Oscar II - heads up - ætset slangestuds fra backflush = vand i maskinen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Baristus Minimis
    Grøn bønne
    • Apr 2020
    • 4

    Oscar II - heads up - ætset slangestuds fra backflush = vand i maskinen!

    Hej EB

    Da jeg ikke har set nedenstående omtalt som et problem før, er der måske tale om en brugerfejl. Jeg tænkte dog at jeg lige ville give et heads up så andre ikke løber ind i samme issue, og jeg er ikke helt sikker på hvor/om jeg har lavet fejl.

    Her den anden dag var der meget vand på bordet ved min Oscar II og jeg skilte straks maskinen ad. Det stod hurtigt klart at slangen fra backflush til drypbakken var hoppet af, nede på den studs der sidder ved drypbakken. Toppen af studsen var simpelthen væk og den resterende del var svampet / porøs som om en ætsning havde fundet sted.



    revnen i den gamle studs kom under afmontagen, men det ses tydeligt at toppen er væk, og når toppen forsvinder er der ikke meget der holder på slangen.


    Den fulde afkobling af slangen er nok sket 1-2 dage før jeg opdagede det, mens den nok har været utæt i længere tid idet området omkring drypbakketilslutningen havde et skønt lag af indtørret kaffe-dej efter vandet var tørret op.

    Maskinen er præcis 2 år gammel og jeg laver vel i snit 4 skud om dagen året rundt.

    Mine backflush rutiner er som følger:

    Hver weekend:
    A: 2 skeer (den røde Urnex børste) uopløst Cafiza, 7 gange backflush på 8 sekunder, med 22 sekunders pause mellem hver.
    B: alm børsterens af bryghovedet efterfulgt af 12 sekunder flush
    C: 5 gange backflush på 8 sekunder, med 7 sekunders pause mellem hver.

    Dagligt:
    D: Før hvert skud laver jeg et 12 sekunders backflush med mindre at maskinen har lavet et skud indenfor de sidste ca 30 minutter. Dette gør jeg for at få tryk i bryghovedet idet første skud ellers er svagt og udrikkeligt. Dette punkt er måske brygmæssigt forkert, men nok ikke grunden til ætsningen.

    Jeg tænker at hvis jeg har lavet en fejl så ligge det i pkt A eller C. At min Cafiza opløsning er for stærk eller at den ikke bliver skyllet ordentligt ud bagefter på trods af de 5 rene backflushs.

    Har jeg ikke lavet fejl, så vil jeg anbefale at man een gang årligt lige checker den studs for ætsning og evt. giver den en strips/slangering i bunden således at en ætsning af toppen ikke får slangen til at hoppe af.

    Studsen findes hos Kaffemekka, og var lidt svær at monterer, idet den gamle sad godt fast og der ikke er så meget plads under af- påmontage. Jeg havde top og højre side af maskinen afmonteret, og løsnede derefter de to skruer i bunden af fronten. Der var lidt slack i mit ribbon-kabel til panelet, så jeg kunne forsigtigt løfte front pladen lidt ud så jeg kunne få den fornødne plads. Jeg skiftede slangen ved samme lejlighed og monterede en slangering på bundstudsen, selvom dette nok ikke er nødvendigt.

    Gammel studs afmonteret, og ikke så meget plads at arbejde på.


    Ny slange og studs monteret.


    Ovenstående er min første post på EB, men jeg har ofte læst EB med fokus på Oscar II i de sidste ca tre år. Så tak til alle dem der gennem tiden har delt af deres erfaringer med Oscar II, og gjort mig meget klogere. Espressobrygning er uanset maskine ikke en eksakt videnskab og hvad der virker for den enkelte ser ud til at varierer en del. Jeg vil senere poste mine erfaringer/brugsmønster med Oscar II gennem de sidste 2 år, så nye (og måske gamle) brugere af Oscar II, kan få endnu et brugsmønster at sammenligne med.


    God weekend
    Baristus Minimis (Lars)
  • TurBo
    Mellemristet
    • May 2014
    • 285

    #2
    jeg bruger kun pulveret ca. hver anden måned, og blot en ske.
    men laver backflush 1-2 gange om ugen, uden tilsætning.
    og så flusher og børster jeg efter hvert skud, hver dag.

    Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
    Bo-- :-)
    Izzo Alex Duetto mk1
    Mahlkoenig Vario home

    Comment

    • Baristus Minimis
      Grøn bønne
      • Apr 2020
      • 4

      #3
      Oscar II - heads up - ætset slangestuds fra backflush = vand i maskinen!

      @turbo Tak, hvor mange kopper drikker du ca per dag?

      Vedr. pkt. D: Oplever du også manglende tryk ved første bryg? Har set at flere laver et “dummy shot” til at starte med.

      Comment

      • RST
        Grøn bønne
        • Feb 2015
        • 15

        #4
        Jeg er også den glade ejer af en Oscar II, og bruger cafiza ca. som TurBo beskriver - jeg brygger maks to kopper om dagen i gennemsnit.

        Jeg har indstillet single shot timeren til at køre omkring 5 sekunder, til lige efter klik-lyden når der åbnes for vand til gruppehovedet. Min rutine til første skud er først at flushe til dampen er ude af kredsløbet, dernæst aktivere single shot knappen 3-6 gange indtil der kommer vand ud med det samme ventilen åbner (klikket lyder). Herefter er maskinen klar til bryg, og det giver mig samme resultat som et backflush inden første skud.

        Sendt fra min motorola one zoom med Tapatalk

        Comment

        Working...
        X