Nye seriøse kaffebarer i KBH

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Nye seriøse kaffebarer i KBH

    Nu åbner der jo nye cafeer konstant i København, så det er ikke noget at skrive om.

    Det er mere de ambitiøse/seriøse kaffebarer, som er værd at bemærke herinde, tænker jeg.

    Ved Vesterport station er lige åbnet Statement Coffee. Jeg ved de har høje ambitioner. Og ligesom Prolog og Democratic Coffee rister de selv kaffen ude på Refshaleøen hos The Factory.

    Jeg var et kort smut forbi idag ... efter at ha været på Prolog i Kødbyen, hvor vi fik en rigtig god Kenya på V60 (ristet 2 minutter ind i FC - hvilket jeg er kommet frem til at jeg bedst ka li Kenya omkring). Så det var ikke fordi jeg sku ha kaffe at jeg gik ind på Statement, men fordi jeg siden starten af året har hørt at de snart ville åbne. I Bønneklubben har vi delt fragt med dem i februar. Men det er så først sket for 2 uger siden.

    Anyway, jeg fik god snak med en entusiastisk barista. Jeg fik smagsprøver på alle de 3 filterkaffer, de lige havde klar; Kenya, Etiopisk og Honduras. Fin kaffe. I den lysristede ende

    ... men jeg fik smagsprøverne i engangskrus. Uh, tror det giver afsmag til kaffen. Måske er det især lysristet kaffe at det skinner igennem ... mens sort tjære-tobak-kul-bilværksted overdøver den slags ... eller hvad er jeres erfaring ?
    Last edited by Kaffe T; 9. November 2017, 19:18.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Jeg hørt om et nyt risteri i Kbh NV, som hedder Kaffedepartementet - som også er kaffebar. Men jeg har ikke været der endnu. Jeg googlede lige; Rentemestervej 64.

    Er der nogen som har været der ?
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3
      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
      Nu åbner der jo nye cafeer konstant i København, så det er ikke noget at skrive om.

      Det er mere de ambitiøse/seriøse kaffebarer, som er værd at bemærke herinde, tænker jeg.

      Ved Vesterport station er lige åbnet Statement Coffee. Jeg ved de har høje ambitioner. Og ligesom Prolog og Democratic Coffee rister de selv kaffen ude på Refshaleøen hos The Factory.

      Jeg var et kort smut forbi idag ... efter at ha været på Prolog i Kødbyen, hvor vi fik en rigtig god Kenya på V60 (ristet 2 minutter ind i FC - hvilket jeg er kommet frem til at jeg bedst ka li Kenya omkring). Så det var ikke fordi jeg sku ha kaffe at jeg gik ind på Statement, men fordi jeg siden starten af året har hørt at de snart ville åbne. I Bønneklubben har vi delt fragt med dem i februar. Men det er så først sket for 2 uger siden.

      Anyway, jeg fik god snak med en entusiastisk barista. Jeg fik smagsprøver på alle de 3 filterkaffer, de lige havde klar; Kenya, Etiopisk og Honduras. Fin kaffe. I den lysristede ende

      ... men jeg fik smagsprøverne i engangskrus. Uh, tror det giver afsmag til kaffen. Måske er det især lysristet kaffe at det skinner igennem ... mens sort tjære-tobak-kul-bilværksted overdøver den slags ... eller hvad er jeres erfaring ?
      Når du skriver

      (ristet 2 minutter ind i FC

      er det så (ristet 2 minutter ind i Full City?
      eller (ristet 2 minutter ind i 1,Crack ?
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • Birk
        Mellemristet
        • Jul 2012
        • 263

        #4
        Har været der et par gange (kaffedepartementet)- da det ligger tæt på hvor vi bor. Jeg synes det er et besøg værd. De rister også lyst- køre såvidt jeg husker kun single origin. Jeg har lidt forskellig oplevelser der fra. Men tror det er mere myntet på den enkelte baristas kunnen. Ejerne er meget flinke og snaksaglige
        ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
        masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

        Comment

        • summer
          Coffeeholic
          • Jun 2011
          • 1407

          #5
          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          ... en rigtig god Kenya på V60 (ristet 2 minutter ind i FC - hvilket jeg er kommet frem til at jeg bedst ka li Kenya omkring).
          Jeg gætter på det 2 minutter efter 1. knæk start. Men jeg kan så komme med næste spørgsmål: Hvor meget fart har du på temperaturen i de 2 minutter?
          Det gør jo en stor forskel om det er 2 minutter med RoR 10 grader/minut eller 3 grader/minut.

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            sårn ca 14 grader ;o)
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • Birk
              Mellemristet
              • Jul 2012
              • 263

              #7
              Der er også - impact roasters- under langgade station, mener også at de er ret nye. Dem gad jeg godt besøge. De importerer vist kun fra Etiopien.
              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

              Comment

              • summer
                Coffeeholic
                • Jun 2011
                • 1407

                #8
                Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                sårn ca 14 grader ;o)
                Hehe, fuld fart frem

                Comment

                • -E*
                  Master Brewer
                  • Apr 2013
                  • 1949

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  ...

                  ... men jeg fik smagsprøverne i engangskrus. Uh, tror det giver afsmag til kaffen. Måske er det især lysristet kaffe at det skinner igennem ... mens sort tjære-tobak-kul-bilværksted overdøver den slags ... eller hvad er jeres erfaring ?
                  Har faktisk ikke de store erfaringer. Jeg er lidt pragmatisk anlagt, jeg vil gerne have tid til at sidde ned og drikke af en rigtig kop (smag har jeg ikke tænkt så meget over som det taktile). Jeg smager alligevel bedst efter når jeg ikke er på vej et sted hen, så to-go kaffe er stort set no-go for mig. Men tanken er interessant, og jo, mon ikke det smager lidt af?
                  -Sune

                  Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                  Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                  Computerstyret Hottop
                  Instagram

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Nye seriøse kaffebarer i KBH

                    Andersen & Maillard skulle også åbne på nørrebrogade her i denne mdr. Rister på egen Loring på sigt

                    Brygger på Synesso som de vist nok også bliver importør og forhandler af
                    Last edited by malling; 10. November 2017, 09:33.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Juul-Andersen
                      Stamgæst
                      • Apr 2014
                      • 772

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Andersen & Maillard skulle også åbne på nørrebrogade her i denne mdr. Rister på egen Loring på sigt

                      Brygger på Synesso som de vist nok også bliver importør og forhandler af
                      Av av, det lyder dyrt!! Spændene dog
                      Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                      I’ve been told I like tea
                      I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                      Plans stuff in my spare time ☕️👌

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Det er hvertfald ambitiøst! Men han går også op i det skal være i orden og af høj kvalitet
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • SweetBrikka
                          Espresso
                          • Dec 2012
                          • 591

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                          Ved Vesterport station er lige åbnet Statement Coffee. ....
                          Wow, det har godt nok været et langt tilløb, men hvis bare det bliver godt...
                          Jeg tror det næsten er et år siden jeg hørte at Kop Amok lokalet var solgt til nogen med ambitioner.

                          Comment

                          • KristianK
                            Administrator
                            • Aug 2009
                            • 4365

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                            Måske er det især lysristet kaffe at det skinner igennem ... mens sort tjære-tobak-kul-bilværksted overdøver den slags ... eller hvad er jeres erfaring ?
                            Ja, for det er jo ikke fordi det lysristede bare smager grimt i sig selv jo

                            Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk
                            KristianK
                            En del af EspressoBar


                            Følg mig meget gerne på
                            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                            Hjemmeside
                            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Haha Kristian

                              Men ja de engangsbærer smager afskyelig, det uagtet om det så kommer med olie-tjære kaffe, forskellen er bare at den afskyelige smag fra kaffen distrahere så meget at man ligger mindre mærke til den afskyelige smag fra det man drikke af.

                              Men tager vi en hvilken som helst velbrygget kaffe der er ristet ordentligt (lad os kigge lidt væk fra lys/mørk/mellem), så kan jeg uden problemer smage det
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X