Brand i kafferisteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Brand i kafferisteri

    Man siger om kafferisterier at det ikke er et spørgsmål om hvorvidt de får ildebrand - men hvornår! At det nærmest ikke kan undgås. Så derfor er det vigtigt at være forberedt på hvad man gør i sådan en situation.

    Her foto fra dagens ildebrand - med tilladelse fra Kaffe-Lars.

    Jeg spurgte om det var første gang. Ja, i hans tid. Sidst det skete med denne kafferister (som er fra 1943) var for 20 år siden.

    Selvom det ser overskueligt ud på dette foto, så gik der også ild i taget. Så det var tæt på at hele risteriet brændte. Men så galt gik det ikke. Og ingen kom til skade.

    Click image for larger version

Name:	Brand i cooling tray.jpg
Views:	1
Size:	50,6 KB
ID:	237728
    Last edited by Kaffe T; 2. May 2018, 20:44.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Anyway, en god reminder til os andre som rister kaffe ... selvom sandsynligheden er mindre, når man rister mindre. Den her kafferister kører jo dagen lang.

    Er der nogen af jer som hjemmerister, som har haft brand ? Eller har hørt om det ?
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      Nej, aldrig og jeg tænker mine relativt lyse rist under rimelig konstant overvågning ikke er højrisiko, slet ikke med alle dødemandsknapfunktionerne på hottoppen. Men på coffeegeek dengang jeg begik mig der, var der jævnligt folk der havde ild i deres hottops. Amerikanere, så nok mørkere riste, og folk der enten ikke havde dødemandsknappen eller havde bypasset den.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Ja, større risiko med mørke rist langt ind i 2nd crack ... endnu en grund til at riste lyst ;-)

        Kaffe-Lars sagde at han syns risten havde fået lidt for meget. Han ville dumpe og smide det væk. Først i kølebakken opdagede han ilden. Man siger ellers at hvis der ild i bønnerne, skal man lade dem brænde færdigt inde i tromlen, fremfor at sprede ilden udenfor.

        Men ellers siger man at brande i risterier ofte opstår i ophobet chaff. Og måske endda efter man er færdig med at riste. Så lys rist er ingen garanti.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • KThorlund
          Mellemristet
          • Jul 2017
          • 165

          #5
          Hvordan fjerne de den brændte smag og duft fra tromlen, så det ikke går videre i de efterfølgende ristninger?

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Pyrolyse,, vil jeg tro

            dvs Man brænder det væk

            Virker fint i hjemme ovne der er beregnet til det

            Hvis det var mig der havde noget at sige på det risteri, ville jeg have en beholder, de kunne tømme kølebakken i, og lukke den lufttæt , den skulle kunne trilles ud af butikken i en fart ;o)

            hvis bønnerne ulmer i kølebakken, og der suges frisk luft igennem dem, så sker der ting og sager , jeg ville også ha en føler der slukkede for udsugningen, hvis luften fra kølebakken blev for varm , da det ville betyde at der var en forbrænding i gang (kunne forstille mig at det kunne ha forhindret branden i taget)

            Det skulle også starte en alarm så alle blev klar over faren, det kunne jo være at den person der stod ved risteren var kommet til skade, og ikke selv kunne slå alarm ,eller havde brug for hjælp

            Hvor mange kilo kaffe var der brand i ??
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • SuneZA
              Mørkristet
              • Sep 2009
              • 331

              #7
              Uh, godt der ikke skete mere!

              Jeg har en enkel gang haft ild i et batch jeg var ved at riste i en Gene. Det var en natural som smed usandsynlig store mængder chaffs, og det var dem der pludselig gik ild i. Inden FC, vel og mærke, så jeg havde slet ikke set det komme. Heldigvis stod jeg lige ved siden af, og det er jo super nemt at se ilden opstå gennem glasset i Gene'en, og få dem hældt ud i håndvasken + vand på. Det må være en helt anden problemetik med en næsten helt lukket rister, som de store ristere jo normalt er!?

              Comment

              • thniels
                Lysristet
                • May 2012
                • 105

                #8
                Jeg har prøvet det engang hvor jeg ristede i en almindelig ovn. Det skete mens jeg kiggede ind i ovnen og jeg er helt sikker på at det ikke var agner der antændte, men snarere olie. Stærkt gik det i hvert fald.
                - Thomas Nielsen


                Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

                Comment

                • aero
                  Mørkristet
                  • Nov 2014
                  • 466

                  #9
                  God påmindelse egentligt! Jeg har aldrig selv haft brand i en rist, men kunne da godt være jeg skulle have rykket slukkeren lidt tæt på.
                  /Claus

                  Espresso
                  Oscar, Obel Mito M64

                  Sort
                  Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                    Hvor mange kilo kaffe var der brand i ??
                    Jeg ved det ikke. Men jeg ved hans rister kan tage en hel sæk ad gangen, 60 kg ... Joken på Facebook var at han jo ku sælge det til Starbucks ;-)

                    Mon ikke at ilden i taget var fordi udsugningen fra kølebakken førte brændende chaff (eller forkullede bønner?) gennem ventilationen og op gennem taget ...
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      En brandslukker sviner enormt meget
                      et brændtæppe slet ikke

                      et tæppe der er så stort at en hjemmerister kan stå på det, og kan foldes om risteren i tilfælde af brand, ville nok være nummer et

                      hiv stikket, luk branden inde , og den bliver kvalt, fat hele svineriet, og ud af hytten med det
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Det kan også ske i en Behmor, og endda allerede ved 1 crack den stakkels mand skriver

                        1lbs on P3. Just into First crack. Then as it goes into cool down and ignites.

                        Click image for larger version

Name:	behmore fire.jpg
Views:	1
Size:	46,5 KB
ID:	230932
                        Last edited by Jack; 10. June 2018, 11:22.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13
                          Jeg har også haft lidt ild i min Behmor
                          Da jeg kølede med åben låge, gik der ild i noget af det chaft der fanges i lågen,,sååå bevarer man roen, og lader det brænde langsomt ud,, hvis det ser ok ud , ikke noget med at puste de brændene chaf ind til de andre ;o)
                          og så ellers bare være klar, hvis branden breder sig,, til at lukke lågen og hive stikket, og bære den ud af huset
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • Jens_Muff
                            Master Brewer
                            • Sep 2011
                            • 2615

                            #14
                            Ja, jeg husker også Behmor som lidt af en fire prone. Den der interne kølingsfunktion sammen med agner og høje temperature.. Det gik aldrig rigtig galt hos mig, men havde et par småbrande i agnopsamleren, jeg først fik slukket, da jeg tog den ud og tømte den.
                            - La Pavoni
                            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                            - Aillio Bullet R1
                            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                            Comment

                            Working...
                            X