GS3 renovering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    GS3 renovering

    Hej,

    Jeg påtænker at splitte min GS3 fuldstændig ad af flere årsager.

    - Den er snart 8 år gammel - har kørt på Bestmax Premium det meste af tiden (Bestmax "standard" resten). Varmvandshanen er én gang stoppet til, sikkert af aflejringer i bunden af dampkedlen. Så jeg tænker at en adskillelse og komplet afkalkning af hele det hydrauliske system er tiltrængt.
    - Jeg påtænker at customize den (gejle den, som det hed i mine unge dage som motocrosskører) med maling og messing dele.
    - Udbedre noget rust, der er kommet på rammen
    - Nysgerrighed

    Problemet er, at jeg ikke er noget teknisk vidunder udi espressomaskiner. Til gengæld har jeg hænderne nogenlunde skruet på til at fikse ting. Min bekymring er, om jeg kan finde ud af at samle maskinen igen, når først der er splittet af, har været ved maler mv.

    Spørgsmålet er nu: Er der nogen, som kender en supergod step-by-step guide til at adskille og samle en GS3'er? Jeg har google men ikke fundet andet end de officielle parts diagrammer. De kan kombineret med min egen billededokumentation måske være gode nok, men hvis nu der fandtes en god guide et sted, var det jo super fedt!

    En anden tin, når jeg nu er i gang. Er der nogle must-do modifications, jeg skal lave på maskinen, når den nu er skilt af?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • zjefffff
    Mellemristet
    • Sep 2008
    • 239

    #2
    Jeg kigger lige med her, da jeg går med samme tanker - omend af andre årsager. Det er en skam at du ikke bor i Kbh området (eller jeg i Århus), det kunne være spændende at sparre lidt!
    - La Marzocco GS/3 MP med Strada mod (tidligere; Londinium I, Izzo Alex Duetto mkI, La Spaziale S1 Vivaldi II, Izzo Vivi mkII, Nuova Simonelli Oscar)
    - Mahlkönig k30 Vario
    - Torr 58,55mm tamper

    IG: clausitooo

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Oprindeligt indsendt af zjefffff Se indlæg
      Jeg kigger lige med her, da jeg går med samme tanker - omend af andre årsager. Det er en skam at du ikke bor i Kbh området (eller jeg i Århus), det kunne være spændende at sparre lidt!
      Vi må sparre her. Hvis ikke jeg finder et veldokumenteret forløb, gør jeg det selv her
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • BigBen
        Mellemristet
        • Apr 2013
        • 160

        #4
        Tror din egen fotodokumentation er alt du behøver - gør du det metodisk, bør det jo bære reverse order, når tiden kommer.


        Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
        Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
        Baratza Forte Brew Grinder
        Hario v60
        Bodum 8 kops stempel

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Tjah, hvis den ene af jer IKKE splitter sin maskine ad, så er der en at kikke på for den der havde splittet sin maskine ad ;o)
          Når den så er samlet igen , kan den anden gå i gang ,og kan kikke efter den der har været splittet ad
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Og hvis Murphy spiller med ;o) er maskinerne IKKE ens ;o(
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • zjefffff
              Mellemristet
              • Sep 2008
              • 239

              #7
              Hah Murphys lov findes jo ikke. Såfremt man forbereder sig (eller...)

              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
              Og hvis Murphy spiller med ;o) er maskinerne IKKE ens ;o(
              - La Marzocco GS/3 MP med Strada mod (tidligere; Londinium I, Izzo Alex Duetto mkI, La Spaziale S1 Vivaldi II, Izzo Vivi mkII, Nuova Simonelli Oscar)
              - Mahlkönig k30 Vario
              - Torr 58,55mm tamper

              IG: clausitooo

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                Spørgsmålet er jo så om man har forberedt sig nok ;o)
                måske lader Murphy dig bare slippe afsted med det, så han har lettere ved det ,når du føler dig sikker ;o)
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Nå, så er jeg gået i gang. Og puha, det må siges at være noget af en omgang at skille det hele ad. Bare ledningsnettet er noget mere omfattende, end jeg havde troet (selvom jeg ofte har kigget ind i maskinen ).

                  Jeg er gået lidt i stå ved, at jeg ikke ved hvordan jeg skal pille ledningerne af varmelegemerne. De hvide på billedet under. Skal jeg skære det sorte krympeflex-agtige væk først?

                  Vedhæftede filer
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #10
                    Snip snap snude, og de er ude ;o)

                    Eller rettere sagt, flæk dem på langs
                    start indefra , når du når til der hvor de ikke er krympede , kan du nok trække dem opad ledningen, der skal nyt på ,INDEN du remonterer
                    Dvs skub et stykke op ad ledningen , monter, og træk det ned til der hvor de nuværende sidder

                    eller , lad ledningen sidde på , og afmonter den anden ende
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #11
                      Så kom jeg lidt videre og har fået afmonteret brygkedlen og taget varmelegement ud. Jeg er noget overrasket over, hvor fint det ser ud efter 7 års brug uden afkalkning. Og kedlen er helt fin inden i.



                      Steamkedlen og dens varmelegeme ser til gengæld noget hårdere medtaget ud, men det er vel ikke alarmerende?:




                      Er det nu bare at afkalke i noget almindelig afkalkningsmiddel til husholdningen som fx Minus Kalk?
                      Vedhæftede filer
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                        Så kom jeg lidt videre og har fået afmonteret brygkedlen og taget varmelegement ud. Jeg er noget overrasket over, hvor fint det ser ud efter 7 års brug uden afkalkning. Og kedlen er helt fin inden i.
                        Imponerende hvor godt dit Bestmax filter har virket
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • HenrikP
                          Master Brewer
                          • Jul 2008
                          • 1593

                          #13
                          Min er også blevet 7år i år, det blev fejret med en tur hos Barista service. Der konstateret de også at der ikke var kalk i kedlerne, fik skiftet damp ventilen, opdateret vacum breakeren, skiftet plast kassen hvor elektronikken ligge da den var flækket (min skyld) og så skiftet det volumetriske mølle hjul (det hedder det sikkert ikke, men sådan ser det ud) og nu køre den som en drøm. Spændt på at se hvordan dit projekt skrider frem. [emoji1303]


                          Sent from my iPad using Tapatalk
                          Henrik Palshøj

                          Comment

                          • Chancen
                            Espresso
                            • Jun 2015
                            • 688

                            #14
                            Hvad er det "grums" der ses i bunden af kedlen? Er det mineralaflejringer eller svejsningen?

                            Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                            Så kom jeg lidt videre og har fået afmonteret brygkedlen og taget varmelegement ud. Jeg er noget overrasket over, hvor fint det ser ud efter 7 års brug uden afkalkning. Og kedlen er helt fin inden i.



                            Steamkedlen og dens varmelegeme ser til gengæld noget hårdere medtaget ud, men det er vel ikke alarmerende?:




                            Er det nu bare at afkalke i noget almindelig afkalkningsmiddel til husholdningen som fx Minus Kalk?

                            Comment

                            • aspedersen
                              Master Brewer
                              • Jan 2014
                              • 1555

                              #15
                              Folk herinde plejer at bruge citronsyre ala den her.... https://sterlingpolish.dk/wp-content...Citronsyre.png Kan købes i diverse supermarkeder.

                              Et par skefulde af det, fyld kedlen med kogende vand og gentag hvis nødvendigt.
                              /Anders

                              La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                              https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                              https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                              Comment

                              Working...
                              X