Vis din Påske kaffe 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    Vis din Påske kaffe 2020

    Nåede i at få påske kaffen hjem og fandt i noget spændende?


    Her blev det til en tidligere kenning "La Catarata – Costa Rica" som jeg roste til skyerne sidst http://www.espressobar.dk/forums/sho...l=1#post145134
    Ristet d. 6 April så den er lige frisk nok at åbne, men heldigvis fik jeg købt et par friske fra La Cabra i sidste uge ristet de 2 April og 3 April så de er ved at være klar, men kunne ikke nære mig her på 6 dagen efter rist og fik åbnet den ældste

    BRAZIL, Osmar Nunes, Noter af Strawberry and milk chocolate combine to give neapolitan ice cream, followed by a rish and sweet hazelnut finish.

    Hold da op.. den er lækker her på 6 dagen, m/ mælk.. som at slikke en neapolitan ice cream Wau, det bliver ikke sidste gang, er kun ked af det er en 250 grams pakke


    imorgen bliver der smagt på den anden BRAZIL, Chapadão de Ferro, som når 6 dagen, stadig lidt tidligt, og den får det sikkert svært imod "Osmar Nunes", Clevers "La Catarata" er nok tidligst klar på søndag... men den har før vist sig at være fantastisk længer efter rist

    Her bliver det en god kaffe Påske, trods omstændighederne i Danmark

    God påske til alle på Ebar

    Click image for larger version

Name:	paskekaffew.jpg
Views:	1
Size:	156,6 KB
ID:	238622



    La Cabra is a modern coffee company born out of Denmark. We embrace innovation and traceability in each step from cherry to cup, and with our single roast philosophy we aim to introduce you to some truly memorable coffee experiences.


    La Cabra is a modern coffee company born out of Denmark. We embrace innovation and traceability in each step from cherry to cup, and with our single roast philosophy we aim to introduce you to some truly memorable coffee experiences.
    Last edited by Jack; 8. April 2020, 23:13.
    Pictures (or it didn't happen)
  • Thor86
    Grøn bønne
    • Oct 2019
    • 14

    #2
    Af ren nysgerrighed, og så er jeg stadigvæk helt ny i det her:

    Plejer man ikke at snakke om, at kaffe er bedre tæt på ristedatoen?

    Vi er stadigvæk ved at køre vores kværn ind, og det er kun kørt lidt over et kilo igennem dem, og vi regner med, at vi bruger den samme kaffe, indtil vi har kørt 2kilo igennem kværnen Vi køber det ind ved Yellow Bird Coffee på Amager Strand, hvor vi har været tilfredse med deres lidt mørkere ristet kaffe Men La Cabra er helt klart på listen over steder, vi skal smage kaffen fra.

    Comment

    • LarsenPedersen
      Lysristet
      • Feb 2016
      • 91

      #3
      Oprindeligt indsendt af Thor86 Se indlæg
      Af ren nysgerrighed, og så er jeg stadigvæk helt ny i det her:

      Plejer man ikke at snakke om, at kaffe er bedre tæt på ristedatoen?
      Du har helt ret i, at man gerne vil brygge kaffe på bønner som er tæt på ristedatoen, dog skal bønnerne også lige have lov at hvile efter ristningen, da de i den første tid udskiller gasser (coffee degassing), som gør det svært at brygge en velsmagende kop kaffe. Derfor venter man gerne minimum 3-ish dage fra ristedatoen.

      Der er sikkert ristere herinde, som kan fortælle endnu mere om dette
      Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
      Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
      Andet: Chemex og Aeropress

      Projekter: Coffee Grinder Timer

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Jeg får normalt mest ud af bønnerne på 7 dagen, hvilket også var tilfældet her med den første pose, (stadig tidligt at sige, men fornemmer det holder) "Osmar Nunes" var så lækker på 6 dagen, men jordbær noterne kom først rigtig frem på 7 dagen. mine bønner skal helst være væk før de når 30 efter ristedato, når vi snakker espresso
        Last edited by Jack; 10. April 2020, 17:07.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Oprindeligt indsendt af LarsenPedersen Se indlæg
          Du har helt ret i, at man gerne vil brygge kaffe på bønner som er tæt på ristedatoen, dog skal bønnerne også lige have lov at hvile efter ristningen, da de i den første tid udskiller gasser (coffee degassing), som gør det svært at brygge en velsmagende kop kaffe. Derfor venter man gerne minimum 3-ish dage fra ristedatoen.

          Der er sikkert ristere herinde, som kan fortælle endnu mere om dette
          Det kommer sandelig an på hvordan kaffen er ristet, mange lyse snakker man gerne min. 14 dage efter rist, medmindre man rister på en Ikawa så kan den af mærkelige omstændigheder drikkes før [emoji2369]. Men det er heller ikke unormalt med meget højt dyrkede kaffe at de er bedst 3 eller sågar 4 uger efter rist, især mange kenya kaffer nyder godt af længere hviletid.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Det er ikke meget påske kaffe som i deler, havde ellers håbet på noget indput til fremtidige bønne indkøb
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • kidcaffeine
              Espresso
              • Sep 2016
              • 585

              #7
              Jeg kører den her sag fra Prolog til filter. Er begyndt at drikke en del mere filter i forbindelse med at jeg har testet min Lagom af - jeg synes at knivene klarer det rigtig flot indtil videre. Kaffen er også skøn, og synes de rammer ret godt med deres egen beskrivelse af den (bortset fra måske blåbær som jeg i hvert fald ikke lige kan finde)

              Til espresso kører jeg espressoblandingen fra Kristians Kaffe. Den gør det sgu også meget godt

              Click image for larger version

Name:	37D6DAFA-10D6-4CC9-A45E-65832CE7F209.jpg
Views:	1
Size:	37,4 KB
ID:	231703
              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                Jeg kører den her sag fra Prolog til filter. Er begyndt at drikke en del mere filter i forbindelse med at jeg har testet min Lagom af - jeg synes at knivene klarer det rigtig flot indtil videre. Kaffen er også skøn, og synes de rammer ret godt med deres egen beskrivelse af den (bortset fra måske blåbær som jeg i hvert fald ikke lige kan finde)

                Til espresso kører jeg espressoblandingen fra Kristians Kaffe. Den gør det sgu også meget godt
                Meget sjovt med de smags noter, også der for jeg nyder at få mine bønner friske, så udvilkningen kan følges

                med La Cabras "Osmar Nunes" kom jordbær noterne først tydeligt frem på 7 dagen, syntes de blev mere udvasket på 8 dagen og frem.. bønnen var god på 6 dagen og vil mene den toppede på 7 dagen, hvilket de fleste bønner gør for mig.. men nu er posen tom her på 11 dagen, jeg må bestille et kilo næste gang

                Clevers var lækker på 5 dagen da jeg ikke kunne dy mig for at åbne, syntes den bønne bare bliver ved og ved med at være god

                Jeg har prøvet Kristians espresso, syntes den rammer meget godt det klassiske :-) og skal da ha prøvet Prolog når de flashen noget spændende.. jeg er for eks på udkik efter nogen som har en Natual Pacamara bønne på programmet som ikke rister for mørkt og smagsløs

                En skam du ikke får brugt din nye kværn lidt mere til espresso, SD åbner nye veje til frihed med valg og skift i mellem bønnerne
                men det kan være det ændre sig når knivende er kørt til
                Last edited by Jack; 13. April 2020, 13:32.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • kidcaffeine
                  Espresso
                  • Sep 2016
                  • 585

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                  En skam du ikke får brugt din nye kværn lidt mere til espresso, SD åbner nye veje til frihed med valg og skift i mellem bønnerne
                  Det sagde jeg heller ikke Jeg bruger den skam til begge dele, så det var mere møntet på at min Vario Air ikke duer til filter

                  Jeg synes jeg får nogle gode resultater til espresso, især hvis det er den lidt mere lysristede af slagsen og jeg brygger med en lidt højere ratio end min normale 1:2
                  Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                  Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                  Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                    Det sagde jeg heller ikke Jeg bruger den skam til begge dele, så det var mere møntet på at min Vario Air ikke duer til filter

                    Jeg synes jeg får nogle gode resultater til espresso, især hvis det er den lidt mere lysristede af slagsen og jeg brygger med en lidt højere ratio end min normale 1:2
                    Mener du ikke lavere ratio ??
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    • kidcaffeine
                      Espresso
                      • Sep 2016
                      • 585

                      #11
                      Eksempelvis 1:2,5. 18g ind og 45g ud
                      Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                      Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                      Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                        Eksempelvis 1:2,5. 18g ind og 45g ud
                        interessant, hvordan løber de.. tager du tid?hvis ja.. fra første dryp+tid ialt eller den ene

                        Her køre de nærmere 1:2, noterer indstilling med total tid og tid fra første dryp som ofte løber på 25 & 35 sek, samt hvor mange dage efter riste dato.
                        men også nogen gange længere tid
                        Last edited by Jack; 13. April 2020, 22:59.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Det er nærmest norm at køre 1:2.5 skal man have al ud af en lysristet, tag en teske under skuddet og smag undervejs i skuddet, mit gæt er at du vil ende med 1:2.5-3 i langt de fleste tilfælde.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                            Eksempelvis 1:2,5. 18g ind og 45g ud
                            1;2,5 er en lavere brewratio end 1;2

                            jo mere der er ved siden af 1 tallet, jo MINDRE fylder 1 tallet i koppen

                            eller 1 delt med 2 =0,5
                            1 delt med 2,5=0,4
                            Last edited by Coffee makes the world go; 14. April 2020, 01:11.
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • kidcaffeine
                              Espresso
                              • Sep 2016
                              • 585

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                              interessant, hvordan løber de.. tager du tid?hvis ja.. fra første dryp+tid ialt eller den ene

                              Her køre de nærmere 1:2, noterer indstilling med total tid og tid fra første dryp som ofte løber på 25 & 35 sek, samt hvor mange dage efter riste dato.
                              men også nogen gange længere tid
                              Min "almindelige opskrift", om man vil, til mellemristet kaffe er altid 1:2 og en tid mellem 25 og 30 sekunder fra første dryp.

                              Hvis det er de lysere bønner på SSP knivene får de ofte lidt længere tid, men ikke markant mere. Det hedder måske 1:2,5 på 35 sekunder, eller noget i den stil. Så flow raten er bestemt højere.
                              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                              Comment

                              Working...
                              X