Diskussion af håndkværne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • EmilMR
    Lysristet
    • Feb 2018
    • 123

    Diskussion af håndkværne

    Hej,
    Jeg har solgt min gamle Gyro kværn og leder efter en håndkværn egnet særligt til pour-over (v60, Chemex, Kalita), og gerne engang imellem til et decaf-espressoskud. Udvalget af håndkværne er stort, hvorfor jeg er interesseret i en diskussion om, hvad der adskiller de forskellige brands ift. performance.

    Jeg har særligt kigget på;
    - Comandante C40
    - Hiku
    - Helor 101
    - Kinu m47
    - Lido 2

    Håber I vil byde ind med personlige erfaringer

    MVH
    Wilfa Uniform m/ SSP knive
    Comandante
    Behmor 2020SR
    Cafelat Robot

    Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.
  • MikkelCof
    Mellemristet
    • Mar 2016
    • 189

    #2
    Jeg har erfaring med helor og Lido E. Helor er i min optik klart den bedre kværn. Lettere at indstille, bedre allignmemt og bedre design (imo)

    Lido vinder dog klart på evnen til at kværne større mængder kaffe da der simpelthen kan være flere bønner i den.

    Hvor i landet bor du?
    Hario V60, Clever dripper, Aeropress, Phin, Bialetti 3 kops, Eva solo og stempelkander.

    FZ—RR Baby roaster

    Comment

    • summer
      Coffeeholic
      • Jun 2011
      • 1407

      #3
      De kværne du nævner har alle koniske knive i størrelse omkring 40-50mm, og jeg har ikke hørt noget om, at folk har kunnet smage nævneværdig forskel mellem de størrelser - og specielt ikke når vi taler filterkaffe.
      Hvis det var mig ville jeg benhårdt gå efter den kværn der passede mig bedst i forhold til ergonomi, kapacitet og vedligeholdelse.

      Helor 101 har en særlig stjerne hos mig, men jeg har ikke prøvet Hiku og Kinu, så tag det med et gran salt.

      Comment

      • T.Bidstrup
        Mellemristet
        • May 2014
        • 296

        #4
        Jeg har haft min Lido 2 i nogle år, og den bliver bare ved med at fungere!
        Den er bundsolid, den kan kværne op mod 75 gram ad gangen, den kværner nok så præcist man kan ønske sig fra en konisk håndkværn og den ligger rigtigt godt i hånden (hænderne).
        Nogle klager over, at den er svær at indstille, men det må bero på, at de forsøger at spænde låseringen ned imod justeringsringen, fremfor at spænde justeringsringen op imod låseringen. Jeg oplever ingen problemer med at indstille den, eller med at den kan holde den ønskede indstilling.

        Jeg har udelukkende brugt den til "everything but espresso", hvilket den er suveræn til - for en konisk håndkværn.
        Espresso-ydelsen er der mange andre, der har skrevet om.
        Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

        Comment

        • EmilMR
          Lysristet
          • Feb 2018
          • 123

          #5
          Jeg takker for alle Jeres input!
          Wilfa Uniform m/ SSP knive
          Comandante
          Behmor 2020SR
          Cafelat Robot

          Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Diskussion af håndkværne

            For mig set er de to vigtigste parametre brugervenlighed og størrelse/vægt.

            En håndkværn bør være transportabel og her er det vigtigt at den ikke vejer 2-3kg og fylder som en tele objektiv. Det gør den også langt mindre brugervenlig hvis den er stor og tung for langt de fleste individer.

            For mig set fejler Lido i de to kategorier, den er ikke synderlig transportabel pga. størrelse og vægt, dette til sammen gør også at den ikke er bruger venlig.

            Det at du har et behov for at låse Lidos indstilling og at dette skal gøre på den rigtige måde viser et fejlslagen design! Det faktum at så mange har problemer understreger blot dette yderligere!

            Alle de andre er væsentligt bedre designet og det gælder både for Helor, Kinu, MBK, Hiku og Comandante. Lido er måske bygget som en tank men det er også det der gør den så vanvittig tung.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • EmilMR
              Lysristet
              • Feb 2018
              • 123

              #7
              Nogle der ved om OE apex kan være et solidt bud? Dog naturligvis ikke som en transportabel kværn.
              Wilfa Uniform m/ SSP knive
              Comandante
              Behmor 2020SR
              Cafelat Robot

              Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

              Comment

              • summer
                Coffeeholic
                • Jun 2011
                • 1407

                #8
                Apex - måske, højst sansynligt, men ingen ved det for den eksisterer ikke endnu, udover nogle prototyper.

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Den vil ikke fungere til lysere rist, eller meget små batches pga. grovheden på den fineste indstilling, som er relativ groft, meget grovere end jeg normalt vil overveje at bruge.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • T.Bidstrup
                    Mellemristet
                    • May 2014
                    • 296

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg

                    Det at du har et behov for at låse Lidos indstilling og at dette skal gøre på den rigtige måde viser et fejlslagen design! Det faktum at så mange har problemer understreger blot dette yderligere!
                    Jeg vil vove den påstand, at man har enormt ringe teknisk forståelse, hvis man har problemer med at indstille en Lido 2, 3, E eller hvilken man nu har! Den er designet nøjagtigt så enkelt og nøjagtigt så kompliceret, som der er behov for.
                    At den er for stor og for tung "for langt de fleste individer" ... Arh! Nok er det en ordentlig fætter, men den var heller ikke tænkt som en rejsekværn!
                    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                    Comment

                    • Johannes N
                      Mørkristet
                      • Sep 2011
                      • 312

                      #11
                      Hey EmilMR

                      Jeg ved ikke, om du endte med at få købt dig en håndkværn? Men jeg kan i hvertfald sige god for Comandanten til filterbrug, hvor den gør det strålende! Jeg har ikke prøvet den til espresso endnu, men jeg kunne forestille mig, at man måske skal have Red Clix på den, før man får nogenlunde nok indstillinger til espresso.

                      Hav en god dag
                      Kaffemager og entusiast!

                      Comment

                      • Mads_Fransen
                        Grøn bønne
                        • Mar 2016
                        • 35

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Johannes N Se indlæg
                        Hey EmilMR

                        Jeg ved ikke, om du endte med at få købt dig en håndkværn? Men jeg kan i hvertfald sige god for Comandanten til filterbrug, hvor den gør det strålende! Jeg har ikke prøvet den til espresso endnu, men jeg kunne forestille mig, at man måske skal have Red Clix på den, før man får nogenlunde nok indstillinger til espresso.

                        Hav en god dag
                        Hej!

                        Hvordan er Comandanten til de grove indstillinger (stempelkande), hvis man må spørge

                        Tak på forhånd!

                        Mvh mads

                        Comment

                        Working...
                        X