Londinium-R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChrisDespresso
    Grøn bønne
    • Mar 2020
    • 6

    Londinium-R

    Hej.

    Er der nogen der har erfaringer med Londinium-R?

    I så fald vil jeg gerne høre lidt om jeres mening
  • Lav
    Coffeeholic
    • Dec 2014
    • 1213

    #2
    Oprindeligt indsendt af ChrisDespresso Se indlæg
    Hej.

    Er der nogen der har erfaringer med Londinium-R?

    I så fald vil jeg gerne høre lidt om jeres mening
    Jeg har aldrig selv eget en - men var meget tæt på for 2-3 år siden.... Læs her på coffeeforums.co.uk hvor jeg fandt et fint indlæg/review af den: "Londinium R -Why I sold it"

    God Påske
    Venligste hilsner, Steffen

    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      No go for mig er det stadig er en HX maskine :-) en lever single boiler eller bedre dual boiler, ville passe mig bedre.. men dem findes der vist ikke mange af..

      med mindre vi snakker den nye LM Leva X, hvor prisen dog stikker lidt af https://au.lamarzocco.com/machine/leva-x/
      Last edited by Jack; 10. April 2020, 13:46.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        En Lever burde aldrig fungere som du beskriver Jack, uagtet om det er en dipper, varm eller kold thermosiphon og det gør den heller ikke hvis den er sat ordentligt op, derimod fungere den mere lig en DB. Det er hvertfald min erfaring.

        Så derfor er det undskyld mig lidt en gimmick eller overenginering med en db på en lever.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          En Lever burde aldrig fungere som du beskriver Jack, uagtet om det er en dipper, varm eller kold thermosiphon og det gør den heller ikke hvis den er sat ordentligt op, derimod fungere den mere lig en DB. Det er hvertfald min erfaring.

          Så derfor er det undskyld mig lidt en gimmick eller overenginering med en db på en lever.
          Hmmm.. her bliver vi aldrig enig, men det behøver vi heller ikke, LM Leva X er en DB https://au.lamarzocco.com/machine/leva-x/
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Din modstand kan kun bunde i du ikke har haft en i hånden... en Lever “hx” er ikke det samme som en ren pumpe udgave, det er to vidt vidt forskellige bæster med forsvinde få ligheder. En lever har ikke behov for at blive temperatur surfet hvis de er konstrueret/ sat ordentligt op. Hvis de er det, så kan du vade op til den og trække et skud præcis som med en DB. Derfor er der ikke behov for en brygkedel på en lever og derfor er en brygkedel på en lever en overenginering, der blot giver ekstra dele, mere elektronik og flere ting der kan gå i stykker.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              Din modstand kan kun bunde i du ikke har haft en i hånden... en Lever “hx” er ikke det samme som en ren pumpe udgave, det er to vidt vidt forskellige bæster med forsvinde få ligheder. En lever har ikke behov for at blive temperatur surfet hvis de er konstrueret/ sat ordentligt op. Hvis de er det, så kan du vade op til den og trække et skud præcis som med en DB. Derfor er der ikke behov for en brygkedel på en lever og derfor er en brygkedel på en lever en overenginering, der blot giver ekstra dele, mere elektronik og flere ting der kan gå i stykker.
              Muligvis har du ret, (jeg kan bare ikke lige se det) og rigtig.. jeg har ingen erfaringer med en sådan lever, jeg har kun en gammel Gaggia Achille som ikke kan sammenlignes, jeg skriver heller ikke det er (hvis du læser #3) jeg skriver bare det er no go for mig med hx, og jeg meget hellere ville ha noget andet som jeg godt ved der ikke findes særligt meget af, men ved den nye Leva X har en bryg kedel til hver gruppe
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Der er mange som er super glade for deres Londinium maskiner, det siges også de kan brygge nogen gode shoot, jeg er da også ret sikker på det nok er en af de bedst bygget lever maskiner på marked,
                men jeg har aldrig set en HX maskine som er helt temperaturstabil, som ikke skal temperatur surfes en smule, men er man til det er det vel okay.

                Undre mig faktisk over der ikke rigtig findes sd / db versioner af lever maskiner ud over den nye LM Leva X til omkring 80k, det er lidt som lever maskiner aldrig er kommet videre fra HX alderen, kan heller ikke se hvad lige det er som kan gå i stykker som der er i en alm dual boiler, det er vel i bund kun små ting og grund bryghoved som er forskelig

                Syntes da bestemt temperaturen svinger en del på sådan en Londinium testet med et Scace Device.

                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Jack det ville formentligt ikke rigtigt gøre en positiv forskel at koble en db på de her traditionelle hoveder, hvilket nok en hovedforklaring på at ingen gør det. En anden kunne være prisen, en hx lever koster nu det samme som en DB e61, og er dermed konkurrencedygtig, men en brygkedel vil de ende et godt stykke over 20.000kr. Spørgsmål er om der overhovedet er et marked for det.

                  Igen giver det begrænset mening at kigge på tempertur på en traditionel lever, som der gøres i videoen. Det er velkendt at temperaturen bevæger sig en del under skuddet og det ville det også gøre på en db.

                  Den skal stadig ikke temperatursurfes.

                  Jeg har simpelthen svært ved at se en brygkedel uproblematisk trække en så stor masse metal, allerede med en e61 køre bryghovedet med en kold næse og det kræver et varmende flush for at bringe den op i temperatur og selv her skal du time og tælle for at få en bare nogenlunde ensartet kvalitet. Så det ville kræve noget af nogle løsninger for stadig at kunne gå op og trække skud.

                  Der er jo flere grund til LM designede alting fra scratch og ikke bygger på den de havde på lager. Det har givet dem muligheden for mere temperaturstabilitet (ikke forstås som DB pumpe stabilitet), at man kan justere PI trykket (kan du også på Londinium), justere maximum trykket og så en masse sikkerheds tiltag der gør den sikker og mindre hård i brug. Men hvor mange har 80-100.000kr og pladsen.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • kidcaffeine
                    Espresso
                    • Sep 2016
                    • 585

                    #10
                    Jeg var selv meget tæt på af købe en for et par år siden, inden jeg fik min LMLM. Researchede en hel masse og skrev lidt frem og tilbage med Reiss, som ejer firmaet.

                    Det der gjorde forskellen for mig, var faktisk rygterne om deres kundeservice. Der var en “sag” hvor en kunde havde modtaget en maskine og ikke var helt tilfreds med den. Kunden skrev frem og tilbage med Reiss, og endte med selv at lave en række modifikationer til sin maskine (jeg mener han kaldte den Australium, men jeg kan ikke finde det site jeg dengang læste det på).

                    Om ikke andet, sammen med beskrivelsen af de modifikationer han selv havde lavet, valgte kunden at offentliggøre en længere mailkorrespondance han havde haft med Reiss. Og den var mildest talt uprofessionel og tonen var på grænsen til at være truende.

                    Jeg skal ikke kunne sige om det er en enkeltstående historie, men det var i hvert fald nok til at skræmme mig. Kombineret med at jeg ikke følte han tog mine mails og spørgsmål særlig seriøst, og jeg ikke var komfortabel med måske selv at skulle lave nogle store modifikationer, fik det mig til at søge andre veje... som jeg i hvert fald ikke har fortrudt endnu
                    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                    Comment

                    • Lav
                      Coffeeholic
                      • Dec 2014
                      • 1213

                      #11
                      Ha ha, kan godt huske den sag nu du beskriver den kid.... og så var der forresten også det afgørende for mig at leveren ville være i vejen for mine låger i overskabene i bryggerset(!)

                      Nåh, måske dem der reelt HAR eller har haft en Londinium skulle svare trådstarter på hans spørgsmål. Evt ved at hjælpe med troværdige links til dem [emoji6]


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Venligste hilsner, Steffen

                      Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                      Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                      Sort:
                      Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                      Rister: 2x
                      Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                      Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Så vidt jeg husker var det den gamle udgave der blev modificeret, den nye minder ikke meget om den gamle, men ja har flere gange hørt noget mindre flatterende om Reiss.

                        Men tror ikke man skal forvente bedre kundeservice hos de andre, Mahlkonigs kundeservice er også so and so, flere Italienske producenter svare heller aldrig aldrig på henvendelser eller også kommer svaret måneder efter og alt for ofte i meget lidt anvendelige fraser. Så det er også bare lidt en industri ting, der formentligt har rødder i de ikke er vandt til at have med private kunder at gøre, samt ikke mindst en italiensk kultur hvor kundeservice er ja en mangelvare.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • kidcaffeine
                          Espresso
                          • Sep 2016
                          • 585

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Så det er også bare lidt en industri ting...
                          Ahhh vel? Jeg ved ikke om du også husker den konkrete sag, men den måde der blev svaret på fra Londinium/Reiss’ side var på ingen måde acceptabelt eller forventeligt, hverken i denne industri eller andre

                          Edit: Jeg stopper her - har givet mit input til hvorfor jeg ikke selv valgte den, og som Lav siger er der nogen der rent faktisk har haft den Ville være spændende at høre fra dem
                          Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                          Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                          Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Som jeg skrev, har flere gange hørt noget mindre flatterende [emoji6].

                            Det var ikke lige udfaldet det sidste var møntet på men mere den generelle kundeservicen, der er lidt en generel mangelvare i industrien.

                            Han er dog langt fra den eneste bruske type, hvad jeg ikke har hørt og oplevet i årenes løb, så desværre ikke et særtilfælde... men nu går det vist lidt af sporet.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Coffee makes the world go
                              Master Brewer
                              • Jan 2010
                              • 5082

                              #15
                              Jack
                              dit video link viser jo netop hvorfor det er ligegyldigt om det er en hx eller ej

                              Gruppehovedet er stabilt i temp, og så er der KUN den temp vandet har når der fyldes der kan gøre en forskel, i samme øjeblik du lader håndtaget gå op, er gruppehovedet en enhed for sig selv, at temp ændrer sig undervejs, er alm i en lever, og med til at gi den dens typiske profil

                              Det kan godt være at man skal flushe, eller ikke, men det kommer an på hvordan man vil bruge den, du kan IKKE lave gruppehovedet temperatur stabilt, det vil altid ændre sig ved fyldning,,LM laver noget der kommer tæt på, men med et alm lever hoved er det bedøvende ligemeget om det er en dipper eller hx , men man skal (som altid)kende sin maskine
                              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                              Comment

                              Working...
                              X