Er Kalita 185 filtre blevet tykkere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudi Fidel
    Mellemristet
    • Jan 2015
    • 227

    Er Kalita 185 filtre blevet tykkere?

    Hej venner

    Er der andre end mig der har lagt mærke til at Kalita 185 filtrene er blevet tykkere/kraftigere?

    Jeg købte mine hos TCC i torvehallerne for et par uger siden.

    Med de nye filtre er gennemløbstiden blevet længere. Jeg tror et bryg (30/500 g), der tidligere tog 3:15 nu tager ca. 4 min.


    Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Min hobby er alt man kan smage på :-)

    Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    :-o
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Godt spørgsmål, har ikke brugt 185 i et års tid, jeg benytter kun 155 næsten dagligt og der har jeg ikke bemærket nogen forskel
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • SweetBrikka
        Espresso
        • Dec 2012
        • 591

        #4
        Ikke at jeg vil betvivle din observation, men lige høre om det kun er filteret som du har ændret på? Bønnerne betyder en del; en Etiopisk Heirloom lader feks vandet igennem betydeligt langsommere end en Bourbon fra El Salvador - ved samme kværningsgrad.

        Comment

        • Rudi Fidel
          Mellemristet
          • Jan 2015
          • 227

          #5
          Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
          Ikke at jeg vil betvivle din observation, men lige høre om det kun er filteret som du har ændret på? Bønnerne betyder en del; en Etiopisk Heirloom lader feks vandet igennem betydeligt langsommere end en Bourbon fra El Salvador - ved samme kværningsgrad.
          Jep er helt med på at bønnerne betyder meget. Men er ret sikker på at det er filtrene, da det er alle bønner jeg brygger, der har rigtig lange gennemløbstider. Og jeg brygger en del forskelligt for tiden: med de nye filtre har jeg brygget kaffe fra både Honduras, Costa Rica og Etiopien. Etiopieren har jeg også brygget med de gamle filtre. Med de gamle tog et 30/500 g bryg, der var påhældt kontinuerligt indtil 2:10, 3 minutter og 45 sek.

          Med de nye filtre tager samme kaffe på samme kværnindstilling og påhældt indtil 1:50 (25 sek hurtigere), 4 minutter om at løbe igennem.

          Jeg er egentlig umiddelbart positiv overfor de længere brygtider, da det tillader at man kværner grovere og dermed med færre fines og mindre sandsynlighed for en bitter kop. Og så kan man nemmere brygge mindre batches i 185'eren uden at få håbløst korte bryggetider. Bryggede et 15/250 g batch i dag, der blev udemærket!

          Men jeg har en fornemmelse af at det kan blive svært den dag jeg skal brygge et 700 g batch i 185'eren med de nye filtre, da min kværn kværner ret uensartet i den grove ende af skalaen...

          Sendt fra min FP2 med Tapatalk
          Min hobby er alt man kan smage på :-)

          Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

          Comment

          Working...
          X