Flow control

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • airborn
    Lysristet
    • Dec 2019
    • 51

    Flow control

    Hej

    Jeg vil gerne høre jeres mening om dette:

    Når jeg laver en espresso på min maskine bruger jeg kværnindstilling - kaffevægt - tid - kaffe ud - tryk og temperatur
    dette kan ved at gå op i en højere enhed give dejlig kaffe..

    Nu tilføjer jeg så en ny del til mit E61 bryggehoved - nemlig flow control - hvor jeg kan ændre flowprofilen således at jeg kan lave en "preinfusion" ved et ganske lavt tryk - så øge trykket til måske normale 9 bar - for at slutte af med et lavere tryk til sidst.

    (Dette kan tilkøbes som manuelt til ECM og Profitec maskiner og findes også elektronisk på flere andre maskiner)

    MIT SPØRGSMÅL:

    Bliver den normale timing af shottet så ikke uinteressant nu ?

    altså eksempelvis 16 gram kaffe til 30 gram espresso på 28 sekunder - MEN ved samme tryk hele tiden.
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    De 28 sekunder er ikke nok, du skal vide hvor lang tid det tog til første dråbe, og ta halvdelen, det + resten af tiden skal gi 25- 28 sekunder

    Laver du et shot med lav preinfusionstryk, kan det ta 15 sekunder til første dråbe, det halve af det er 7.5 sekunder,det gir 17,5 til rest, alså vil skuddet ta 32,5 sekunder, og stadig være inden for normen,,, selv hvis det ender med 35 sekunder

    I sidste ende er det smagen der afgør om det er noget FOR DIG
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Det er meget anderledes at brygge med flow som Bianca mod og Slayer, faktisk lidt underligt :-) (Flow er ikke det samme som Pressure)
      syntes jeg postede en video fra en 2 gr Slayer hvor den ene skud løb alm ved 9 Bar og det andet med lavere flow (også 9Bar med det tager bare længer tid at opbygge trykket i bryg hoved)
      det mærkelige er så skudet med max flow fra start til slut tager længere tid end det andet
      Last edited by Jack; 24. May 2020, 22:16.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Videoen er i hvert fald her

        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Det ikke mærkeligt, det skud der starter med lavt tryk, det trykkes pukken ikke ret meget sammen,al imens den gennemvædes , det skud der starter med højt tryk , det presser den delvis tørre puk sammen, og gør den dermed sværere at presse vand igennem

          Det ser man jo også med rota pumpe sat til 9 bar imod en vibra pumpe sat til 9 bar
          Last edited by Coffee makes the world go; 24. May 2020, 22:44.
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Sinobi
            Mellemristet
            • Mar 2018
            • 188

            #6
            Hvis jeg står med en bønne/ristning der er "hård" i smagen, kværner jeg den lidt finere. Når jeg så brygger den, preinfuserer jeg til første dråbe, stopper flowet i 3-8 sekunder og brygger derefter videre ved 6 bar til den er løbet så længe at den samlede tid bliver måske; 12 sekunder preinfusion, 8 sekunder hvile, 18 sekunder bryg v. 6 bar. Det kan give en lidt blødere smagsprofil.
            Det foregår på en standard Alex Duetto e61 gr med trykreduktion til 1,9 bar på byvand. Så ved preinfusion løfter jeg lever halvt til første dråbe(1,9 bar preinfusionstryk), vipper den kortvarigt ned for at fjerne tryk bag pucken, venter, vipper den halvt op i nogle sekunder for at genopbygge de 1,9 bar, vipper den helt op så pumpe starter, derved stiger trykket kortvarigt til 4 bar mens e61 preinfusion kammeret fyldes og derefter stiger trykket til de 6 bar jeg har sat pumpen til. En slags fattigmands flow profil styring om man vil. Det fungerer fint med disse lidt hårdt smagende bønner.
            Ellers brygger jeg oftest ved at preinfusere ved 1,9 bar med lever halvt oppe og så vippen den helt op når første dråbe kommer. Der bliver tiderne typisk omkring 8 sekunder preinf. + 22 sekunder bryg afhængig af hvor meget vand der skal igennem bønnen før den begynder at blive bitter. Med ny bønne smager jeg ofte på skuddet undervejs for at finder grænsen for hvornår den begynder at blive bitter.
            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
            Brewista Smart Scale v2.0
            DIY Fluidbed 300 gr. rister

            Comment

            • airborn
              Lysristet
              • Dec 2019
              • 51

              #7
              Tak for jeres input -

              Jeg har tænkt at prøve med en langsom start - preinfusion ved lavt tryk og flow - dernæst højere tryk og dermed mere flow a la 6 - 10 ml pr sek. - afsluttet med lidt lavere tryk for sidste fjerdedel af den ønskede mængde.

              Beholde samme ratio f.eks. 1 til 2 men afstemme flow og tryk som beskrevet.

              Comment

              • airborn
                Lysristet
                • Dec 2019
                • 51

                #8
                Status
                Efter nogle måneder med ovennævnte fremgangsmåde ved frisristede bønner er kaffespildet næsten væk og kaffen velsmagende.
                Preinfusion ved lavt flow virker med disse kaffer.
                Evt daglige ændringer i bønnerne der ellers kunne have givet sure shots og medfølgende justering af kværnen med spild til følge er ikke et issue mere.

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Ny video fra Slayer om betydningen af flow

                  60g water @ 30sec
                  50g water @ 30sec
                  40g water @ 30sec

                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  Working...
                  X