For fint grind til filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    For fint grind til filter

    Har I prøvet at komme til at kværne for fint til filterbryg ?

    Altså ikke når man konkluderer at det er en smule for fint, fordi gennemløbstiden er for lang eller smagen over-ekstraheret.

    Men hvor man ka se det på grindet, allerede når man har hældt det ud af kværnen og ned i det skyldede filter.

    Jeg er på farten og har lige lavet morgenkaffe med min en feldgrind håndkværn. Jeg brugte den sidst for 2-3 uger siden og regnede med at indstillingen ku bruges som den var. Normalt ville jeg lige kværne en smule og inspicerer grind size som check ... men I ved ... nogle gange om morgenen ....

    Nå, men det var tydeligt for fint da jeg havde hældt det i filtret. Straks tænkte jeg at lave den om. Men da nu vandet var klar (og ville miste buffer ved at stå varmt i 5 min) og filtret heller ikke ku genbruges ... når nu det alligevel skulle gå til spilde ... tænkte jeg at give det et skud ... afprøve om jeg ku få noget brugbart ud af brygningen alligevel.

    Bum bum, what to do: for fint grind overekstraherer hurtigere end grovere ... så hvis jeg nu brugte mindre vand ? så ku jeg måske nærme mig normal-området ... er der et navn for det ? right-extraction ? når der nu findes over- og under-ekstraheret.

    Jeg forsøgte mig med godt 2/3 af oprindelig tiltænkte vandmængde ... jeg fik ikke noteret mig hvor den præcis landte .. men det var 25 gram og oprindelig sku det ha været 420 gram vand ... men jeg stoppede ved 300 - 340 gram, tror jeg.

    Og tog tragten fra før det sidste var løbet igennem (fordi det sidst godt kan være mere bittert).

    Overraskende nok smagte det ikke over-ekstraheret. Man ka uden tvivl lave en bedre ekstraktion. Den var lidt tæt/intens i smagen, men så hældte jeg noget vand i (det sidste i kedlen) - og det forbedrede smagen.

    Jeg kommer til at tænke på dem, som går efter et mere koncentreret bryg - og så bypasser bagefter (fortynder op med vand). Jeg har hørt flere som er fans af det (blandt professionelle). Syns mest jeg har hørt det med meget store filterbryg-maskiner og med Aeropress. Måske er det lettere at ramme noget balanceret på den måde ? Men der ka også være smage, man ikke får ekstraheret.

    Anyway. Sjovt at blive skubbet ud i ny tilgang til kaffebrygning ... udforskningsmulighederne er jo endeløse :-D
    Last edited by Kaffe T; 1. October 2018, 09:31.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Rudi Fidel
    Mellemristet
    • Jan 2015
    • 227

    #2
    Disclaimer: alt hvad jeg skriver handler kun om meget lyse ristninger. Jeg ved meget lidt om mellemristet og intet om mørkristet.

    Bypass-bryg tror jeg er den helt rigtige tilgang med meget fint formalet kaffe. I forhold til andre metoder du kunne have valgt til at ekstrahere mindre (lavere temperatur/mindre turbulens/kortere bryggetid) er det i min erfaring den metode, der giver det mest harmoniske bryg med fint grind (fyldig, vel-ekstraheret, ren krop, uden astringens og bitterhed).

    Det sagt foretrækker jeg dog at brygge uden bypass og med grovere formaling. I mit setup er der nogle kaffer jeg ikke kan få til at virke med bypass-tilgangen og jeg vil hellere bruge en metode, der virker til alle kaffer. Der er nok parametre at lege med i forvejen [emoji4]

    Jeg ved at Niels fra forloren espresso brygger alle sine wave 155 håndbryg med bypass. Så vidt jeg husker hælder han 160 g og tilsætter 60 g til sidst...



    Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Min hobby er alt man kan smage på :-)

    Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Gode input, Rudi F

      Ja, der er nok af parametre der varierer, så det gælder om at prioritere de få man varierer.

      Sjovt at Forloren gør det. Jeg tror det var i vinters jeg hørte at TCC var blevet glade for det - men ved ikk om det var noget de implementerede i serveringen.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Tom fra Sweet Maria , har også lavet nogle test med konsentreret bryg tilsat vand
        jeg selv sad lige og drak en Kenya fra James G , den kan jeg denne gang ikke rigtigt få til at smage

        den jeg lige drak,,, var,, ta da ,, lidt finere end normalt, ekstra kaffe, og ekstra vand bagefter

        ikke værst ;o)
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Lyder og har altid lydt på mig som en måde at fixe en mindre optimal rist der ikke kan brygges ordentligt 🤷*♂️

          Har fået det nogle gange og jeg er aldrig faldet bagover af begejstring
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            I mit tilfælde tror jeg du har ret,
            Men har selv tidligere prøvet at brygge en bønne der var god med alm metode, og så lave en koncentreret udgave tilsat vand (inspireret af Toms video)
            Kom til samme konklusion som ham ,,begge bryg var gode, bare anderledes gode

            En Americano er jo også bare en stærk kaffe tilsat vand ;o)

            Det samme er mange AeroPress opskrifter
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Mit umiddelbare indtryk - uden at ha udforsket det grundigt - er også at det kan smage fint nok, men nogle af de rigtig gode smagsnoter mangler når man brygger koncentreret og bagefter bypass'er ... de smage, som jeg jagter i kaffe ... årsagen til alle mine kaffe-anstrengelser ... i stedet for bare at bruge pulverkaffe.

              Men måske er det noget, man kan bruge, som nødløsning ... til hvis en kaffe er helt umulig ... eller hvis man har for fint formalet kaffe.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • pingel
                Coffeeholic
                • Jan 2012
                • 1007

                #8
                Her er der nørdet lidt med bypass. Og konklusionen her er vel, at det kan være godt - og bedst med groft kværnet kaffe. Og at det kræver lidt ekstra kaffebønner:

                Read more about coffee beans and the rate of extraction when brewing from our experts at Royal Coffee, specialty green coffee importers since 1978.

                Comment

                • Rudi Fidel
                  Mellemristet
                  • Jan 2015
                  • 227

                  #9
                  Hmmm, det eksperiment fra royal synes jeg er svært at bruge til noget. Først og fremmest fordi at bypass-bryg blev lavet på clever og "reference"-brygget på wave. Dem der har leget lidt med en clever dripper ved at den giver en markant anderledes kop kaffe end en wave. Så test-smagerne kan meget vel have smagt denne forskel først og fremmest.

                  Men hatten af for forsøget med at undersøge emnet systematisk [emoji106][emoji4]

                  Og så står der vist intet om ristegraden? Det ser mellem-mørkt ud på billederne?

                  Jeg kom i tanke om et tilfælde hvor jeg faktisk bruger bypass: hvis jeg skal brygge et meget stort bryg på wave (eller min nye december-dripper). Feks. 1 l. Har enkelte gange haft succes med kun at hælde 700 g vand på og tilsætte de sidste 300 g til sidst. Andre der har prøvet lignende?





                  Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                  Min hobby er alt man kan smage på :-)

                  Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #10
                    Nogle af de større batch brewers, de kører bypas under bryg

                    En hvis mængde vand ender i filteret,og samtidig løber der noget vand direkte ned i kanden

                    Her kan det dog være for at kunne brygge hurtigt
                    Men så igen, man kan jo ikke bare lave dobbelt mængde kaffe med dobbelt mængde vand og kaffe og tid
                    Byspas holder brygtiden nede på noget rimeligt
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #11
                      Da jeg første gange blev introduceret til kaffenørderi, var det et foredrag med én fra Kontra kaffe ... tror det var i 2011 ... han fortalte om hvordan man sku bruge bypass-metoden, hvis man sku få store mængder filterbryg til at smage godt ... og Kontra kommer ud til virksomheder og indstiller maskinen, så kaffen smager godt.

                      Så det er absolut også for smagen.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Jeps, nogle af de store bryggere bypasser, endnu en grund til at bede om håndbryg.

                        Jeg syntes generelt det mangler noter, lidt som jeg syntes er tilfældet med bryg med lav temperatur.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13
                          Hvis jeg husker ret, så anbefaler Scot Rao , batch brew over enkeltbrew ??
                          Men ved seføli ikke om det var de store han tænkte på
                          Nørden i mig kan ellers sagtens tænke mig til et setup, hvor bypas vandet holder temperaturen oppe i selve filteret

                          Temperatur drop er jo uønsket i selve filteret, og det er derfor Scot Rao mener batch brew er bedre, da det kan holde teperaturen bedre end single brew

                          Personligt har jeg ikke selv bare tilnærmelse nok smags erfaring til at kunne snakke med her

                          MEN kan sagtens forestille mig at de fleste store batch brewers ikke bliver fodret med den bedste kaffe, omvendt er flere single brewers fodret med rigtig go kaffe , hvilket gør sammenligninger umulige

                          Som en skriver ;o) satisfied is a terrified place to be ,
                          hvis man hænger i det man kender, møder man ikke det der evt kunne være bedre

                          så jeg laver bevidste fejl nu og da(ud fra det vanlige) , yderst sjældent med forbedringer, men ofte med lærdom til følge ;o)
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Jeg har smagt barchbrews fra stort set alle mikroristerier der har det, som jeg har besøgt. Det er hvertfald ikke kvalitetsforskellen i bønnen der giver udslaget.

                            Selv samme bønner smager mere nuanceret i håndbryg side ved side de gange hvor jeg har gjort det.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • davidrahbaek
                              Grøn bønne
                              • Mar 2015
                              • 15

                              #15
                              Min oplevelse er lig Mallings. Batch brew smager tit lidt mere dæmpet end håndbryg ved siden af hinanden.
                              Her specielt af erfaring fra TCC, men også fra Koppi i Helsingborg og andre.


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X