Kaffe i Hamborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Joni
    Lysristet
    • Nov 2007
    • 65

    Kaffe i Hamborg

    Hej

    Sidst jeg var i Hamborg på weekend fandt jeg ingen nævneværdige kaffebarer, men jeg er sikkert på at der findes op til flere steder, som er værd at besøge i jagten efter go\' kaf\' :P

    Nogen der har kendskab til must-visit kaffebarer?
    / nuova simonelli musica / mazzer kony / mazzer jolly DR / aeropress, hario V60 m.m. /
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Kaffe i Hamborg

    Joni wrote:
    Hej

    Sidst jeg var i Hamborg på weekend fandt jeg ingen nævneværdige kaffebarer, men jeg er sikkert på at der findes op til flere steder, som er værd at besøge i jagten efter go\' kaf\' :P

    Nogen der har kendskab til must-visit kaffebarer?
    Jeg fandt efter et par desperate dages søgen efter en drikbar kaffe (ikke nødvendigvis god, bare én det var muligt at drikke) og fand den sidste formiddag dette lille risteri/kaffebar: http://www.speicherstadt-kaffee.de/

    Jeg spurgte til om de lavede tør stift skum ligesom alle andre steder i Hamburg, jeg havde prøvet. Han forsikrede mig at han lavede latteart, og det var jo en god start, så jeg bestilte en cappa. Han spurgte, om jeg ville have den med den milde eller kraftige espresse og der begik jeg fejlen og bestilte den kraftige. Jeg fortrød næsten med det samme, da jeg kom i tanke om, at det nok indebar en del robusta. Og ganske rigtigt. Espressoen var ikke for god, men de vidste hvordan en cappa skulle laves, og den \"milde\" espresso havde måske givet et bedre resultat. Desværre kunne jeg ikke teste, for de modtog ikke kreditkort, og jeg var løbet tør for kontanter efter den første kop.

    Stedets indretning i et gammelt pakhus er bestemt også hyggeligt og hele området omkring havnen er ret interessant.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • BigBen
      Mellemristet
      • Apr 2013
      • 160

      #3
      Jeg var der i eftermiddag - efter en tur i modeljernbanernes vold = Miniatur Wunderland (som godt kan anbefales til både drenge og mænd).

      Risteriet ligger små 50m derfra, og det er et lækkert sted. Talte et utal af Mahlkönig Vario og fire dobbelte K30. De bryggede på en høj tre gruppers Dala Corte Evo.

      Fik deres kraftige cappucino. Mælken er råmælk fra udvalgt tysk bonde.

      God uden at være fremragende. Kostede €2,90 og det kunne man jo ikke ikke indvende noget imod. Stemingen er god, og man kan følge med i ristningerne og den efterfølgende pakning.
      Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
      Baratza Forte Brew Grinder
      Hario v60
      Bodum 8 kops stempel

      Comment

      • ChrizzzeR
        Mellemristet
        • Feb 2012
        • 167

        #4
        Jeg har også lige været nogle dage i Hamborg, og jeg kan anbefale "The Coffee Shop", som ligger centralt i Hamborg tæt på H&M. De lavede klart den bedste kop kaffe af de (mange) steder jeg prøvede i Hamborg. De havde vundet forskellige priser i espressobrygning, latteart m.m.

        God service, god kaffe/espresso.
        Bezzera Magica

        Ceado E37S

        Mahlkönig M

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Oprindeligt indsendt af ChrizzzeR Se indlæg
          Jeg har også lige været nogle dage i Hamborg, og jeg kan anbefale "The Coffee Shop", som ligger centralt i Hamborg tæt på H&M. De lavede klart den bedste kop kaffe af de (mange) steder jeg prøvede i Hamborg. De havde vundet forskellige priser i espressobrygning, latteart m.m.

          God service, god kaffe/espresso.
          den må jeg prøve næste gang jeg er der ;o)

          men må lige spørge ,, var du også på speicherstadt-kaffee, og hvis ja , hvor stor var forskellen
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • ChrizzzeR
            Mellemristet
            • Feb 2012
            • 167

            #6
            Jeg nåede desværre ikke på Speicherstadt-kaffee, men den må jeg prøve næste gang jeg er i Hamborg
            Bezzera Magica

            Ceado E37S

            Mahlkönig M

            Comment

            • P. Michel
              Mellemristet
              • Jan 2015
              • 165

              #7
              Efter en weekend i Hamborg vil jeg lige dele billeder fra Hamborgs absolut bedste coffeeshop.
              Public coffee roasters.
              Meget flinke fyre, snaksalige og venlige, og gavmilde med kaffeprøver når de finder ud af man mere en almindelig interesseret i kaffefremstilling.
              Og til jer Mahlkönig wannabes, de har nr 2 special edition (en mini) EK43 ud af ialt 250 stk på verdensplan.
              Og så kan den stå på køkkenbordet uden at ligne en lille udgave af Eiffeltårnet

              Så i morgen skal jeg lege med min nye grinder og 4 poser First love, friskristet kaffe fra nørderne i Hamborg :-)

              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	56,9 KB
ID:	227843 Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	48,8 KB
ID:	227844 Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	56,9 KB
ID:	227845
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	32,6 KB
ID:	227840 Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	23,8 KB
ID:	227839
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	33,5 KB
ID:	227841 Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	29,9 KB
ID:	227842
              -Futurmat ariete 1GR med shottimer.
              -Rossi RR45 espresso grinder
              -OBEL Mito Istantaneo grinder
              -Precision EP0700 grinder
              http://espressions.eu/products/precision-grinder/
              -Feldgrind by Knock
              -Aeropress.

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                ÅHH VAAH ER, SÅ, din nye grinder for en ;o)
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • Juul-Andersen
                  Stamgæst
                  • Apr 2014
                  • 772

                  #9
                  Det lyder lidt som om du har stjålet deres #2
                  Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                  I’ve been told I like tea
                  I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                  Plans stuff in my spare time ☕️👌

                  Comment

                  • P. Michel
                    Mellemristet
                    • Jan 2015
                    • 165

                    #10
                    Jeg truede med at stjæle den :-)
                    Men jeg er ikke sådan en finesmekker, så jeg nøjes med en Obel istantaneo.
                    Men den er sikkert fin nok til mit singleliv og de 4-5 skud jeg laver om dagen.

                    Men den var nu sød den mini ek.
                    -Futurmat ariete 1GR med shottimer.
                    -Rossi RR45 espresso grinder
                    -OBEL Mito Istantaneo grinder
                    -Precision EP0700 grinder
                    http://espressions.eu/products/precision-grinder/
                    -Feldgrind by Knock
                    -Aeropress.

                    Comment

                    • johnster
                      Master Brewer
                      • Jun 2011
                      • 1756

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                      Joni wrote:


                      Jeg fandt efter et par desperate dages søgen efter en drikbar kaffe (ikke nødvendigvis god, bare én det var muligt at drikke) og fand den sidste formiddag dette lille risteri/kaffebar: http://www.speicherstadt-kaffee.de/

                      Jeg spurgte til om de lavede tør stift skum ligesom alle andre steder i Hamburg, jeg havde prøvet. Han forsikrede mig at han lavede latteart, og det var jo en god start, så jeg bestilte en cappa. Han spurgte, om jeg ville have den med den milde eller kraftige espresse og der begik jeg fejlen og bestilte den kraftige. Jeg fortrød næsten med det samme, da jeg kom i tanke om, at det nok indebar en del robusta. Og ganske rigtigt. Espressoen var ikke for god, men de vidste hvordan en cappa skulle laves, og den \"milde\" espresso havde måske givet et bedre resultat. Desværre kunne jeg ikke teste, for de modtog ikke kreditkort, og jeg var løbet tør for kontanter efter den første kop.

                      Stedets indretning i et gammelt pakhus er bestemt også hyggeligt og hele området omkring havnen er ret interessant.
                      Vi var lige et smut i Miniatur Wunderland og havde kun fem min. til at stikke næsen indenfor hos http://www.speicherstadt-kaffee.de/. Da vi var færdige, var der desværre lukket. Jeg nåede dog lige at kigge rundt og det så interessant ud. Et ristehjørne til venstre indenfor døren med en ret stor Probat rister. Pænt mange borde at sidde ved og der var ledige pladser. To K30 Twin kværne og kaffen så ikke alt for mørk ud. Der var en vasket Kenya og en Natural Etioper på hylden. Også en kaffe fra Tahiland, samt Indien, Indonesien og lidt andre eksotiske steder. Flere esprsso blends indeholdt Robusta. Jeg skal dog tilbage engang og give det en chance.
                      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                      Compak K10 Fresh
                      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                      Philips Café Gourmet

                      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                      Comment

                      • Rocket
                        Grøn bønne
                        • Nov 2014
                        • 41

                        #12
                        Jeg vil lige komme med et lille input ang. kaffe i Hamburg. Der findes et lille risteri med cafe på adressen: Beim Grünen Jäger 24. Det var vældig hyggeligt. Ligeledes findes et risteri også med cafe i Rindermarkthalle. Begge ligge meget tæt på/i St. Pauli kvarteret. Jeg synes jeg fik god kaffe især på cafeen Beim Grünen Jäger. Men om andre kan lide smagen, er jo ikke sikkert.

                        Comment

                        • -E*
                          Master Brewer
                          • Apr 2013
                          • 1949

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Rocket Se indlæg
                          Jeg vil lige komme med et lille input ang. kaffe i Hamburg. Der findes et lille risteri med cafe på adressen: Beim Grünen Jäger 24. Det var vældig hyggeligt. Ligeledes findes et risteri også med cafe i Rindermarkthalle. Begge ligge meget tæt på/i St. Pauli kvarteret. Jeg synes jeg fik god kaffe især på cafeen Beim Grünen Jäger. Men om andre kan lide smagen, er jo ikke sikkert.
                          Beim grünen jäger 24 er deathpressos adresse, de har en tråd der også er lidt gammel her, http://www.espressobar.dk/forums/sho...ht=Deathpresso , der må du gerne uddybe din oplevelse, hvis du lyster
                          -Sune

                          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                          Computerstyret Hottop
                          Instagram

                          Comment

                          • RePete
                            Lysristet
                            • Oct 2014
                            • 69

                            #14
                            Deathpresso er temmelig sort.
                            Hvis man er til den lyse side er Less Political på Sternstrasse 68 en ret rar kaffebar, der rister selv.
                            Hvis man kommer til Sternschanze om torsdagen står Tørnquist med sin VW-bus på Schulterblatt om eftermiddagen og serverer bl. a. kaffe fra La Cabra.
                            I Schanze er der også Elbgold, der er lidt mere klassisk og har et stort risteri med mange forskellige kaffer.
                            __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________
                            mvh Peter

                            --- Carimali Uno E --- Carimali G1 doser --- Hario V60 --- Hario Slim --- AeroPress --- Bonavita vægt--- Bialetti Brikka 2 + 4 ---

                            Comment

                            • Riis87
                              Lysristet
                              • May 2018
                              • 125

                              #15
                              Hejsa folkens,

                              Endelig kan jeg byde ind med lidt viden her på siden (indtil nu har jeg mest trukket på jeres viden om espresso og maskiner). Men jeg har lige været et smut i Hamborg og det blev en tur med en masse besøg på lækre caféer.
                              Særligt én vil jeg fremhæve: Tornqvist. Den ligger i Sternchance og drives af en ung fyr der tidligere har haft en kaffevogn. For halvandet år siden besluttede han at lave sin nye café og tro mig den spiller maks! Den er minimalistisk indrettet, men med cool stil. Udstyret er i den grad i orden og hans espresso er fantastisk! Som udgangspunkt kan man få tre ting derinde:

                              - Shot
                              - Flat White
                              - Handbrew

                              Hvis man kigger lidt nærmere efter serverer han også en sodavand eller et stykke kage.
                              Han er en snaksagelig fyr og kender (stort set) alle sine kunder - er på knus og kram med mange og genkendte også tydeligt mig allerede efter jeg kun havde været der en gang (dog fik jeg intet knus) :-)
                              Han rister ikke selv, men har altid minimum to bønner at vælge i mellem til sine espressoer. Mens jeg var der brugte han vores alle sammens La Cabra fra Aarhus samt et svensk risteri der hedder Koppi Roasters. Jeg smagte kun sidstnævnte da jeg ofte har besøgt La Cabra og gerne ville prøve noget nyt.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_1813.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	231266Click image for larger version

Name:	IMG_1810.jpg
Views:	1
Size:	34,8 KB
ID:	231267Click image for larger version

Name:	IMG_1799.jpg
Views:	1
Size:	26,0 KB
ID:	231268

                              Desuden kan jeg anbefale Nord Coast Coffee Rostery hvor de selv rister og i øvrigt serverer en dejlig espresso (eller mælkedrikke). Deres filterkaffe smagte jeg ikke. Til forskel fra Tornqvist serverer de hos Nord Coast også lækker morgenmad hvis man har lyst til sådan noget :-)

                              Jeg prøvede også både Elbgold som en tidligere nævnte, men jeg må indrømme at jeg her blev skuffet. Kaffen smagte brændt og uden spændende smagsnuancer. Måske var det bare min kop der ikke levede op til den sædvandlige standard for dem, men jeg har kun den ene kop af bedømme ud fra.

                              Public Coffee Roasters er en kæde der ligger flere steder i Hamborg. De laver en fornuftig kaffe og leverer et højt niveau. Ikke ligeså så "nørdet" som Tornqvist og heller ikke ligeså spændende, men kaffen er god derinde.

                              Hermetic Coffee Roasters besøgte jeg også. Det er et lille hipster-sted og det er meget cool. Kaffen var ikke lige min smag, men stedet var meget velbesøgt og der sad en bred skare af mennesker.

                              The Coffee Shop ligger centralt i byen og laver god kaffe. Det har desværre lidt tendens af at være "en industri" og det er derfor ikke personligt. De laver mange typer kaffe (lidt som Starbucks) så her kan man sikkert finde noget for enhver smag. Er man alligevel på shopping kan man måske snuppe en lille velfortjent pause her.

                              Det var en lille guide til en lille café-crawl i Hamborg eller måske bare et besøg på et eller to af stederne. Hvis man "kun" må vælge et sted ville jeg helt absolut gå efter Tornqvist - det er nemlig en oplevelse at gå derind :-)

                              De bedste hilsner
                              Riis87
                              Venligst
                              Riis87

                              Comment

                              Working...
                              X