Vand til espresso maskine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Klaus D.
    Lysristet
    • Dec 2017
    • 95

    Vand til espresso maskine

    Jeg er for en månede siden gået over til at brygge med espresso maskine istedet for min Aeropress jeg bruger det vand som i ser på billederne er det også okay til brug i en espresso maskine eller er der alternative som passer bedre?

    Sendt fra min AGS-W09 med Tapatalk
  • kil
    Grøn bønne
    • Apr 2014
    • 27

    #2
    Jeg bruger Brita filterkande efter at have prøvet diverse kildevandstyper samt vand fra egen klippeboring i sommerhus:-).

    Comment

    • Klaus D.
      Lysristet
      • Dec 2017
      • 95

      #3
      Oprindeligt indsendt af kil Se indlæg
      Jeg bruger Brita filterkande efter at have prøvet diverse kildevandstyper samt vand fra egen klippeboring i sommerhus:-).
      Hvad koster et filter til den og hvor tit skiftes det?


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • kil
        Grøn bønne
        • Apr 2014
        • 27

        #4
        På nettet kan man fx købe 6 filtre for 200 kr. De holder som udgangspunkt 1 måned pr stk, men hvis det alene er kalk man går efter, kan de sagtens holde længere. Der er foretaget flere undersøgelser om holdbarhed. Absolut kaffe mfl sælger både kande og filtre

        Comment

        • Mads_Fransen
          Grøn bønne
          • Mar 2016
          • 35

          #5
          Hvis jeg lige må bryde ind her, så har jeg foretaget måling af effekten af Brita filter vha. BWT Testsæt. Men jeg lige vil sige, at jeg ikke er ekspert på området....

          Dog synes jeg at kunne konkludere er, at filterne minimerer hårdheden fra 11 dH til ca. 5-7 dH, dvs. ca. halvering - inden for de første 4 uger. Man kan køre det igennem to gange for at få den længere ned, men i dette tilfælde skal man være opmærksom på vandets Ph-værdi.

          Hvis det samme filter anvendes i mere end 4 uger, er det min klare erfaring, at effekten af filteret ift. hårdheden formindske (mærkbart) ret hurtigt. Jeg vil derfor ikke anbefale, at du bruger filterne mere end de 4 uger.

          Samtidig skal du være opmærksom på, at filterne (efter mine målinger) ikke fjerner karbonathårdheden, som skulle have betydning for smagsoplevelsen.

          Det jeg selv bruger i relation til afkalkning, er én gang gennem Brita filter + en kalkfilterpose i filterkanden. Efter at vandet står i kanden i 8 timer, er min hårdhed ca. på 1-2 dH, og Ph-værdi er ok (kan ikke lige huske værdien i hovedet).

          Du kan ex. købe afkalkningspose herfra: https://www.espressissimo.de/barista...hinen-mit-tank

          Comment

          • scs
            Mellemristet
            • Apr 2016
            • 237

            #6
            På Aarhuskontoret med hårdt vand (+20dH) er vi skiftet fra kildevand fra Rema, til Brita kande og en kalkfilterpose i tanken. Brita kanden ca. halverer, som Mads skriver, den generelle hårdhed, og kalkfilterposen bør så rykke hårdheden væsentlig længere ned. Kalkfilterposen er en Oscar 90, der kan købes flere steder på nettet.

            Fidusen med Brita kanden er samtidig, at den tager kedelige bismage og lign. fra de gamle rørsystemer der er i bygningen.
            _______________________________________________
            MK Vario - Rancilio Silvia
            Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Nornir er det kildevand på flaske med de laveste værdier - i hvert fald af de kildevand, jeg kender til. Lavest på Calcium, Magnesium og bicarbonat.

              Og det er en fordel, når du skal forhindre at din maskine kalker til.

              Og det er mere sikkert end en filterkande, som afhænger af 1) din vandforsyning og 2) hvor tit du skifter filter.

              Det næste er angående smagen ... her bliver du nød til at prøve dig frem.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Klaus D.
                Lysristet
                • Dec 2017
                • 95

                #8
                Jeg har lige taget en måling af Nornir fra Rema 1000 som jeg bruger

                dh på 7
                KH på 10
                Ph på 6,8

                Hvordan ser det ud hvis vi tænker smagspåvirkning og kalk dannelse

                Sendt fra min AGS-W09 med Tapatalk

                Comment

                • Klaus D.
                  Lysristet
                  • Dec 2017
                  • 95

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  Nornir er det kildevand på flaske med de laveste værdier - i hvert fald af de kildevand, jeg kender til. Lavest på Calcium, Magnesium og bicarbonat.

                  Og det er en fordel, når du skal forhindre at din maskine kalker til.

                  Og det er mere sikkert end en filterkande, som afhænger af 1) din vandforsyning og 2) hvor tit du skifter filter.

                  Det næste er angående smagen ... her bliver du nød til at prøve dig frem.
                  Hvor kan jeg så gøre noget bedre?


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Vand til espresso maskine

                    Det fungere udemærket med Volvic og med det kommer du formentligt aldrig til at afkalke maskinen

                    Smagsmæssigt udemærket, men det er ikke det mest optimale men det kan være et kompromis i forhold til at undgå tilkalkning.

                    Ellers bliver der int. hvad Peak water kan levere
                    Last edited by malling; 4. January 2019, 11:47.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Klaus D.
                      Lysristet
                      • Dec 2017
                      • 95

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Det fungere udemærket med Volvic og med det kommer du formentligt aldrig til at afkalke maskinen

                      Smagsmæssigt udemærket, men det er ikke det mest optimale men det kan være et kompromis i forhold til at undgå tilkalkning.

                      Ellers bliver der int. hvad Peak water kan levere
                      Hvad betyder Volvic?

                      Hvis jeg er ligeglad for at skulle afkalke hvad kan så gøre smagen i kaffen bedre?


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Det er bedst at du ikke afkalker, da en afkalkning ikke er super sundt og du risikere at løsrive kalk der sætter sig i ventiler mm. Derfor bør man finde vand der ikke har den effekt.

                        Volvic er et vandmærke.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Klaus D.
                          Lysristet
                          • Dec 2017
                          • 95

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Det er bedst at du ikke afkalker, da en afkalkning ikke er super sundt og du risikere at løsrive kalk der sætter sig i ventiler mm. Derfor bør man finde vand der ikke har den effekt.

                          Volvic er et vandmærke.
                          Så du mener kort sagt at jeg bare blive ved med at bruge det vand jeg gør og ikke andet?

                          Sendt fra min AGS-W09 med Tapatalk

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Hvis dit vand ikke resultere i at maskinen kalker til eller korrodere den, så ja.

                            Du har ikke samme frihed med vand til espresso pga. problemstilling med tilkalkning og korrosion som med håndbryg.

                            Så du vil altid lave et kompromis, enten i form af at acceptere masken kalker til og du derfor skal splitte den til atomer i ny og næ for at afkalke eller acceptere mindre optimalt vand i et smagsperspektiv.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Klaus D.
                              Lysristet
                              • Dec 2017
                              • 95

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                              Hvis dit vand ikke resultere i at maskinen kalker til eller korrodere den, så ja.

                              Du har ikke samme frihed med vand til espresso pga. problemstilling med tilkalkning og korrosion som med håndbryg.

                              Så du vil altid lave et kompromis, enten i form af at acceptere masken kalker til og du derfor skal splitte den til atomer i ny og næ for at afkalke eller acceptere mindre optimalt vand i et smagsperspektiv.
                              Så kan jeg lige så godt forsætte med Nornir som altid


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X