Studerende på SU: Bedste supermarkedsbønner på budget?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • jonsnowflow
    Grøn bønne
    • May 2020
    • 4

    Studerende på SU: Bedste supermarkedsbønner på budget?

    Hej alle,

    Jeg et begyndt at få interesse for espressobrygning, efter jeg har købt en Sage Bambino Plus og en Sage Smart Grinder Pro. Er godt klar over, at det ikke er det bedste sæt, men til at starte med, synes jeg, at det virker fornuftigt. Kommer nok til at opgradere om et par år, når jeg er færdiguddannet.

    Hidtil har jeg købt små poser espresso af Irmas eget mærke til en kg. pris på ca. 150 kroner. Jeg er på SU, hvorfor jeg ikke har råd til at købe gode bønner fra mikroristerier. Vil gerne høre, om I kan anbefale et supermarkeds-mærke, hvor jeg får mest for pengene. Kan se, at man kan få Lavazza til 100 kr. kg. Er der bedre alternativer hertil? Hvis jeg køber 1 kg., vil jeg kunne vakuumpakke halvdelen således, at det ikke bliver "dårligere" end det er i forvejen.

    Er godt klar over, at man som udgangspunkt får, hvad man betaler for. Men tænker, at der må være forskel på de forskellige mærker. Håber at I kan hjælpe mig videre :-)
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Find dit microristeri her, ikke alle er dyre

    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • jonsnowflow
      Grøn bønne
      • May 2020
      • 4

      #3
      Mange tak for svaret, Jack. Jeg har kigget på linket, men kan simpelthen ikke finde noget til under 200. Er mere på udkig efter noget i klassen, der hedder 100-130 kr. kg.

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af jonsnowflow Se indlæg
        Mange tak for svaret, Jack. Jeg har kigget på linket, men kan simpelthen ikke finde noget til under 200. Er mere på udkig efter noget i klassen, der hedder 100-130 kr. kg.
        Så er du dæleme ikke særlig grundig ;-) hvis jeg var dig ville jeg hellere nøjes med lidt af det gode, end meget af det ret så dårlige.. er du over hoved klar over hvor stor forskel der er på smagen

        her er et par foreslag









        der skal nok være flere

        130 kr pr kilo.. så må du døje og kvæles i affaldet fra købmanden, det kan simpelhen ikke lade sig gøre
        Last edited by Jack; 30. May 2020, 18:35.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Nu kender jeg ikke din økonomi, men da jeg studerede kunne jeg få to kopper kaffe fra et mikroristeri, det blev ca. Til et kg/mdr. køber man de lidt billigere steder kan det gøres for 2-300kr/mdr.

          Så drik mindre kaffe og få en bedre oplevelse.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • -E*
            Master Brewer
            • Apr 2013
            • 1949

            #6
            Jeg begyndte at ovnriste da jeg studerede... det var... begyndelsen på noget dyrt, men det var billigt i starten...
            -Sune

            Mahlkönig Kenia / OE Lido3
            Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
            Computerstyret Hottop
            Instagram

            Comment

            • Yoshi
              Lysristet
              • Jul 2018
              • 146

              #7
              Jeg kan også godt forholde mig til at det er dyrt som studerende, da jeg også stadig læser. Jeg rister også selv for at holde budget nede og kvaliteten over hvad man kan få for de 150kr pr. kg. Dog har jeg købt en rister, så i sidste ende blev det måske ikke billigere Men synes også -E*'s forslag om at riste selv i ovn giver god mening. Eller evt. købe en billig rister til 1500kr brugt. Har vidst set et par brugte Gene Cafe til den pris brugt.

              Comment

              • jonsnowflow
                Grøn bønne
                • May 2020
                • 4

                #8
                Tak for svar allesammen. Som jeg skrev, er jeg godt klar over, at man ikke en vild smagsoplevelse i den prisklasse. Det er jeg helt klar over, hvorfor jeg blot ville høre, hvordan jeg kan komme længst inden for mit budget. Har også - set fra en entusiasts perspektiv - et skod-setup, men det er ihverfald bedre end filterkaffe :-) Man er nødt til at starte et sted, og så kan man opgradere med tiden.

                Synes det lyder som et godt forslag med at ovnriste. Har selv læst lidt om det, og der er nogen, der mener, at det er bedre at gøre det på panden / popcorn-maskine. Har du nogen holdning til det? Er det bedre at riste selv, end at købe fra supermarkedet? For så vil jeg hellere det :-)

                Comment

                • Yoshi
                  Lysristet
                  • Jul 2018
                  • 146

                  #9
                  Jeg hoppede direkte til rister, så jeg kan ikke dele erfaringer med andre metoder. Men har hørt at ovn godt kan blive ganske fint hvis man øver sig lidt og får det kølet hurtigt ned når det er ristet færdigt.
                  Hvis du studerer i København kan du med fordel melde dig ind i "Bønneklubben" som er en forening for hjemmeristere i København. Der bliver der købt store partier ind, så man kan få kg priser på grønne bønner ned på normalt mellem 50-100kr. Dog skal du huske at der svinder lidt vægt ved ristning, mere desto mørkere du rister det.

                  Comment

                  • summer
                    Coffeeholic
                    • Jun 2011
                    • 1407

                    #10
                    Det kommer jo lidt an på hvad du går efter... Hvis Lavazza 1kg giver dig den smag du godt kan lide, så køb dog den. :-)
                    Jeg startede selv med Irmas Espresso og synes den gav mig nogle fine oplevelser.
                    Jeg syntes dog, efter et stykke tid, at det var svært at få den fede, friske smag frem af supermarkedsbønnerne, og derfor begyndte jeg at bruge friskristede.

                    Men hvis du er tilfreds med smagen, så skal du da bare udforske alt hvad de har i supermarkederne - og måske er 1kg Lavazza er ret godt bud?

                    Comment

                    • -E*
                      Master Brewer
                      • Apr 2013
                      • 1949

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af jonsnowflow Se indlæg
                      Tak for svar allesammen. Som jeg skrev, er jeg godt klar over, at man ikke en vild smagsoplevelse i den prisklasse. Det er jeg helt klar over, hvorfor jeg blot ville høre, hvordan jeg kan komme længst inden for mit budget. Har også - set fra en entusiasts perspektiv - et skod-setup, men det er ihverfald bedre end filterkaffe :-) Man er nødt til at starte et sted, og så kan man opgradere med tiden.

                      Synes det lyder som et godt forslag med at ovnriste. Har selv læst lidt om det, og der er nogen, der mener, at det er bedre at gøre det på panden / popcorn-maskine. Har du nogen holdning til det? Er det bedre at riste selv, end at købe fra supermarkedet? For så vil jeg hellere det :-)
                      Det er klart bedre at riste selv end at få det fra supermarkedet, også selvom en ovn er hvad man har. Jeg havde i sin tid en lang q&a tråd, der trak på alle der var klogere end mig herinde... Efter noget søgen er den her. Måske den stadig holder lidt guldkorn. Jeg fik bedst resultat i en ovn, prøvede aldrig popcorn,men panden var svær at styre. Jeg har også en stovetop-mathingy som kunne gå videre til den næste. Jeg har kun kunnet bruge den over bål grundet indkution i hjemmet. Jeg aner ikke hvordan den fungerer over komfur, men den må du gerne få for portoen, hvis det er. Jeg er her ikke så tit mere, så en privatbesked burde give mig en email, hvis det er...
                      -Sune

                      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                      Computerstyret Hottop
                      Instagram

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Super god ide med at riste selv, tænkte på det lige efter jeg skrev sidste indlæg :-) men det er ikke så nemt, men sjov

                        Men at købe fra indexet hvor de billigest som jeg linkede til startede ved 180 kr pr kilo er altså billigt og kun en smule mere end supermarked, måske kunne man prøve en enkelt poser af hver, for at ha noget at sammen ligne med. men smager supermarkeds bønnerne dig godt er det jo fint som Summer skriver.

                        Noget andet er det ser ud til din maskine leveret med en dobbelt bundet filter kurv "pressurized basket"? hvor du vil kunne bruge alm for malet kaffe og ikke er så afhængig af en god kværn og frisk ristet bønner, som de lidt mere avanceret espresso maskiner, som kan være ret følsomme (eller overfølsomme) over for knap så frisk ristet kaffe..

                        Du kan prøve at søge på youtube "pressurized vs non pressurized basket" hvis det kan hjælpe med en forklaring, eller måske læse lidt her https://www.guide2coffee.com/guide-2...urised-baskets

                        Håber du finde det som virker for dig
                        Last edited by Jack; 31. May 2020, 00:55.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #13
                          ...
                          Last edited by Jack; 31. May 2020, 03:28.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Studerende på SU: Bedste supermarkedsbønner på budget?

                            Jeg ville ønske du havde skrevet herinde, inden du havde købt det set.

                            For de ca. 5000kr som det set ligger i, kunne du få noget der var nogenlunde anderkendt, som kunne fungere med mellemristede bønner.

                            Angående kaffe, ja du kan riste i ovn, omend du også skal vide det er en smule besværligt, hvorfor jeg altid er en smule betænkelig ved det råd, eftersom kaffe ristning er en hobby i sig selv. Oveni er Ristning nok den sværeste del indenfor kaffe, med en god margin, der er ret mange parametrer at have styr på og man kommer let til at lave riste fejl (som man med lidt træning syntes er afskyelige). er reelt Så kompliceret og svært, at ingen reelt helt har knækket koden endnu, det er først i disse år man bare lidt begynder at forstå det. Men kast dig endelig ud i det [emoji6] , du ska bare vide hvad du kaster dig ud i.

                            Når man først køber en rister ved jeg ikke hvor meget man spare, sampling, cupping, svind, el, fejlrist, gør jo at prisen meget hurtigt udligner sig. Men det hjælper selvfølgelig med en ovn, brug dog et ovn termometer som minimum du stikker ned i bønnemassen så ved du lidt mere hvad der foregår.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              En popcorn popper kan levere fine og bedre resultater og de koster ikke meget, der er også en del hjælp at hente på forums, nettet etc.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X