Lysristet single origin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Chancen
    Espresso
    • Jun 2015
    • 688

    Lysristet single origin

    Hej alle geeks.

    Jeg sidder og roder efter risterier der har meget lyse SO espresso bønner. Jeg kan sige at vi snakker lys som konga fra La Cabra, TCC er jo reelt ikke helt lys, ihvertfald ikke deres espresso 2.

    Så folkens. Hvilke risterier kører tøse kjøvenhavner rist ud over La "mega dyr" Cabra, som desværre heller ikke har nogen espresso på deres shop ligenu.

    God aftens
  • Lav
    Coffeeholic
    • Dec 2014
    • 1213

    #2
    Der er da ikke noget der hedder meget lys SO espresso rist - så tager du da bare filterbønner [emoji4]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Venligste hilsner, Steffen

    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

    Comment

    • Chancen
      Espresso
      • Jun 2015
      • 688

      #3
      Okay Lav thanks. Jeg er bare ikke efter blends, tænkte at sådan en som netop etiopisk konga fra La Cabra er meget lys espresso rist ift risteprofil. Vil du mene man kan eksperimentere med alle filterbønner til espresso? Tak for indspark. Er vandt til at drikke det lidt mørkere, men fik en colombia på EK43 på Kreta sidste uge som var forrygende, og det var en meget lys single origin, men måske filter?

      Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
      Der er da ikke noget der hedder meget lys SO espresso rist - så tager du da bare filterbønner [emoji4]


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Hvis du har en ek eller PP maskine kan du sagtens benytte filter rist.

        TCC er måske ikke uber lys, men det høre nu stadig til den lyse ende.

        The Barn har noget der er rimelig lyst from time to time SQM, Sundlaug ligeså.

        Ellers må du ty til Wendelboe
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Chancen
          Espresso
          • Jun 2015
          • 688

          #5
          Thanks. Sad lige og så på Wendelboe, crazy priser men måske The Barn skulle prøves. Jeg har jo netop kombo med Pressure/Flow profile og nyder at køre slow ramp up til 6 bar og ned igen langsomt, meget mere sødme synes jeg. Er gået helt væk fra 9 bar for tiden. Der kværnes på EK. Eventuelt prøve at købe noget Søren Stiller til filter.

          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          Hvis du har en ek eller PP maskine kan du sagtens benytte filter rist.

          TCC er måske ikke uber lys, men det høre nu stadig til den lyse ende.

          The Barn har noget der er rimelig lyst from time to time SQM, Sundlaug ligeså.

          Ellers må du ty til Wendelboe

          Comment

          • Chancen
            Espresso
            • Jun 2015
            • 688

            #6
            1 KG fra Wendelboe med fragt ca 550 kr.- Whoooaa makes la cobra discount..

            Comment

            • Chancen
              Espresso
              • Jun 2015
              • 688

              #7
              Har fundet ud af den kaffe jeg fik som var super lækker på EK var en Brazil fra Ozone coffee og ikke Colombia.

              We source speciality coffee from around the world, supply to coffee shops and roast coffee to order on a constantly changing and seasonal schedule. Ozone - your ultimate coffee host.


              Den skal da bre prøves. Nogle erfaringer med deres andre kaffer?

              Comment

              • Lav
                Coffeeholic
                • Dec 2014
                • 1213

                #8
                Du kunne og også bare klikke på mit link Chancen.... fløjt fløjt - receptrister da gerne ekstra lyst på forspørgsel [emoji4]


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Venligste hilsner, Steffen

                Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                Sort:
                Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                Rister: 2x
                Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                Comment

                • Juul-Andersen
                  Stamgæst
                  • Apr 2014
                  • 772

                  #9
                  Noget af stillers kan være meget lyst, som i MEGET. Jeg har hørt tale om lige efter sidste knæk (rullende) - jeg har det dog ikke fra hestens egen mund . Skriv til ham og fortæl hvad du er efter, hvis du skriver dine test med lave bar, så er jeg sikker på han er meget lydhør og behjælpelig, og vil helt sikkert kunne anbefale bønner til det .

                  La Cabra rister som sådan ikke til filter og til espresso. Hele ideen bag, er at det altid skal smage godt i cupping koppen, hvilket altid handler om at maksimere den enkelte bønnes potentiale, i stedet for at riste efter en brygform. Det kan derfor svinge en hel del, og x filter er ikke nødvendigvis lysere end y espresso, som jeg forstod Esben .

                  Jeg har også hørt, at man kan finde et mikroristeri i Husum der er meget åbne for at specialriste .
                  Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                  I’ve been told I like tea
                  I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                  Plans stuff in my spare time ☕️👌

                  Comment

                  • Kjeldsen
                    Coffeeholic
                    • Feb 2010
                    • 1086

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                    Noget af stillers kan være meget lyst, som i MEGET. Jeg har hørt tale om lige efter sidste knæk (rullende) - jeg har det dog ikke fra hestens egen mund . Skriv til ham og fortæl hvad du er efter, hvis du skriver dine test med lave bar, så er jeg sikker på han er meget lydhør og behjælpelig, og vil helt sikkert kunne anbefale bønner til det .

                    La Cabra rister som sådan ikke til filter og til espresso. Hele ideen bag, er at det altid skal smage godt i cupping koppen, hvilket altid handler om at maksimere den enkelte bønnes potentiale, i stedet for at riste efter en brygform. Det kan derfor svinge en hel del, og x filter er ikke nødvendigvis lysere end y espresso, som jeg forstod Esben .

                    Jeg har også hørt, at man kan finde et mikroristeri i Husum der er meget åbne for at specialriste .
                    Yeah :-) Han dumper nogle gange lige efter 1C.

                    Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

                    Comment

                    • Juul-Andersen
                      Stamgæst
                      • Apr 2014
                      • 772

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Kjeldsen Se indlæg
                      Yeah :-) Han dumper nogle gange lige efter 1C.

                      Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
                      Så passede det, min kilde var også ret så troværdig .

                      Hvis du skriver til ham Chancen, så meld lige ud hvad han siger, jeg vil meget gerne smage en bønne ristet af ham, der er droppet der
                      Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                      I’ve been told I like tea
                      I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                      Plans stuff in my spare time ☕️👌

                      Comment

                      • RePete
                        Lysristet
                        • Oct 2014
                        • 69

                        #12
                        Du kunne også prøve Clever Coffee. De rister efter profil til den lyse side. Passer godt til mine smagspræferener, som ser ud til at ligne dine :-).
                        __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________
                        mvh Peter

                        --- Carimali Uno E --- Carimali G1 doser --- Hario V60 --- Hario Slim --- AeroPress --- Bonavita vægt--- Bialetti Brikka 2 + 4 ---

                        Comment

                        • Chancen
                          Espresso
                          • Jun 2015
                          • 688

                          #13
                          Will do.. Du hører fra mig i så fald.

                          Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                          Så passede det, min kilde var også ret så troværdig .

                          Hvis du skriver til ham Chancen, så meld lige ud hvad han siger, jeg vil meget gerne smage en bønne ristet af ham, der er droppet der

                          Comment

                          • Mhejl
                            Grøn bønne
                            • Jan 2014
                            • 7

                            #14
                            Kan anbefale "Den navnløse kaffebar" på Vesterbro, som efter min smag rister det bedste kaffe, og det er til den lyse side. En super balance. Det er en blandings espresso, koster 69 kr for 250 gr.

                            Comment

                            • Chancen
                              Espresso
                              • Jun 2015
                              • 688

                              #15
                              Har lige modtaget 4x250 gram Kenya kieni fra tcc, dufter vildt frugtig. Nogle anbefalinger til bryg? Brew ratio, tid, temp andet frækt. Håber satme den er god til den bette pris.

                              Comment

                              Working...
                              X