Nye knive, længere kværn tid.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • martinbrandt
    Lysristet
    • Sep 2013
    • 137

    Nye knive, længere kværn tid.

    Hej.

    Jeg har netop sat nye knive i min Mazzer SJ, knivene hedder 33M.
    Jeg oplever at jeg skal kværne meget længere før jeg får samme mængde som før, ja dobbelt så lang tid faktisk.

    Er det noget der er normalt forbi de lige skal køres til eller hvad siger i?

    Hilsen Martin


    Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    33M er standardknive og almindeligvis de eneste originalknive der fåes til Jolly. Det er rigtigt at det godt kan tage nogle kg før knivene er kørt til.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3
      Har du et billede af dem du tog ud ? , evt begge sider,(står der noget på dem ?)
      HVIS du har haft uoriginale knive i , kan de evt ha været hurtigere

      er alt andet lige , dvs , ligeså fint med samme kaffe af samme alder ?
      eller er din kaffe evt blevet gammel, og du derfor skal kværne finere end da den var frisk(ere)

      har du evt checket udkast hullet, det kunne evt være blevet delvist stoppet

      STÅR der 33M på selve knivene ?
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • frachlitz
        Stamgæst
        • Jul 2013
        • 936

        #4
        Hvad er tiden? En Super Jolly med std knive tager typisk 9-10 sekunder for 16g


        Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
        LMWDP #422
        La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
        Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
        Aillio Bulet R1 Pre-order
        BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

        Comment

        • martinbrandt
          Lysristet
          • Sep 2013
          • 137

          #5
          De nye kniber står der Mazzer 33M på bagsiden, de gamle står der faktisk ikke noget på.. Har lige haft det hele skilt ad og renset igen, der er ikke noget der er stoppet til. Det er samme kaffe jeg bruger med samme alder og den samme indstilling på kværnen. Det tager vel ca. 15 sek nu for 17 gram, før tog det ca. 8 sek.
          De gamle knive føles egentlig stadig skarpe nok, men jeg ville prøve at skifte da jeg aldrig har været helt tilfreds med resultatet fra kværnen. Det er lige før at jeg syntes min gamle Vario gjorde det bedre :-S


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Billeder af knivene ?
            ser de ens ud ?
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Hvad er det du er utilfreds med/som Varioen næsten gjorde bedre?
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • martinbrandt
                Lysristet
                • Sep 2013
                • 137

                #8
                Knivene ser helt ens ud, jeg har desværre ikke lige nogle billeder.
                Jeg synes simpelthen ikke at mine shot løber pænt, smagen er okay men kunne sagtens være bedre. Det løber lidt ligesom hvis der bruges for gammel kaffe.


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #9
                  Det kan være du skal se om knivene er helt "aligned", som på så fint dansk bliver kaldt. Altså om knivene er horisontalt helt paralelle. Matt Perger har lavet en fin video om hvordan du gør. Der er så på en EK43 men princippet er jo det samme.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Spøjst.. Ikke at jeg kan hjælpe, men læser interesseret med.

                    På et tidspunkt købte jeg et sæt duranium knive eller hvad de hedder ovre hos Kaffemekka for at teste dem i en Mini, altså Jolly knive. Det var så lidt det gav, at jeg slet ikke forstod det. Jeg nåede aldrig frem til en konklusion og endte med at lade dem sidde og en kammerat har den nu til låns.
                    Det lyder vildt, hvis en manglede alignment skulle kunne betyde så meget.
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    • Sonne
                      Master Brewer
                      • Jul 2007
                      • 1641

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                      Det lyder vildt, hvis en manglede alignment skulle kunne betyde så meget.
                      Jeg ved heller ikke om det har lige så stor betydning, og det har vel også mest betydning for "kornstørrelsen". Jeg synes bare klart, at 17 gr på 15 sek er for langsomt - også selvom knivene først skal køres til, så det kunne ikke skade at tjekke.
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                      La Pavoni Professional
                      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                      BLOG

                      Comment

                      Working...
                      X