Dampkedel bliver ikke fyldt - 2-vejsventil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • joak0068
    Lysristet
    • Mar 2016
    • 98

    Dampkedel bliver ikke fyldt - 2-vejsventil?

    Hej Ebar,

    Har nogle problemer med min Alex Duetto.
    Den fylder nogengange ikke steamboiler. Pumpen kører og manometer står på de 8-9 bar. Sker når den er varm.
    Hvis jeg køler den lidt af kan det nogle gange lykkedes at få boiler fyldt.

    Mistænker 2-vejs ventilen. Der sidder en Sirai.. har afmonteret den, og stemplet bevæger sig perfekt.
    Jeg måler 2,8k ohm mellem terminalerne. Og jeg kan måle spænding når jeg bevæger stemplet indeni... Hmmm

    Har i nogle ideer?

    Tilgengæld er det som om jeg ikke kan fjerne spolen fra stammen? Er det normalt?

    På forhånd tak,
    Click image for larger version

Name:	IMG_20191209_183852.jpg
Views:	1
Size:	100,6 KB
ID:	238520
    Last edited by joak0068; 9. December 2019, 18:48.
    Izzo Alex Duetto II
    Eureka Mignon XL
    Feldgrind
    Aillio Bullet R1
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    #2
    Jeg ville måle efter 230V AC på spadestik til spolen med multimeter i en situation, hvor maskinen ellers skal fylde. Dette styresignal kommer fra et relæ på din controller, og det kan gå i stykker på printet. Nogle har haft held med at lodde et nyt på, hvis relæet er helt dødt. I dit temperatur-afhængige tilfælde kan der dog være tale om en tvivlsom lodning.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

    Comment

    • joak0068
      Lysristet
      • Mar 2016
      • 98

      #3
      Tak for svar, jeg har målt og der er spænding på når den skal fylde.
      Izzo Alex Duetto II
      Eureka Mignon XL
      Feldgrind
      Aillio Bullet R1

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #4
        Oprindeligt indsendt af joak0068 Se indlæg
        Tak for svar, jeg har målt og der er spænding på når den skal fylde.
        Dermed må det vel et mekanisk problem. Hvad med selv at sætte 230 V til spolen, mens du har ventilhuset åbent, så du kan se om stemplet faktisk bevæger sig? Du siger jo dog, at problemet kun opstår, når maskinen er varm... jeg antager, at du testede kontrolspændingen under de forhold.
        I øvrigt bør du kunne fjerne spolen ved at afmontere den møtrik eller bladfjeder, der holder spolen på plads, dvs. længst fra ventilhuset.

        Har maskinen kontraventil mellem fyldeventil og kedel? Hvis denne (eller stemplet i magnetventilen) bider sig fast under varme forhold, kunne det forklare problemet.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • joak0068
          Lysristet
          • Mar 2016
          • 98

          #5
          Super. Tak for input. Jeg må undersøge nærmere når jeg har lidt mere tid
          Izzo Alex Duetto II
          Eureka Mignon XL
          Feldgrind
          Aillio Bullet R1

          Comment

          • joak0068
            Lysristet
            • Mar 2016
            • 98

            #6
            Jeg fik tid til at kigge på det i går.
            Sidst jeg kiggede målte jeg fin spænding når der skulle være det, også når den var varm, så bestilte en ny spole.

            Den var dog ret besværlig at skifte da den gamle var rustet fast. Altså selve spolehuset havde en smule metal mod ventilstammen som var rustet (dårligt tegn for spolens funktionalitet)..
            Efter udskiftningen virker maskinen igen perfekt ☺️ Tak for hjælpen Hegnet ��
            Izzo Alex Duetto II
            Eureka Mignon XL
            Feldgrind
            Aillio Bullet R1

            Comment

            Working...
            X