Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #61
    Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

    I Caco3 equivalent

    Men ja hvis man vil regne en mg/ca balance ud er den god og optimal... den er bare bøvlet hvid du skal regne Caco3 equivalent ud.
    Last edited by malling; 27. November 2018, 13:19.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #62
      Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
      Super, tak for link! Og ja, man bør helt klart have et titreringssæt, eller til nøds et TDS meter, liggende, når man blander vand, så man kan dobbelttjekke..

      Tilsætningen på 0,32 g kom jeg frem til ved at regne med at der skulle tilsættes 30 mg Mg++ til vandhanevandet for at få det op på 1:1 mellem Ca og Mg. Dvs. 0,03 g/L (30 mg/L) per liter. Da molarmassen af epsom salt (MgSO4*7H2O) er 261,4 g/mol, og molarmassen af Mg++ er 24,3 g/mol, så skal jeg gange de 0,03 g/L med 261,4/24 = 0,323 g/L. I min opblanding bliver det jo dernæst fortyndet, enten til 15% eller 30%.

      Er det helt skævt med matematikken, eller hvad? Men uanset hvad, så er det nok mere hensigtsmæssigt at lave en koncentreret magnesiumsulfat-opløsning, a là den på BH siden, og så eksperimentere fra bryg til bryg med hvor mange ml der skal tilsættes...
      Øhh

      Epsom salt har en mollarmasse af 246,466 g/mol, det står på alle de bøtter og hjemmesider jeg har set? Og er mig bekendt også det Perger benytter
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #63
        Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
        Øhh

        Epsom salt har en mollarmasse af 246,466 g/mol, det står på alle de bøtter og hjemmesider jeg har set? Og er mig bekendt også det Perger benytter
        261,471 g / mol passer på MgSO4 * 7H20 (epsom salt) - læg mærke til forvekslingen mellem O og 0 i krystalvandet, dvs der er regnet 7 x 20 H og ikke 7 x vand. Hvis jeg bruger oxygen, som er meningen, får jeg også 246,47 g/ mol.

        Det er jo så en fejl på 6%, som jeg i denne sammenhæng vil mene er marginal.
        Last edited by Hegnet; 27. November 2018, 19:26.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • the_partisan
          Lysristet
          • Apr 2016
          • 63

          #64
          This looks interesting:

          ZeroWater's range of Water Filter Jugs are the only water filters that remove over 99% of dissolved solids from your water with our 5 stage filtration system


          Claims to give 0 TDS water out of a Brita style jug.

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #65
            Oprindeligt indsendt af the_partisan Se indlæg
            This looks interesting:

            ZeroWater's range of Water Filter Jugs are the only water filters that remove over 99% of dissolved solids from your water with our 5 stage filtration system


            Claims to give 0 TDS water out of a Brita style jug.
            Just measured my tap water with tds meter: 550 ppm. So I need to change my filter at least once a month... My RO system is running smoothly 6 months in, but this looks far easier - I´ll give you that ;-)

            Comment

            • lassesmed
              Grøn bønne
              • Jan 2017
              • 18

              #66
              Jeg leder efter en nem erstatning til min DAFI kande som ikke helt er god til at fjerne kalk. Jeg har overvejet Zerowater, er det ikke noget af det nemmeste?

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #67
                Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

                Læs anmeldelsen på Amazon, folk snakker om bitter eftersmag, smag af råden fisk og at for dem der lever i områder med hårdt vand holder den kun til 5 dage.

                Eller sagt på anden vis 3650,- årligt, og en helveds masse plastisk waste!

                Og så skal man nok være skeptisk om den kan leve op til det den lover

                Oveni er man stadig tvungen til at mineral tilsætte og bruge koncentrater, som bare igen ikke fungere nær så godt som benyttelse af base water.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #68
                  Sune - hvordan gik det så ? Med at bruge postevand som base - sammen med RO vand og så evt justerer med mineraler.

                  Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                  Mht. tilsætning af mineraler til RO vand, er der nogen særlig grund til at man ikke bruger vandhane-vand som basis?
                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  Jeg har tænkt det samme. Jeg har bare ikk gået dybere ind i det, da jeg ikke har anskaffet RO anlæg.
                  Det smarte ved vores danske grundvand er, at det har ret god kvalitet ... nå ja, det med en vis hårdhed (undtagen FRB) ... de steder med lav hårdhed har oftere rester fra landbruget, fordi det ikke er filtreret gennem tykke kalklag i undergrunden.
                  Og hvis man tilsætter mineraler til RO vand, så kommer der altid en mod-ion med, som er problematisk i højere mængder. Eller man har et hyr med at få opløst calciumcarbonat med en sodastream maskine.
                  Hvis man så vil ha nogle andre forhold, ka man justerer ovenpå det ... har jeg tænkt.
                  Det eneste danske hårde postevand, jeg ikke ville bruge til formålet er Frederiksberg-vand. Fordi det er for højt i andre værdier, fx sulfat.

                  Imodsætning til Københavner-postevand så er Frb-vand i udgangspunkt udvundet på Frederiksberg. Hvilket betyder der er en del by-forurening med. Sulfat kommer fra SO2 fra afbrænding af fossile brændstoffer, jf hvad Miljøstyrelsen skriver https://mst.dk/luft-stoej/luft/hvad-...fer-forurener/

                  Faktisk må Frb fortynde deres vandforsyning med vand udefra for at få værdier ned.

                  Den københavnske vandforsyning kommer derimod lang ude fra byen af. Vandindvindings-områder udvalgt efter god drikkevandskvalitet og med særlig beskyttelse.

                  Malling prøvede at bruge Frb-vand som base, fortalte han ... og det smagte ikke godt.

                  Sikker på grund af sulfat. Men nok også pga Natrium og chlorid. Det kommer fra vejsalt, som man spreder på vejene i frostvejr. Hvis natrium er højt nok, så smager det af salt. Men før da giver det sådan en fylde i smagen.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #69
                    Hvorfor jeg ej heller er fortaler for ren tilsætningsbaserer vand, fordi du dermed tilføjer en betydelig del Sulfat og Natron.

                    De bedste resultater har været fra RO vand og med en basevand som så er blevet løftet til ønskede værdier med koncentrater.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • SuneZA
                      Mørkristet
                      • Sep 2009
                      • 331

                      #70
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Hvorfor jeg ej heller er fortaler for ren tilsætningsbaserer vand, fordi du dermed tilføjer en betydelig del Sulfat og Natron.

                      De bedste resultater har været fra RO vand og med en basevand som så er blevet løftet til ønskede værdier med koncentrater.
                      Hvad bruger du her som "basevand"?

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #71
                        Jeg har brugt lidt forskelligt fra kildevand til hanevand. Vandet skal bare ikke være for blødt og Mg må gerne være relativt højt.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • SuneZA
                          Mørkristet
                          • Sep 2009
                          • 331

                          #72
                          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                          Sune - hvordan gik det så ? Med at bruge postevand som base - sammen med RO vand og så evt justerer med mineraler.

                          .
                          Det er landet på 20% vandhanevand i RO vandet. Det er nemt, og har virket ok med de kaffer jeg har haft igennem indtil videre (Roast, Friedhats og Hunt), men mangler generelt noget fylde, synes jeg, ift. hvis jeg brygger med Denice kildevand. Jeg skal helt klart prøve at eksperimentere mere med at tilsætte salte! Jeg skal bare lige have taget mig sammen og skaffet nogle. Hvis der er nogle der er friske på at smide diverse typer hvidt pulver i en kuvert, og sende til mig, må i endelig byde ind. Jeg betaler selvfølgelig gerne for det.

                          Comment

                          • Lav
                            Coffeeholic
                            • Dec 2014
                            • 1213

                            #73
                            Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                            Hvis der er nogle der er friske på at smide diverse typer hvidt pulver i en kuvert, og sende til mig, må i endelig byde ind.
                            Uha, pas på med konvolutter og hvidt pulver.....


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Venligste hilsner, Steffen

                            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                            Sort:
                            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                            Rister: 2x
                            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                            Comment

                            • Birk
                              Mellemristet
                              • Jul 2012
                              • 263

                              #74
                              ...Steffen - jeg mindes da ellers, at det var voldsomt populært for 15-16 år siden
                              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                              Comment

                              • SuneZA
                                Mørkristet
                                • Sep 2009
                                • 331

                                #75
                                Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                                Uha, pas på med konvolutter og hvidt pulver.....


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                Ja præcis, det var det absurde i det jeg hentydede til, og at det kunne gå temmelig galt hvis brevet begynder at lække lidt undervejs.. ���� Men anyways, jeg har ikke fundet et nemt sted at købe MgCl, CaCl, og de andre man kan bruge til formålet, så smid gerne et link hvis i har fundet en god "pusher". ��

                                Comment

                                Working...
                                X