Når vi nu taler om kværne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KimH
    Espresso
    • May 2007
    • 547

    #31
    Re:Når vi nu taler om kværne

    Hobzon wrote:
    Jeg får en professionel kværn der nok er skudt lidt over målet, men som til jeg gengæld vil få glæde af i mange år, og som ikke skal opgraderes
    Hehe, vi får se.... Jo mere man hænger ud på sider som denne, jo mere får man lyst til at opgradere i tide og utide

    Held og lykke med den nye kværn. Jeg er selv på jagt efter en ny kværn, så jeg ser frem til at høre om dine erfaringer med denne.
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

    Comment

    • EPO
      Coffeeholic
      • Oct 2007
      • 1151

      #32
      Re:Når vi nu taler om kværne

      Hobzon wrote:
      Jeg tror valget er faldet på en La Cimbali Max
      Det lyder som et spændende valg, glæder mig til at høre om dine erfaringer med den.

      Hobzon wrote:
      Jeg får en professionel kværn der nok er skudt lidt over målet.
      Forumet taget i betragtning, tror jeg ikke rigtig der er noget der heder over mål
      Michael EPO Rasmussen

      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

      Comment

      • Hobzon
        Coffeeholic
        • Dec 2007
        • 1426

        #33
        Re:Når vi nu taler om kværne

        Hvad angår problematikken med dosere, så skyldes min forvirring nok, at jeg aldrig har set en sådan kværn brugt i praksis.

        Jeg havde den opfattelse at Cimbali Max havde en lille switch der registrerede når doseren var tom, og derefter startede kværnen og lod den køre til doseren var fuld. Men nu kan jeg godt se, at det måske ikke er helt sådan det virker. Jeg har læst denne tråd, der beskriver en række såkaldte "mods" man kan lave med en La Cimbali Max kværn, og her beskriver forfatteren at han har fjernet den "flap" der starter kværnen automatisk, og dermed deaktiveret den lille switch fra ganske nemt.

        Det problem, der så står tilbage, er den automatiske dosering, for jeg vil jo nødigt formale mere kaffe en jeg skal bruge til et shot. Derfor snakken om et lille timerkredsløb, der ved et tryk på en knap kan tænde for strømmen i et forud programmerbart tidsrum - lidt på samme måde som jeg forstår at f.eks. Casadio Instantaneo eller Mazzer Mini E fungerer. I mit tilfælde skal jeg så bare have min elektronikven til at bygge dette timerkredsløb, og jeg skal så implementere dette, enten i en ekstern "kasse" eller ind i selve kværnen.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

        La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario


        Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #34
          Re:Når vi nu taler om kværne

          Hobzon wrote:
          Det problem, der så står tilbage, er den automatiske dosering, for jeg vil jo nødigt formale mere kaffe en jeg skal bruge til et shot. Derfor snakken om et lille timerkredsløb, der ved et tryk på en knap kan tænde for strømmen i et forud programmerbart tidsrum - lidt på samme måde som jeg forstår at f.eks. Casadio Instantaneo eller Mazzer Mini E fungerer. I mit tilfælde skal jeg så bare have min elektronikven til at bygge dette timerkredsløb, og jeg skal så implementere dette, enten i en ekstern "kasse" eller ind i selve kværnen.
          Det er set før, at andre har brugt nogle timere som åbenbart er lavet til "gammeldags" fotofremkaldelse. Altså som kan styre hvor længe filmen bliver eksponeret til lys eller sådan noget (jeg ved NADA om fotografering). Disse kan programmeres til 1/100 sek eller måske endda mere præcist, så måske er der ingne grund til at opfinde noget selv. Forhåbentlig er der nogle fotokyndige, der kan komme med en navn på sådan en fætter. Jeg kan huske jeg læste, at man nemt kam finde dem brugt til en god pris, da mange jo er gået fra traditionel film til digital fotografering.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #35
            Re:Når vi nu taler om kværne

            Vedr. fototimere, kan du læse lidt om hvordan Teemu brugte én på hans Compak kværn her. Vælg My Compak K10 WBC -> Compak K10 WBC for at læse hans artikel.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • Hobzon
              Coffeeholic
              • Dec 2007
              • 1426

              #36
              Re:Når vi nu taler om kværne

              MoBak wrote:
              Det er set før, at andre har brugt nogle timere som åbenbart er lavet til "gammeldags" fotofremkaldelse.
              Det var dog en himmelråbende og åbenlys genial løsning på denne problemstilling. Nu er spørgsmålet så bare HVOR man køber sådan en dims, for der er vel ikke mange der i disse digitale tider laver gammeldags mørkekammerfremkaldelser og forstørrelser af fotos.
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

              La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario


              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

              Comment

              • EPO
                Coffeeholic
                • Oct 2007
                • 1151

                #37
                Re:Når vi nu taler om kværne

                Hobzon wrote:
                MoBak wrote:
                Det er set før, at andre har brugt nogle timere som åbenbart er lavet til "gammeldags" fotofremkaldelse.
                Det var dog en himmelråbende og åbenlys genial løsning på denne problemstilling. Nu er spørgsmålet så bare HVOR man køber sådan en dims, for der er vel ikke mange der i disse digitale tider laver gammeldags mørkekammerfremkaldelser og forstørrelser af fotos.
                Da du bor i Kbh har du en hel del muligheder, Foto C og Photographica (http://www.photografica.com/news/def...=39&id=390) er to oplagte muligheder. Der ud over kan man tit finde dem på loppemarkeder til en rimelig pris

                Post edited by: EPO, at: 2008/01/03 15:59
                Michael EPO Rasmussen

                Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                Comment

                • Hobzon
                  Coffeeholic
                  • Dec 2007
                  • 1426

                  #38
                  Re:Når vi nu taler om kværne

                  Har lige talt med en god kammerat (der er professionel fotograf og ham jeg iøvrigt køber mit fotoudstyr fra), og han har faktisk hele TRE mørkekammerkontakter liggende et eller andet sted som han vil finde frem. Nu må vi lige se hvad han finder, men det er da ikke umuligt at der vil blive en ekstra til overs, som en anden bruger her fra espressobar.dk kan få glæde af.

                  De kan programmeres med op til 1/10 sek. nøjagtighed, og har desuden en fast "On" indstilling. Han mener måske at en af dem kan forprogrammeres til 2 forskellige programmer (enkelt- og dobbeltshot). Desuden er de jo beregnet til brug i et mørkekammer, hvor man almindeligvis har både vand og kemikalier, og derfor er deres udforming også sådan, at der ikke er nogle underlige hjørner og kroge, hvor der kan gemme sig kaffegrums. Der har en helt plan overflade med bløde "zoner", hvor man kan trykke på de underliggende mikrokontakter.

                  Jeg vender tilbage med mere information, når jeg modtager fotokontakterne i næste uge.
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

                  La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario


                  Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                  Comment

                  • EPO
                    Coffeeholic
                    • Oct 2007
                    • 1151

                    #39
                    Re:Når vi nu taler om kværne

                    cool B) Glæder mit til at høre nærmere, og evt se nogle billeder at setup'et.
                    Jeg fandt selv en "gamel" Kaiser 4030 digital timer i kælderen den skal helt sikkert også kobles sammen med min nye kværn
                    Michael EPO Rasmussen

                    Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                    Comment

                    • Roed
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 1016

                      #40
                      Re:Når vi nu taler om kværne

                      Hobzon wrote:
                      Det var dog en himmelråbende og åbenlys genial løsning på denne problemstilling. Nu er spørgsmålet så bare HVOR man køber sådan en dims, for der er vel ikke mange der i disse digitale tider laver gammeldags mørkekammerfremkaldelser og forstørrelser af fotos.
                      Enhver fotohandler kan skaffe mørkekammer ure, ellers er det ikke en rigtig fotohandler!

                      Kan I ikke finde nogle brug bare i Jeres område, så send en PM, så skal jeg finde priser
                      Administator på espressobar
                      Izzo Alex Duetto
                      Toper Cafemino
                      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                      Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                      Comment

                      Working...
                      X