BaristaHustle Superlatives kaffeabonnement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    BaristaHustle Superlatives kaffeabonnement

    Jeg er ikke selv sprunget på Superlatives kaffeabonnement, som Matt Perger har søsat. Men jeg vil gerne høre fra jer, som har. Nu har der lige været lidt snak i chatten, men det er jo så kortfattet.

    Hvor mange kaffer har I modtaget indtil nu ? Det er en om måneden, ikk ? Jeg fangede bare at her i oktober var det Kieni fra TCC.

    Hvad har været favoritten indtil nu ?
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Der er noget i det, som ikke giver mening for mig: at man får 100 gram af hver kaffe, og fra nyt risteri hver gang.

    Fordi hver kaffe har sin måde at brygges på for at komme til sin ret, for at shine bedst. Afhængig af ristningen er der forskel på opløselige stoffer i kaffen - og det skal dosering og kværning indstilles efter. Der er kun at prøve sig frem. Selvfølgelig kan en dygtig barista vurderer en del ud fra farven af bønnerne og origin sammenholdt med at han kender den kværn, han/hun bruger. Men der er få som er så dygtige.

    Hvert risteri optimerer ristningen af en given bønne ud fra en bestemt måde at brygge den på. Derfor ka det være svært at sælge kaffe til alm forbrugere, hvis kaffen er optimeret ud fra kværning på en EK43 og brygget på helt særligt vand. Så er det klart at folk ikke ka få den samme smag ud af det derhjemme.

    Også derfor giver det så meget mening for mig at riste selv. Jeg optimerer ristningeen til præcis den måde, jeg brygger på.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • ChristianS
      Coffeeholic
      • Apr 2015
      • 1012

      #3
      Jeg tænkte præcis det samme - og det er medvirkende til, at jeg heller ikke er hoppet på endnu: jeg er simpelthen ikke stærk nok i at brygge pour overs/sort kaffe generelt.

      Jeg vil dog sige, at jeg ville brygge på en aeropress, hvis jeg kun havde 100g at skyde ind. Selvom man får mindre ud af dosen (immersion kontra dryp), så er det min erfaring, at det er nemmere at ramme nogenlunde rigtigt.

      Jeg er også spændt på at høre, hvad I gør.
      Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

      Kværne: Niche Zero, Santos 01
      Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
      Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

      Comment

      • Lav
        Coffeeholic
        • Dec 2014
        • 1213

        #4
        BaristaHustle Superlatives kaffeabonnement

        Jeg brygger dem altid på Kalita 155....
        Inde på Superlatives sitet chatter vi med risterne og adviseres om dosering og std. Perger vand. For mig giver det god mening at lade sig overraske på den måde.
        De andre kaffer har været en Geisha fra Panama, Silla De Pando, ristet lyst hos Sensory Labs i Australien. Næste var barista vm kaffen 2016 fra Berg Wu, endnu en Geisha fra Panama, Finca Deborah. Førstnævnte var længe under vejs og havde tabt en del på de 4-5uger der gik i transporten. Stadig ret spændende synes jeg - ved dog at Johnster ikke syntes det var noget, men han fik den også endnu en uge sener...
        Berg Wu's var en kende sødere, men denne gang med stor Geisha smag...

        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Last edited by Lav; 27. October 2016, 17:18.
        Venligste hilsner, Steffen

        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

        Comment

        • johnster
          Master Brewer
          • Jun 2011
          • 1756

          #5
          Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
          Jeg brygger dem altid på Kalita 155....
          Inde på Superlatives sitet chatter vi med risterne og adviseres om dosering og std. Perger vand. For mig giver det god mening at lade sig overraske på den måde.
          De andre kaffer har været en Geisha fra Panama, Silla De Pando, ristet lyst hos Sensory Labs i Australien. Næste var barista vm kaffen 2016 fra Berg Wu, endnu en Geisha fra Panama, Finca Deborah. Førstnævnte var længe under vejs og havde tabt en del på de 4-5uger der gik i transporten. Stadig ret spændende synes jeg - ved dog at Johnster ikke syntes det var noget, men han fik den også endnu en uge sener...
          Berg Wu's var en kende sødere, men denne gang med stor Geisha smag...

          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Så du fik ikke Kiriani?
          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
          Compak K10 Fresh
          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

          Philips Café Gourmet

          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

          Comment

          • johnster
            Master Brewer
            • Jun 2011
            • 1756

            #6
            Her er links til kafferne.





            Det var virkelig sjovt at se Ruben Gardellis brewers cup rutine.

            Men ellers får du jo meget mere info ved at læse folks indtryk på forum og FB.
            Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
            Compak K10 Fresh
            Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

            Philips Café Gourmet

            Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
            Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

            Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

            Comment

            • johnster
              Master Brewer
              • Jun 2011
              • 1756

              #7
              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
              Der er noget i det, som ikke giver mening for mig: at man får 100 gram af hver kaffe, og fra nyt risteri hver gang.

              Fordi hver kaffe har sin måde at brygges på for at komme til sin ret, for at shine bedst. Afhængig af ristningen er der forskel på opløselige stoffer i kaffen - og det skal dosering og kværning indstilles efter. Der er kun at prøve sig frem. Selvfølgelig kan en dygtig barista vurderer en del ud fra farven af bønnerne og origin sammenholdt med at han kender den kværn, han/hun bruger. Men der er få som er så dygtige.

              Hvert risteri optimerer ristningen af en given bønne ud fra en bestemt måde at brygge den på. Derfor ka det være svært at sælge kaffe til alm forbrugere, hvis kaffen er optimeret ud fra kværning på en EK43 og brygget på helt særligt vand. Så er det klart at folk ikke ka få den samme smag ud af det derhjemme.

              Også derfor giver det så meget mening for mig at riste selv. Jeg optimerer ristningeen til præcis den måde, jeg brygger på.
              Med al respekt, så er det jo noget vås.
              Altså, det er ligesom Skurken der engang var rimelig hård over for folk der drak kaffe mere end en uge efter riste dato...

              Selvfølgelig giver det mening at købe ristet kaffe fra risterier der har udstyr og ekspertise til at levere et godt produkt.
              Teoretisk set kan man gøre det mere optimalt selv, men i praksis? Og det er jo ikke sikkert, at man kan få lige præcis den kaffe som grøn bønne.
              Men hvis man har tiden, udstyret og ekspertisen til at gøre det selv, så vil jeg da også foretrække det, men jeg kunne sådan set sige det samme som du gør, om folk der rister selv.

              Det store minus med Superlatives er for mig, at man kun får 100 gr. Det er dog bedre end de 60 gr. der var oplægget. Og så usikkerheden om, hvor hurtigt man får den leveret efter riste dato. Men det kan jo også svinge fra andre leverandører.

              Så for mig er det først og fremmest et spørgsmål om at prøve ny kaffe, som jeg måske ellers ikke ville have opdaget. Jeg havde helt sikkert ikke lige sendt en bestilling afsted til Italien, men det skal jeg helt klart have gjort nu.
              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
              Compak K10 Fresh
              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

              Philips Café Gourmet

              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

              Comment

              • Lav
                Coffeeholic
                • Dec 2014
                • 1213

                #8
                Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                Så du fik ikke Kiriani?
                Hmmmm nej da.... så kan jeg sq da bedre forstå min forvirring! Nåh, ny mail afsted til den gode Matt. Det er da noget knas



                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Venligste hilsner, Steffen

                Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                Sort:
                Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                Rister: 2x
                Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                Comment

                • johnster
                  Master Brewer
                  • Jun 2011
                  • 1756

                  #9
                  Men du var heldig ar få Finca Deborah. Nu er jeg misundelig...
                  Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                  Compak K10 Fresh
                  Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                  Philips Café Gourmet

                  Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                  Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                  Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #10
                    @Johnster - jeg forstår ikke præcis hvad du indvender imod.

                    Jeg siger bare det tager tid at spore sig ind på at få brygget kaffen godt. I hver faldt til de smagsnoter, jeg går efter i kaffen. Men jeg vidste ikke det, Lav fortæller om at der er nøje brygge-instrukser til hver kaffe, I får tilsendt. Det hjælper da på det.

                    Jeg fik engang noget sponsorkaffe fra Stiller til vores filterkaffekursus (vist for 1,5 år siden). Han bad mig til gengæld om feedback. Jeg syns de var underudviklede i ristningen. Det skrev jeg med bæven til ham.

                    Han svarede tilbage at jeg skulle doserer højere. Jep, det hjalp på smagen. Husker ikke om det var 70 g/l eller hvordan - men det var højere end jeg nogensinde havde doseret før.

                    Men så undrer det mig at han ikke skriver det på posen. Der stod meget info med højdemeter og al mulig omkring dyrkning af kaffen. Men ikke noget så vigtigt som at den skal brygges med højere dosering.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • johnster
                      Master Brewer
                      • Jun 2011
                      • 1756

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                      @Johnster - jeg forstår ikke præcis hvad du indvender imod.

                      Jeg siger bare det tager tid at spore sig ind på at få brygget kaffen godt. I hver faldt til de smagsnoter, jeg går efter i kaffen. Men jeg vidste ikke det, Lav fortæller om at der er nøje brygge-instrukser til hver kaffe, I får tilsendt. Det hjælper da på det.

                      Jeg fik engang noget sponsorkaffe fra Stiller til vores filterkaffekursus (vist for 1,5 år siden). Han bad mig til gengæld om feedback. Jeg syns de var underudviklede i ristningen. Det skrev jeg med bæven til ham.

                      Han svarede tilbage at jeg skulle doserer højere. Jep, det hjalp på smagen. Husker ikke om det var 70 g/l eller hvordan - men det var højere end jeg nogensinde havde doseret før.

                      Men så undrer det mig at han ikke skriver det på posen. Der stod meget info med højdemeter og al mulig omkring dyrkning af kaffen. Men ikke noget så vigtigt som at den skal brygges med højere dosering.
                      Det er mest denne del der lige triggede mig.

                      "Derfor ka det være svært at sælge kaffe til alm forbrugere, hvis kaffen er optimeret ud fra kværning på en EK43 og brygget på helt særligt vand. Så er det klart at folk ikke ka få den samme smag ud af det derhjemme.

                      Også derfor giver det så meget mening for mig at riste selv. Jeg optimerer ristningeen til præcis den måde, jeg brygger på."

                      Men ellers er jeg enig i at100 gr. er i underkanten. Derfor bad jeg ham også om at angive sin kværn indstilling for hver kaffe. Så kan jeg bruge hans offset som vejledning til min kværn. Men det er desværre ikke lykkedes at få ham til det.
                      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                      Compak K10 Fresh
                      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                      Philips Café Gourmet

                      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Kaffe T har lidt fat i en af problemstillingerne, jeg mener dog ikke det i sig selv betyder kaffen ikke opnår det man selv synes er dets optimale, for det er voldsomt subjektivt. Men det er klart du ikke kan få den balance de på risteriet havde i tankerne, det er tæt på uladsiggørlig, medmindre man kan ramme med præcis samme værdier og har samme kværn som de har brugt til cupping.

                        Jeg ved ikke om de fleste risterier i sig selv er bevidst om, at de indirekte rister efter det område hvor deres cupping kværn levere, de rister nok mere efter hvad de vurdere vil få kaffen til at repræsentere bønnen bedst mulig.

                        Hele tanken bag vand er stadig i sit spæde stadie og mange har stadig ikke gjort sig de store tanker på det område endnu, eller ført deres tanker ud i livet, det er stadig meget få der eksperimentere og producere vand med en helt specielle værdier. Det meste er efterhånden stadig kun RO vand tilsat mineraler og hvor der ikke er lagt de store tanker bagved. Men det er selvf. også et problem for os hjemmebrugere eftersom RO anlæg bare ikke egner sig til low flow miljøer - pga. opkoncentration og ja nok lige er til den store side. Det er nok også de færreste der vil ud og lege den lille kemiker for at opnå vand med de værdier risteriet benytter.

                        De flestes vand vil altid befinde sig i området semi-optimalt, derfor forstår jeg godt man synes det er bedre at riste ud fra hvad man selv har. Problemet er dog her at man skal have evnerne, erfaring, udstyret og stadig skal cuppe kaffen i samme grad som på et risteri, ellers er man lige vidt.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • johnster
                          Master Brewer
                          • Jun 2011
                          • 1756

                          #13
                          Det er jo så også derfor, at det er super nørdet og super godt, at Matt giver vejldning til vand med de kaffer han sender ud. Jeg bruger dog bare mit Brita vand.

                          Når vi snakker alm. kunder i kaffebarer, så skal man jo altid passe på ikke at skræmme dem væk. Men det skader jo ikke at have vejledning på posen og måske endda udvidet vejledning på web sitet.

                          Men at dømme konceptet med salg aff ristet kaffe problematisk, synes jeg nu er temmelig overdrevet. #firstworldproblems
                          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                          Compak K10 Fresh
                          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                          Philips Café Gourmet

                          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                          Comment

                          • pingel
                            Coffeeholic
                            • Jan 2012
                            • 1007

                            #14
                            Bliver der ikke kun behandlet "firstworld problems" herinde? ;-)

                            Comment

                            • movin
                              Espresso
                              • Aug 2013
                              • 630

                              #15
                              Hvornår plejer i at modtage jeres bønner, og har i modtaget for december. Jeg er tilmeldt og skulle gerne modtage første gang her i december. Jeg hader lang transport af god kaffe, da det bekymre mig med de mange temperatur skift.

                              Comment

                              Working...
                              X