Det fedeste setup at rejse med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #16
    Nostalgisk [emoji849]
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • kidcaffeine
      Espresso
      • Sep 2016
      • 585

      #17
      For mig er Portapresso Rossa en af de mere interessante løsninger. Jeg synes den ser rigtig lækker ud, og ud fra diverse anmeldelser og YouTube videoer, synes jeg i hvert fald at espressoen ser rigtig ud - baseret på en visuel vurdering, om ikke andet

      Men den er nok både lidt for dyr, stor og tung til at jeg kommer til at inkludere den i mit rejse setup. Der er Aeropress unægtelig "perfekt", med sin grimme plastik
      Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
      Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
      Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #18
        Det fedeste setup at rejse med?

        Jeps... men umiddelbart tror jeg også det er den mest capable af alle disse, men den løber så også op i 1-2.000kr mere end de andre. Til gengæld kan du lade den gå i arv i generationer.

        Jeg syntes stadig det mere er for folk der vil have et billigere set derhjemme, som har pladsrestriktioner og som gerne ville have lidt variabler at lege med. Men selvf. rejser du med bil/campingvogn så er det jo no problemo. Men ville aldrig overveje at tage den med i den måde jeg rejser på. Der er aeropress bare svær at slå, selvom man så skal leve med mærkværdige ansigtsudtryk fra security.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Joe_Black
          Coffeeholic
          • Feb 2012
          • 1424

          #19
          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          Jeg bliver næsten helt nostalisk

          Kan huske da jeg havde en Mypressi Twist, den kunne lave en middelmådig “espresso” når den lige var varmet op. Men hold op den havde nogle sygdomme. Hvilket generelt stadig er gældende her over 10år senere med den form for håndholdte espresso makers.
          Jeg er ikke helt enig i at den kun er middelmådig, måske i forhold til et K30 Peak / LM GS3 setup, men jeg er ret posetivt overrasket over kvaliteten af skuddet fra den lille lattergas drevne maskine. Men selv om tanken med de billige og let udskiftelige o-ringe den har alle vegne er smart i nuet, er det en design fejl på en transportabel maskine. Hvis en o-ring tabes eller beskadiges er det slut med kaffe på turen.

          Men jeg syntes at den kan lave et hederligt skud som jeg hellere vil hælde i mig end havd mange cafeer verden over kan klare...

          Hvad aeropress angår så er den svær at slå med sin enkelthed og rengørings venlighed
          Wega MiniNova
          Mahlkönig K30
          Moccamaster
          Santos #4
          AeroPress
          Bodum Vakuum Brygger

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #20
            Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
            Jeg er ikke helt enig i at den kun er middelmådig, måske i forhold til et K30 Peak / LM GS3 setup, men jeg er ret posetivt overrasket over kvaliteten af skuddet fra den lille lattergas drevne maskine. Men selv om tanken med de billige og let udskiftelige o-ringe den har alle vegne er smart i nuet, er det en design fejl på en transportabel maskine. Hvis en o-ring tabes eller beskadiges er det slut med kaffe på turen.

            Men jeg syntes at den kan lave et hederligt skud som jeg hellere vil hælde i mig end havd mange cafeer verden over kan klare...

            Hvad aeropress angår så er den svær at slå med sin enkelthed og rengørings venlighed
            Nu har jeg nok egentligt også lidt en anden bar for hvad jeg finder godt end mange andre. Generelt er jeg ikke meget til espresso og kaffe der ikke er kværnet ensartet som f.eks. en EK43 potentielt kan. Jeg mangler simpelthen de nuancer, den sødme og klarhed som jeg værdsætter i kaffen. I det lys er Mypressi twist måske heller ikke lige er i min boldgade, det er mere sådan comfort shot agtigt, det har selvf. sin berettigelse, men jeg er måske ikke lige segmentet.

            For mig kan en K30 ikke engang levere noget jeg finder interessant, for mig står traditionelle kværn for mere comfort agtige skud, det kan da være fint nok i mælk, men ellers er det ikke noget jeg sætter særligt højt.

            Jeg er dog enig i at i forhold til hvad Mypressi twist var, ja så var det imponerende hvad de opnåede. Der er vel reelt intet i dag der er i bedre i den kategori. Ud over pakningerne så var problemet netop patronerne, du kunne ikke tage den med i et fly og låget lod noget tilbage at ønske.

            Aeropress er meget svær at slå som rejsebrygger.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • cathper
              Lysristet
              • Aug 2009
              • 87

              #21
              Havde aergrind, flair og bellman med på en længere rundrejse. Havde gas som varmekilde. Hvis jeg havde strøm ville jeg vælge en damprenser (og bruge den spidse tud) i stedet for bellman’en — den er sjov og fin, men lidt fiddly og sart at transportere (men jeg agter at bruge den igen, når jeg kun har gas).
              Til weekendture nu: aergrind og la pavoni.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #22
                9Barista Espresso Machine

                den er små dyr 295£ https://9barista.com/

                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                  9Barista Espresso Machine

                  den er små dyr 295£ https://9barista.com/

                  Rejsevenlig og rejsevenlig ikke uden en Primus.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Yoshi
                    Lysristet
                    • Jul 2018
                    • 146

                    #24
                    Jeg skal ud og vandre til sommer og vil gerne have en bryggemetode med der kan bæres i rygsækken. Aeropress er egentlig oplagt, men vi er aldrig blevet venner og droppede den faktisk ret hurtigt. Måske det var hver at give den et skud igen Når det er sagt, så er jeg ret glad for filterkaffe. Overvejer lidt om sammenfoldelig drypper kunne være løsningen. Har fundet denne, som godt kunne ligne at kunne tage V60 filtre. Har I prøvet denne eller har måske et bedre bud? https://spejdergear.dk/shop/gsi-coll...der-2122p.html

                    Comment

                    • JohanS
                      Lysristet
                      • Dec 2016
                      • 70

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Yoshi Se indlæg
                      Jeg skal ud og vandre til sommer og vil gerne have en bryggemetode med der kan bæres i rygsækken. Aeropress er egentlig oplagt, men vi er aldrig blevet venner og droppede den faktisk ret hurtigt. Måske det var hver at give den et skud igen Når det er sagt, så er jeg ret glad for filterkaffe. Overvejer lidt om sammenfoldelig drypper kunne være løsningen. Har fundet denne, som godt kunne ligne at kunne tage V60 filtre. Har I prøvet denne eller har måske et bedre bud? https://spejdergear.dk/shop/gsi-coll...der-2122p.html
                      En god kop filter er ikke at fornægte, og med sammenfoldeligt filter er der ikke så meget forgjort i det. Jeg ville heller ikke gide slæbe aeropress med, den fylder for meget. Men ellers kan du køre cowboykaffe, så skal du ikke bære flere ting. Der er forskellige opskrifter på det, men jeg foretrækker bare at koge vandet i en gryde, og tage den af ilden før du putter kaffen i. Og så dykke kaffen med en ske - ikke røre rundt - og lade det bundfælde sig et par minutter hvis man har tålmodigheden. Hæld op lidt forsigtigt, så bundfaldet ikke løber med.
                      En rigtig cowboykaffe lader du kaffen koge med nogle minutter i kedlen, men det bliver for bittert efter min smag. Du kan prøve opskrifter af hjemme inden afgang. Men i felten smager al kaffe godt :-)
                      The quintessential expression of coffee is espresso.
                      – Ernesto Illy


                      Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

                      Comment

                      • act_dk
                        Stamgæst
                        • Jun 2013
                        • 761

                        #26
                        Synes det letteste at arbejde med er Espro stempel termokop og håndkværn, hvis det da ikke fylder for meget - man er mindre afhængig af at hælde vand systematisk. Alternativt en eller anden dripper, hvor man regulerer flow måske (immersion+pour over kombi)


                        Sent from my iPhone using Tapatalk

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #27
                          Det fedeste setup at rejse med?

                          Oprindeligt indsendt af Yoshi Se indlæg
                          Jeg skal ud og vandre til sommer og vil gerne have en bryggemetode med der kan bæres i rygsækken. Aeropress er egentlig oplagt, men vi er aldrig blevet venner og droppede den faktisk ret hurtigt. Måske det var hver at give den et skud igen Når det er sagt, så er jeg ret glad for filterkaffe. Overvejer lidt om sammenfoldelig drypper kunne være løsningen. Har fundet denne, som godt kunne ligne at kunne tage V60 filtre. Har I prøvet denne eller har måske et bedre bud? https://spejdergear.dk/shop/gsi-coll...der-2122p.html
                          Har du prøvet Hoffmanns metode?

                          Jeg har prøvet stort set alt, der kan rejses med og jeg ender altid med at vende tilbage til Aeropress. de fleste andre er noget bøvl, fordi de stort set alle kræver en præcis og seperat hælde kande, noget at brygge over i mm. Filtrene der kan hænge på en kop er også okay, men er lidt et kompromis smagsmæssigt, du skal igen have noget at hælde med. Hvis man alligevel skal have en gryde med kan man lave “kågekaffe” bare kog vandet op hæld kaffe i lad det stå i 4min, drej rundt med en ske, lad det bundfalde og filtre det over i en kop.

                          Evt. bare lave cupping så slipper du for at tage noget ekstra med andet end kop, varmt vand/noget at kåge vand i, en ske, håndkværn og kaffe.
                          Last edited by malling; 22. May 2021, 13:59.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Yoshi
                            Lysristet
                            • Jul 2018
                            • 146

                            #28
                            Fint input alle sammen.

                            Jeg kommer ikke til at have grej til at koge vand med ude i naturen. Jeg skal kun på dagsturer og regner med at kunne koge vand inden afrejse som jeg kan have med i en termokande. Så cowboy kaffen passer ikke lige til de ture jeg skal på.

                            Jeg har en Kinu M47 phoenix som jeg skal kværne med. Overvejede lidt om jeg skulle købe pour over knive til den. Vel og mærke hvis det ender med at jeg dropper aeropress'en og laver filter eller stempel.

                            Espro stempeltermokrus ser spændende ud. Det må jeg lige læse lidt mere op på

                            Jeg har ikke prøvet at brygge på min aeropress i et år faktisk. Så nej, har ikke prøvet Hofmanns metode. Den må jeg næsten give et skud i løbet af weekenden. Har brygget noget lignende det, men synes jeg kværnede lidt grovere end det han gør. Mindes at have læst at nogle vindere af Aeropress VM kværnede meget groft og bryggede med højere dosering. Havde jeg tænkt også at give et skud på et tidspunkt.

                            Comment

                            • Alus
                              Lysristet
                              • Nov 2013
                              • 110

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Yoshi Se indlæg
                              Jeg skal ud og vandre til sommer og vil gerne have en bryggemetode med der kan bæres i rygsækken. Aeropress er egentlig oplagt, men vi er aldrig blevet venner og droppede den faktisk ret hurtigt. Måske det var hver at give den et skud igen Når det er sagt, så er jeg ret glad for filterkaffe. Overvejer lidt om sammenfoldelig drypper kunne være løsningen. Har fundet denne, som godt kunne ligne at kunne tage V60 filtre. Har I prøvet denne eller har måske et bedre bud? https://spejdergear.dk/shop/gsi-coll...der-2122p.html
                              Jeg er ret glad for at smide en mokkakande på bålet. Så har man ligesom samlet kogekar, filter og kande i en samlet enhed, som ikke vejer eller fylder alverden. Som bonus kan man finde dem billigt alle vegne. Jeg giver håndtaget på kanden en gang staniol og lader vandet komme i kog inden jeg skruer filter og kande på, så behøver den ikke fuld blus under sig for at brygge færdig og kanden overlever fint.
                              Og så husk lidt piskefløde til. Det er lækkert[emoji3]


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Comment

                              • Alus
                                Lysristet
                                • Nov 2013
                                • 110

                                #30

                                Comment

                                Working...
                                X