Colombia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    Colombia

    De sidste par måneder har jeg haft orlov fra arbejdet, med det formål at tage på en lidt længere gennemrejse i Sydamerika sammen med kæresten. Herunder til Colombia.

    Som så mange andre steder har kaffeproduktionen i Colombia til tider haft det hårdt. Faldende priser på verdensmarkedet i 90'erne, problemer med kafferust, en ny generation der ikke brænder for at overtage familievirksomheden, etc. Læg til det Colombias væbnede konflikter og et produktionsapparat der ikke står mål med den meget industrialiserede produktion i eksempelvis Brasilien, og man begynder at fornemme udfordringerne.

    For at imødekomme disse udfordringer, er det meget almindeligt, at en kaffefarm ("en finca") har åbnet dørene for turister. Nogle steder tilbyder guidede ture og kurser af forskellig art, men andre er også gået skridtet videre og lader turister bo.

    Vi valgte at benytte os af sidstnævnte, og endte med at bruge 4 nætter på en lille lokal finca, som på mange måder slet ikke var gearet til at have gæster - men det var perfekt. Jo mere autentisk des bedre. Den lille størrelse betød at ejeren var meget nærværende under vores ophold, og tog os med ud i marken for at fortælle om produktionen.

    Jeg havde selvfølgelig også forestillet mig, at jeg skulle drikke en masse fantastisk kaffe.. Men..

    Generelt var jeg overrasket over, hvor dårlig kaffe medarbejderne drak på fincaen. Altså, virkelig dårlig! Elendig! Ejeren var ganske ærlig omkring dette, og sagde at alt den gode kaffe typisk bliver eksporteret, mens man i Colombia selv beholder den dårlige. Det er først indenfor de seneste år, at de selv er begyndt at drikke specialkaffe, og her er da også relativt langt mellem de rigtig gode cafeer - selv i de større byer som Medellin, hvorfra jeg skriver nu.

    Jeg fik dog lejlighed til at smage noget af fincaens gode kaffe, som ejeren primært havde til eget forbrug, og det var en udsøgt fornøjelse. Jeg kan desværre ikke huske bønnen specifikt, men den var lettere og meget mere floral end meget andet kaffe jeg har smagt før. Den var også ristet til en mellemlys profil, ulig meget andet kaffe her.

    I øvrigt var han meget overrasket over at høre, at jeg laver min espresso på mellemristede bønner. Hvilket nok også forklarer, hvorfor det er sådan en udfordring at skaffe en god espresso her i landet. Hvis jeg skulle sige noget overordnet om kaffen i Sydamerika, er den ikke noget at skrive hjem om. Bortset fra en håndfuld lyspunkter har jeg dælme drukket meget snask i løbet af de sidste to måneder, og jeg savner efterhånden min egen morgenrutine. Men den skal jeg nok komme tilbage til tidsnok

    Ikke desto mindre - hvis andre skulle befinde sig på disse kanter i anledning af sommeren, kan det varmt anbefales at tage et ophold på en kaffefinca. Og gerne en lille af slagsen. Det var en rigtig god oplevelse, både sjovt og lærerigt.

    Click image for larger version

Name:	D0D495D6-237D-421A-944A-80D3A8E1162B.jpg
Views:	1
Size:	138,9 KB
ID:	237795Click image for larger version

Name:	A2652C91-FB48-4916-AB74-97F3FC905397.jpg
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	237796Click image for larger version

Name:	6D7D091B-C698-4B32-B6EC-F208132BF423.jpg
Views:	1
Size:	86,4 KB
ID:	237797Click image for larger version

Name:	F72113AB-41E1-41EE-9625-B608F7705463.jpg
Views:	1
Size:	119,2 KB
ID:	237798Click image for larger version

Name:	6AB8C564-8CF2-4CD4-BAED-4CA89BEB99C8.jpg
Views:	1
Size:	108,2 KB
ID:	237799
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge
  • Lav
    Coffeeholic
    • Dec 2014
    • 1213

    #2
    Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
    De sidste par måneder har jeg haft orlov fra arbejdet, med det formål at tage på en lidt længere gennemrejse i Sydamerika sammen med kæresten. Herunder til Colombia.
    Tusind tak for en dejlig rejsebeskrivelse! Ja bønderne har trange kår og der skal tænkes alternativt.....


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Venligste hilsner, Steffen

    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Tak for beskrivelse og billeder, der ser dejligt ud har du tid og mulighed så fortsæt endelig, kunne også være sjovt at se nogen cafe'er både de knap så gode og de få bedre
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • kidcaffeine
        Espresso
        • Sep 2016
        • 585

        #4
        Jeg kan i hvert fald dele et par af dem, som jeg husker

        Den første hedder Rituales, og ligger i hjertet af Medellín. Det blev mere eller mindre vores stamsted, mens vi var der, på trods af at det kun havde (i min optik) byens næstbedste kaffe.. Den bedste, Pergamino, ligger bare i det mest forfærdelige backpackerkvarter, så jeg orkede ikke at komme der.

        Selve kaffen kom alt sammen fra La Sierra. Et område der historisk har været centrum for meget af volden omkring Medellín, men siden da er blevet meget roligt og idyllisk. Området ligger også kun en lille halv time i bil fra cafeen, hvilket jeg synes er meget charmerende. Kaffen bevæger sig kun meget lidt fra høst til servering

        Udstyret var, som i kan se på billedet. Marzocco og en Mythos One, ganske fint. Den røde der står forrest i billedet tror jeg er en Sage/Breville (?). Jeg ville gerne have talt med ejeren om den (jeg synes den virker lidt malplaceret sammen med det øvrige grej) men hans engelske var omtrent lige så dårligt som mit spanske... så jeg nøjes med kaffen

        Click image for larger version

Name:	3AF32439-42DD-4DB2-952F-DA7C5A554BD0.jpg
Views:	1
Size:	61,6 KB
ID:	230984Click image for larger version

Name:	FD71A8F9-EB51-42DB-98B0-61BD3E1D24FE.jpg
Views:	1
Size:	34,5 KB
ID:	230985Click image for larger version

Name:	96B7A523-880A-4636-8C0B-2BA16E45289C.jpg
Views:	1
Size:	79,6 KB
ID:	230986Click image for larger version

Name:	189E88C0-30CD-466E-841E-EB366CD9C8AF.jpg
Views:	1
Size:	63,5 KB
ID:	230987
        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

        Comment

        Working...
        X