BWT Aqa life og espresso...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChristianS
    Coffeeholic
    • Apr 2015
    • 1012

    BWT Aqa life og espresso...

    Hej folkens

    Vi har planer om at installere et ionbytteranlæg i vores hus ifb med renovering af rør og badeværelse.

    Samtidig forventer jeg at ville lave fast vand til espressomaskinen.

    Kan vandet fra BWT anlægget bruges til espresso? Hvordan smager det? Kan jeg forbedre det yderligere uden at skulle ud i osmose?
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

    Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Hej Christian,

    Jeg har været i dialog med BWT om det.

    De oplyser, at såfremt du benytter et BestProtect, vil det hjælpe dig i den forstand, at vandet bliver blødere og BestProtect holder derved længere.

    Bruger du Bestmax derimod, vil du skulle bruge filteret som om der ikke var et aqa installeret... og det vil måske endda have en kortere levetid, da saltindholdet i vandet stiger med aqa.

    Mvh.
    Kristian
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • sha
      Grøn bønne
      • Mar 2018
      • 4

      #3
      Stadig noget forvirret - og måske er der bare ikke et enkelt svar :-)

      Det ligger sådan ger:
      Overvejer at installere BWT Aqa Life i nyt hus. Og vil samtidig gerne lave fast vand-tilslutning til espresso.
      Og så er jeg forvirret over hvad anbefalingen så er?
      - Slutter man bare vandet direkte til?
      - Eller supplerer man med et BestProtect inden espresso
      - Eller et Bestmax...
      - Eller ??? Et helt andet - der måske tilfører mineraler?

      En anelse forvirret. Og måske er der ikke et orakel-svar der besvarer alle spørgsmål :-)

      Men hvad vil bedste bud være? Alle råd/anbefalinger meget velkomne...

      mvh Søren

      Comment

      • Morten Müller
        Administrator
        • Apr 2017
        • 208

        #4
        Godt spørgsmål.

        Jeg har lige købt et bwt aqa basic til vores husstand, men har valgt at eftermonterer et (brita purity finest c150) efter blødgørings anlægget, altså før espressomaskinen.

        Om det er overkill tror jeg ikke, og jeg gider simpelhen ikke at bøvle med kalk i minen maskine. Smagsmæssigt må det komme and på en prøve [emoji2371] mangler lige de sidste par ting før min maskine kan tilsluttes, og det hele afprøves.

        Håber på flere indlæg [emoji106]




        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Comment

        • sha
          Grøn bønne
          • Mar 2018
          • 4

          #5
          Tak Morten...
          Ja, egentlig ikke bekymret for om BWT kan fjerne kalken. Det tror jeg da den kan... (så alle deres kroner til markedsføring har åbenbart ikke været forgæves! :-)
          Men mere bekymret for om vandet (som jeg har hørt godt kan smage "fladt" efter BWT Aqa) er helt berøvet for mineraler og smag efter rensning - og derfor ikke kan trække smag optimalt ud af kaffen. Så min tanke var egentlig mere, om der skulle et filter på der tilførte mineraler eller andet - end at jeg ville rense det igen for at trække endnu mere kalk og mineraler etc. ud af vandet...

          Men dæleme svært at finde hoved og hale i - og lidt dyrt at eksperimentere med ;-)

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            BTW har et "BWT besttaste X kulfilter" nogen som kender eller har prøvet det, filteret er ret billigt og har kapacitet på 10.000 liter

            Besttaste er et aktivt kulfilter med integreret partikelfilter
            Besttaste filtret fjerner partikler samt uønsket smag og lugt. Dette sikrer ensartet og stabil vandkvalitet til vandkølere, kaffe- og vendingautomater.
            Besttaste filtret anvendes primært til områder uden problemer med kalk i vandet.
            Findes der problemer med kalk, kan filtret med fordel kombineres med et Bestmax vandfilter.

            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • TurBo
              Mellemristet
              • May 2014
              • 285

              #7
              Jeg har et ion-bytter anlæg monsteret på tilslutningen til min espressomaskine. Jeg synes der virker ret godt, og jeg ville næppe kunne smage forskel.
              Men der er sikkert andre der har en anden oplevelse.

              Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
              Bo-- :-)
              Izzo Alex Duetto mk1
              Mahlkoenig Vario home

              Comment

              Working...
              X