hobzon wrote:
                Det kan der være flere grunde til. Der er stor diskussion om hvorvidt en doser giver bedre distribution, end ved at kværne direkte ned i filterkurven. Schomer lader til at være overbevist tilhænger af en doser-løsning...
                puhaaa jeg kan godt se at jeg har åbnet op for en nær religiøs diskution.
                Jeg er for så vidt enig med den kære Schomer, og hvis jeg ikke var ville jeg nok bare holde min mund med det :whistle: , men mit argument mod doser kværne generelt gået egentlig også mest på det spild der er, min erfaring med doser kværne er at der ofter ligger en del kaffe og gemmer sig, enten i selve doseren eller meller kværn og doserenheden. Det er ikke det store problem hvis man har et store og kontinuerligt forbrug, som de fleste caféer har men ikke så fedt til hjemme brug.
                Med hensyn til timer funktione brugte jeg samme model som MoBak

                Post edited by: EPO, at: 2008/01/09 22:29
                Michael EPO Rasmussen

                Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                Comment

                • EPO
                  Coffeeholic
                  • Oct 2007
                  • 1151

                  #23
                  Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                  Hobzon wrote:
                  Personoligt tror jeg at en mekanisk distribution (doser) er mere konsistent end når jeg står og roder med en pind, jeg ved det ikke, men det var det der var baggrunden for at jeg selv valgte en kværn med doser.
                  At en kværn har doser-enhed er ikke der samme som at den har mekanisk distribution, jeg vil medgive at en doser-enhed kan gøre distributionen "nemmere"/bedre og mere konstant men der skal altså stadig arbejdes for det
                  Michael EPO Rasmussen

                  Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                  Comment

                  • Hobzon
                    Coffeeholic
                    • Dec 2007
                    • 1426

                    #24
                    Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                    EPO wrote:
                    ... mit argument mod doser kværne generelt gået egentlig også mest på det spild der er, min erfaring med doser kværne er at der ofter ligger en del kaffe og gemmer sig, enten i selve doseren eller meller kværn og doserenheden.
                    Nu kan jeg bestemt ikke sige jeg taler af personlig erfaring, så hér må jeg bøje mig for din langt større viden og erfaring.

                    Jeg er dog nok af den forventing, at hvis man timer sin kværn, eller hvis man kun hælder nøjagtigt den mængde hele bønner i hopperen der er nødvendig for at producere et enkelt skud - så er der heller ikke mere spild end med en kværn uden doser. Det er klart at man med nogle kværne med doser, måske skal lave ændringer, der giver den malede kaffe færre steder at gemme sig - men det er faktisk mit indtryk at netop denne problemstilling meget let kan være den samme for mange kværne uden doser.

                    At en kværn har doser-enhed er ikke der samme som at den har mekanisk distribution, jeg vil medgive at en doser-enhed kan gøre distributionen "nemmere"/bedre og mere konstant men der skal altså stadig arbejdes for det
                    Det er jeg heller ikke i tivl om. Jeg udtrykte mig ikke klart nok, for jeg er godt klar over at en doser ikke er det samme som mekanisk distribution. Hvad jeg ville have sagt var: En kværn med doser giver, ifølge nogle af brugerne på coffeegeek.com og andre steder, bedre mulighed for en mere jævn og "uklumpet" distribution i filterkurven (mekanisk fordi denne distribution sker ved at betjene doseren). Der er naturligvis ikke tale om en automatiseret distribution.

                    Som sagt taler jeg KUN om det på et, for mig personligt, teoretisk plan - men det er hvad jeg har læst, og jeg redegjorde kun for hvorfor andre (måske) og jeg selv har valgt en kværn med doser.
                    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                    Østerbro

                    La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario


                    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                    Comment

                    • EPO
                      Coffeeholic
                      • Oct 2007
                      • 1151

                      #25
                      Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                      Hobzon wrote:
                      [quote]Jeg er dog nok af den forventing, at hvis man timer sin kværn, eller hvis man kun hælder nøjagtigt den mængde hele bønner i hopperen der er nødvendig for at producere et enkelt skud - så er der heller ikke mere spild end med en kværn uden doser. Det er klart at man med nogle kværne med doser, måske skal lave ændringer, der giver den malede kaffe færre steder at gemme sig - men det er faktisk mit indtryk at netop denne problemstilling meget let kan være den samme for mange kværne uden doser.[quote]

                      Du har som altid fuldstændig ret.
                      Men når jeg snakker om spild tæker jeg ikke på hele ukværnet bønner som ligger i hobben og venter men mere på kværnet kaffe som jeg lige til at smide ud
                      Michael EPO Rasmussen

                      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                      Comment

                      • Hobzon
                        Coffeeholic
                        • Dec 2007
                        • 1426

                        #26
                        Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                        EPO wrote:
                        ... når jeg snakker om spild tæker jeg ikke på hele ukværnet bønner som ligger i hobben og venter men mere på kværnet kaffe som jeg lige til at smide ud
                        Her må jeg så spørge dig (og erkendeligt er det resultatet af ren uvidenhed fra min side): Hvis man kun smider præcist den mængde bønner i hopperen, der skal bruges til at producere den ønskede mængde formalet kaffe - består spildet så i, at det er umuligt, at realisere al den kværnede kaffe i filterkurven (at noget bliver "fanget" og ligger gemt i doseren?

                        For i så fald kan jeg godt se, at det kan være et problem, der kun kan løses med en mere krævende modifikation af kværnen (doseren).
                        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                        Østerbro

                        La Marzocco GS3
                        Mahlkönig K30 Vario


                        Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                        Comment

                        • Roed
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 1016

                          #27
                          Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                          Der vil altid blive "fanget" noget kaffe i kværnen undervejs igennem, doser eller ej. Der er kværnblade og meget andet der hurtigt kan snuppe noget.

                          Selvfølgelig meget mindre på nogle kværne end andre.

                          På min Rocky, som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med de kværne der her snakkes om, kan der ligge masser af kaffe gemt rundt omkring.

                          Derfor bliver den også støvsuget et par gange om ugen.
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                          Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                          Comment

                          • EPO
                            Coffeeholic
                            • Oct 2007
                            • 1151

                            #28
                            Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                            for det første her jeg personlig meget svært ved at måle ex 14g hele bønne præsist af, da jeg ikke gider veje skidet inde.
                            Men der ud over er du inde på noget, der bliver nemlig fanget noget dels mellem kværn og doser-enhed og hvis man ikke har en super trimmet doser enhed (som teme) så vil der ofte også være noget som bliver fanget i doseren
                            Michael EPO Rasmussen

                            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #29
                              Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                              Hobzon wrote:
                              For i så fald kan jeg godt se, at det kan være et problem, der kun kan løses med en mere krævende modifikation af kværnen (doseren).
                              Den behøver ikke være så krævende endda. På Mazzer har jeg set at modifikationen kan bestå i at sætte noget isolerbånd på vingerne for at lukke det lille mellemrum der evt. måtte være. Det er jo slet ikke sikkert det er et issue på din Cimbali.

                              Se evt. her http://www.espresso-passione.com/. Klik ind under Masser Mini og "Mod. no 3 - The Sweep"
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              • EPO
                                Coffeeholic
                                • Oct 2007
                                • 1151

                                #30
                                Re:Udenlandske webshops...eller hvor skal kværnen købes?

                                Det er da rigtigt at man kan lave modifikationer der løser problemet med rest kaffe i doser enheden, og det er da også rigtig at det ikke behøver at være så vanskeligt. Jeg syntes bare, og der jo 100% subjektivt, at der gemmers mere kværnet kaffe i doser kværne end i tilsvarende uden.
                                Nå det så er sagt så har jeg jo selv købt en kværn med doser, så værre er det heller ikke. Jeg vil dog stadig fortrække en tilsvarende uden doser. Med hensyn til din Cimbali Hobzon så skal du ikke værre bekymret, jeg er ikke et sekundt i tvivl om at det er en super fed kværn og det ændre lidt kaffe rester hist og pist jo ikke på.
                                Michael EPO Rasmussen

                                Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                                Comment

                                Working...
                                X