Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #46
    Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
    Mht. tilsætning af mineraler til RO vand, er der nogen særlig grund til at man ikke bruger vandhane-vand som basis?
    Jeg har tænkt det samme. Jeg har bare ikk gået dybere ind i det, da jeg ikke har anskaffet RO anlæg.

    Det smarte ved vores danske grundvand er, at det har ret god kvalitet ... nå ja, det med en vis hårdhed (undtagen FRB) ... de steder med lav hårdhed har oftere rester fra landbruget, fordi det ikke er filtreret gennem tykke kalklag i undergrunden.

    Og hvis man tilsætter mineraler til RO vand, så kommer der altid en mod-ion med, som er problematisk i højere mængder. Eller man har et hyr med at få opløst calciumcarbonat med en sodastream maskine.

    Hvis man så vil ha nogle andre forhold, ka man justerer ovenpå det ... har jeg tænkt.

    Sune - har du da anskaffet dig RO anlæg ? eller hvad vand bruger du ?
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #47
      Sæbe smagen kommer med al sandsynlighed fra Sulfat ionen fra epsom salt, eftersom smagen ikke virker til at være til stede med andre magnesium salte, derfor skal især denne holdes meget lavt og vil generelt råde til en 1:4 -1:6

      Men som jeg også skrev kommer der til gengæld en kunstig sødme og denne kommer ved alle typer af vand med høje magnesium værdier. Hvorfor jeg ikke er forhippet på vand (naturligt eller tilsat) der har 1:1 af Mg: Ca. min egne undersøgelser indikere at et mg:ca helst skal være på 1:3-1:6 forhold, i hvertfald i forhold til mine præferencer!
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • SuneZA
        Mørkristet
        • Sep 2009
        • 331

        #48
        Yes, hoppede på sådan en fra rent-postevand. Jeg har ikke nået at eksperimenterer så meget endnu, men jeg må til min overraskelse allerede medgive, at MgSO4 tilsætning skal begrænses temmelig meget. Indtil videre har jeg prøvet 15% og 30% postevand, justeret med 0.32 g MgSO4 i postevandet, inden opblanding, samt 30% postevand, uden MgSO4. Mit kit til at måle GH/KH er desværre blevet for gammelt(!), så jeg kan ikke tjekke værdierne af det færdige vand. Men værdierne opgivet i vandrapporterne ser ud til at have været meget konstante over tid. MgSO4 mængden er beregnet udfra at Ca:Mg forholdet skulle være 1:1 efter tilsætning (i mg), og jeg går udfra at magnesiumsulfaten er heptahydrat-saltet (Epsom salt). Men det er et estimat, der står bare "magnesiumsulfat" på posen, som er købt fra maltbazaren, til brug ved hjemmebrygning af øl. Posen har været åben i et par år, dog, så jeg tænker den uanset hvad må have suget det vand den kan?

        I Matt Perger's opskrift på "nemt" kaffevand bruger han KUN magnesiumsulfat til at give GH! Jeg gad virkelig godt smage noget kaffe han har brygget, på dén blanding...

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #49
          Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
          Yes, hoppede på sådan en fra rent-postevand. Jeg har ikke nået at eksperimenterer så meget endnu, men jeg må til min overraskelse allerede medgive, at MgSO4 tilsætning skal begrænses temmelig meget. Indtil videre har jeg prøvet 15% og 30% postevand, justeret med 0.32 g MgSO4 i postevandet, inden opblanding, samt 30% postevand, uden MgSO4. Mit kit til at måle GH/KH er desværre blevet for gammelt(!), så jeg kan ikke tjekke værdierne af det færdige vand. Men værdierne opgivet i vandrapporterne ser ud til at have været meget konstante over tid. MgSO4 mængden er beregnet udfra at Ca:Mg forholdet skulle være 1:1 efter tilsætning (i mg), og jeg går udfra at magnesiumsulfaten er heptahydrat-saltet (Epsom salt). Men det er et estimat, der står bare "magnesiumsulfat" på posen, som er købt fra maltbazaren, til brug ved hjemmebrygning af øl. Posen har været åben i et par år, dog, så jeg tænker den uanset hvad må have suget det vand den kan?

          I Matt Perger's opskrift på "nemt" kaffevand bruger han KUN magnesiumsulfat til at give GH! Jeg gad virkelig godt smage noget kaffe han har brygget, på dén blanding...
          Jeg vil virkelig anbefale dig at anskaffe et tds-meter hurtigst muligt, så du får en nogenlunde idé om hvor du er henne med dit færdige vand. Og i følge min begrænsede matematik overdoserer du Mg med over 50% i fht Barista Hustle - og det hvis dit vand var 0 ppm fra start af... Og jeg går så ud fra at det er 1 liter vand du arbejder med?

          Prepare the perfect cup of coffee using our Barista Hustle water recipe. Also includes recipes for the official SCA water, WOC Budapest water and more.

          Comment

          • SuneZA
            Mørkristet
            • Sep 2009
            • 331

            #50
            Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
            Jeg vil virkelig anbefale dig at anskaffe et tds-meter hurtigst muligt, så du får en nogenlunde idé om hvor du er henne med dit færdige vand. Og i følge min begrænsede matematik overdoserer du Mg med over 50% i fht Barista Hustle - og det hvis dit vand var 0 ppm fra start af... Og jeg går så ud fra at det er 1 liter vand du arbejder med?

            https://baristahustle.com/blog/diy-w...n-two-bottles/
            Super, tak for link! Og ja, man bør helt klart have et titreringssæt, eller til nøds et TDS meter, liggende, når man blander vand, så man kan dobbelttjekke..

            Tilsætningen på 0,32 g kom jeg frem til ved at regne med at der skulle tilsættes 30 mg Mg++ til vandhanevandet for at få det op på 1:1 mellem Ca og Mg. Dvs. 0,03 g/L (30 mg/L) per liter. Da molarmassen af epsom salt (MgSO4*7H2O) er 261,4 g/mol, og molarmassen af Mg++ er 24,3 g/mol, så skal jeg gange de 0,03 g/L med 261,4/24 = 0,323 g/L. I min opblanding bliver det jo dernæst fortyndet, enten til 15% eller 30%.

            Er det helt skævt med matematikken, eller hvad? Men uanset hvad, så er det nok mere hensigtsmæssigt at lave en koncentreret magnesiumsulfat-opløsning, a là den på BH siden, og så eksperimentere fra bryg til bryg med hvor mange ml der skal tilsættes...

            Comment

            • pingel
              Coffeeholic
              • Jan 2012
              • 1007

              #51
              Min udregning er blot baseret på BH-opskriften. Prøv lige at lave en hurtig udregning og se...

              Jeg tager ikke forbehold for evt blandingsforhold mm. Men konstaterer blot at det er rigeligt med Epsom salt du har kommet i ;-)

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #52
                Du bør benytte koncentrater, det andet er noget juks og meget svært pga det kræver afsindig præcision.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #53
                  Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                  Mit kit til at måle GH/KH er desværre blevet for gammelt(!), så jeg kan ikke tjekke værdierne af det færdige vand. Men værdierne opgivet i vandrapporterne ser ud til at have været meget konstante over tid.
                  Ja, fedt at ku måle ... Men min erfaring er at det er vigtigere at smage sig frem. Vandkemi er komplekst. Og kaffer er forskellige. Og vores smagsoplevelser er forskellige.

                  Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                  jeg går udfra at magnesiumsulfaten er heptahydrat-saltet (Epsom salt). Men det er et estimat, der står bare "magnesiumsulfat" på posen, som er købt fra maltbazaren, til brug ved hjemmebrygning af øl. Posen har været åben i et par år, dog, så jeg tænker den uanset hvad må have suget det vand den kan?
                  Det ville jeg også tro det har.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • SuneZA
                    Mørkristet
                    • Sep 2009
                    • 331

                    #54
                    Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                    Min udregning er blot baseret på BH-opskriften. Prøv lige at lave en hurtig udregning og se...

                    Jeg tager ikke forbehold for evt blandingsforhold mm. Men konstaterer blot at det er rigeligt med Epsom salt du har kommet i ;-)
                    Altså, BH opskriften regner med ~10 g Epsom salt per liter, til at lave en 1000 mg/L (1 ml koncentrat tilfører 1 mg mg per liter RO vand). Jeg putter ~0,3 g Epsom salt i en liter vandhanevand, for (forhåbentlig) at tilføre 30 mg/L Mg. Dernæst fortynder jeg vandhanevandet til f.eks. 10% med RO vand, dvs. saltet hat bidraget i den endelige opløsning med 3 mg/L. Det synes jeg da ikke umiddelbart lyder voldsomt ift BH opskrifterne!?

                    Comment

                    • pingel
                      Coffeeholic
                      • Jan 2012
                      • 1007

                      #55
                      Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                      Altså, BH opskriften regner med ~10 g Epsom salt per liter, til at lave en 1000 mg/L (1 ml koncentrat tilfører 1 mg mg per liter RO vand). Jeg putter ~0,3 g Epsom salt i en liter vandhanevand, for (forhåbentlig) at tilføre 30 mg/L Mg. Dernæst fortynder jeg vandhanevandet til f.eks. 10% med RO vand, dvs. saltet hat bidraget i den endelige opløsning med 3 mg/L. Det synes jeg da ikke umiddelbart lyder voldsomt ift BH opskrifterne!?
                      Dvs at du kører 90 RO og 10 vandhaneblanding?

                      Og uden at regne efter, men blot se på det du skriver. Så er det jo stadig 50% mere Mg, plus det der er i vandhanen (og tilbage i dit RO som næppe er på 0 ppm TDS), i forhold til Barista Hustle der kører 19;4 mg/L. Og så må du jo afgøre om plus 50% mm. er voldsomt ;-)
                      Last edited by pingel; 26. November 2018, 21:10.

                      Comment

                      • SuneZA
                        Mørkristet
                        • Sep 2009
                        • 331

                        #56
                        Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                        Dvs at du kører 90 RO og 10 vandhaneblanding?
                        Nej, jeg eksperimenterer med lidt forskelligt. Lige pt. er det 15% rent postevand, uden Epsom salt, som fungerer bedst.
                        Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                        Og uden at regne efter, men blot se på det du skriver. Så er det jo stadig 50% mere Mg, plus det der er i vandhanen (og tilbage i dit RO som næppe er på 0 ppm TDS), i forhold til Barista Hustle der kører 19;4 mg/L. Og så må du jo afgøre om plus 50% mm. er voldsomt ;-)
                        Det forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du skriver? Hvis jeg tilsætter 10% vand med 30 mg/L Mg, så har jeg jo kun tilsat 3 mg/L. BH opskriften tilsætter 19,4 mg/L, så selv med det der er i vandhanevandet i forvejen, er det jo ikke i nærheden af at være lige så højt niveau?

                        Comment

                        • pingel
                          Coffeeholic
                          • Jan 2012
                          • 1007

                          #57
                          Jeg tror at vi læser/skriver forkert af hinanden...

                          På Frederiksberg har vi mellem 23 og 28 ml mg pr liter i vandhanen, dit er vel i omegnen ikke? Og BH tilfører 19,4 ml til en liter helt renset vand, så kommer de jo aldrig derop - eller jeg helt galt afmarcheret? Og du kommer ikke ned på de 19,4...
                          Last edited by pingel; 26. November 2018, 22:16.

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #58
                            Perger benytter 2,5ml koncentrat til 500ml destilleret vand, koncentratet består af 25g MgSo4 og 8,6g KhCo3 til 500ml.
                            Last edited by malling; 26. November 2018, 22:23.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • pingel
                              Coffeeholic
                              • Jan 2012
                              • 1007

                              #59
                              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                              Perger benytter 2,5ml koncentrat til 500ml destilleret vand, koncentratet består af 25g MgSo4 og 8,6g KhCo3 til 500ml.
                              Ikke i den vi refererer til her:https://baristahustle.com/blog/diy-w...n-two-bottles/

                              Comment

                              • malling
                                Master Brewer
                                • Apr 2011
                                • 4545

                                #60
                                Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

                                Ahh den okay han har haft nogle stykker over de seneste år.

                                Bryder mig bare ikke om hans koncentrat da du får nogle absurde udregninger.

                                Jeg benytter så 1ml =10mg/l
                                Last edited by malling; 27. November 2018, 12:42.
                                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                                Comment

                                Working...
                                X