Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 20 af 20

Emne: For fint grind til filter

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Da jeg første gange blev introduceret til kaffenørderi, var det et foredrag med én fra Kontra kaffe ... tror det var i 2011 ... han fortalte om hvordan man sku bruge bypass-metoden, hvis man sku få store mængder filterbryg til at smage godt ... og Kontra kommer ud til virksomheder og indstiller maskinen, så kaffen smager godt.

Så det er absolut også for smagen.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Jeps, nogle af de store bryggere bypasser, endnu en grund til at bede om håndbryg.

Jeg syntes generelt det mangler noter, lidt som jeg syntes er tilfældet med bryg med lav temperatur.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Hvis jeg husker ret, så anbefaler Scot Rao , batch brew over enkeltbrew ??
    Men ved seføli ikke om det var de store han tænkte på
    Nørden i mig kan ellers sagtens tænke mig til et setup, hvor bypas vandet holder temperaturen oppe i selve filteret

Temperatur drop er jo uønsket i selve filteret, og det er derfor Scot Rao mener batch brew er bedre, da det kan holde teperaturen bedre end single brew

Personligt har jeg ikke selv bare tilnærmelse nok smags erfaring til at kunne snakke med her

MEN kan sagtens forestille mig at de fleste store batch brewers ikke bliver fodret med den bedste kaffe, omvendt er flere single brewers fodret med rigtig go kaffe , hvilket gør sammenligninger umulige

Som en skriver ;o) satisfied is a terrified place to be ,
    hvis man hænger i det man kender, møder man ikke det der evt kunne være bedre

så jeg laver bevidste fejl nu og da(ud fra det vanlige) , yderst sjældent med forbedringer, men ofte med lærdom til følge ;o)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Jeg har smagt barchbrews fra stort set alle mikroristerier der har det, som jeg har besøgt. Det er hvertfald ikke kvalitetsforskellen i bønnen der giver udslaget.

Selv samme bønner smager mere nuanceret i håndbryg side ved side de gange hvor jeg har gjort det.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Mar 2015
    Min oplevelse er lig Mallings. Batch brew smager tit lidt mere dæmpet end håndbryg ved siden af hinanden.
    Her specielt af erfaring fra TCC, men også fra Koppi i Helsingborg og andre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Registreringsdato
    Jan 2010
    Er der så taget højde for tiden kaffen har stået?

Tænker her på at en enkeltbrew, vel oftes drikkes straks efter bryg

Hvorimod batchbrew med mindre der står 10 mand klar med en kop, oftes drikkes længere tid efter bryg

og det er kun de store der bypasser

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Jeg fik engang en fantastisk Kenya på batchbrew i Norge. Den stod på sådan en stor termokande (måske 2 liter). Bønnerne var ristet af Jacu i Ålesund (så vidt jeg husker). Og jeg købte straks en pose af den Kenya.

Så det er muligt at lave godt .... til mine smagsløg.

Men ellers har jeg fået mange ikke-optimale bryg fra både små håndbryg og store batchbrew. Så det er sjældent jeg køber det. Så har ikke stort nok statistisk grundlag at vurderer de to på ... Kan bare konstaterer: filterbryg er en kunst !
    Senest redigeret af Kaffe T : 6. October 2018 kl. 09:12
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jan 2015
    Sted
    Ballerup
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Kan bare konstaterer: filterbryg er en kunst !
    +1

Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Min hobby er alt man kan smage på :-)

Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

Registreringsdato
    Jan 2010
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Jeg fik engang en fantastisk Kenya på batchbrew i Norge. Den stod på sådan en stor termokande (måske 2 liter). Bønnerne var ristet af Jacu i Ålesund (så vidt jeg husker). Og jeg købte straks en pose af den Kenya.

Så det er muligt at lave godt .... til mine smagsløg.

Men ellers har jeg fået mange ikke-optimale bryg fra både små håndbryg og store batchbrew. Så det er sjældent jeg køber det. Så har ikke stort nok statistisk grundlag at vurderer de to på ... Kan bare konstaterer: filterbryg er en kunst !
    Tjah,,, de fleste af os har vel oplevet en kaffe der smagte bedre efter den stod en tid
    Det er jo også en faktor i ligningen
    Så en bestemt bønne er måske umulig at få ligeså god som single brew der straks bliver drukket, som den bliver som batchbrew

det omvendte er seføli ligeså mulig

Jeg ved at mange herinde har oplevet at kaffen smager bedre og bedre ved cupping ,,og det modsatte

Igen det der med at man måske holder sig indenfor nogle grænser

en bønne som risteren har optimeret til en bestemt brygmetode, bør IKKE bruges som model til at bedømme andre brygmetoder
    vi bedømmer jo normalt heller ikke en af risteren solgt som espressobønner, med et filterbryg

Det sagt, så var vi vist et par stykker der endte med, at bruge nogle af de espressobønner vi fik ved kværnjammet,,;o) til filterbryg

Coffee IS NOT ROCKET science ;o) its way more complicatet than that

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

For fint grind til filter

Jeg tvivler mange danske risterier ligefrem rister til deres batchbrews, det vil mig set slet ikke give mening, i det hele taget riste efter en filter brygform der er så svingende, giver mig set bare ikke mening, især ikke når den fra den ene barista til den anden vil smage forskelligt (håndbryg)

Jeg har set enkelte risterier der har en kaffe de kun servere som batch, men kan ikke mindes det er noget jeg er stødt på i dk. De fleste danske servere den samme kaffe, dog ikke altid samme dag.

Igen batchbrews har sjældent slået mig bagover, fået nogle fine men langt imellem. Jeg er enig med Therese at kvaliteten er ekstrem svingende, men det har også noget at gøre med smagspræferencer såvel som at filter er en kompliceret størrelse der er svær repeterbar, ja det er en kunst og svær at gøre sig klog på.

Espresso er dog ikke meget mere konsistens, eller bedre, det er som hovedregel ekstremt lavt ekstraheret.
    Senest redigeret af malling : 6. October 2018 kl. 22:44

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •