Kaffejam på Lillebælt kanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sinobi
    Mellemristet
    • Mar 2018
    • 188

    Så er de sidste detaljer ved at blive bryge-klare til "KaffeJam på Lillebælt kanten" på lørdag.

    Der er stadig ledige "pladser" hvis nogen skulle have lyst til at deltage.
    Alle er velkomne.
    Det kræver ingen dybere forudsætninger, udstyr eller kunnen, bare man interesserer sig for kaffe.
    Om man kun kan nogle få timer eller hele dagen, er heller ikke afgørende, men man er velkommen hele dagen.
    Kom frisk.

    Adresse og det andet praktiske får I i en pb når I melder jer til

    /Henrik
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

    Comment

    • jneble
      Lysristet
      • Jun 2016
      • 73

      Tak for et super fint arrangement til alle som deltog, og ekstra tak til Sinobi for at lægge hus til :-)
      Det var spændende at nørde sammen, og jeg blev ihvertfald klogere og havde nogle spændende snakke.
      Vi brugte bl.a. dagen på at smage på 6 slags vand, lege med Oxholms Decent DE1 PRO og smage coldbrew. Og selvfølgeligt blev der drukket noget god kaffe.
      Jeg håber vi kan arrangere en part 2 en dag. Jeg synes ihvertfald at, der er massere mere at diskuttere og afprøve. Vi talte bl.a. om at lave et kværn-jam, hvilket jeg selv er sindsygt interesseret i!

      Og hvis der sidder nogle derude og er i tvivl, om de ved nok eller har godt nok udstyr til at deltage så vil jeg absolut anbefale jer at tage med næste gang der er et arrangement. Der er hverken en minimumsgrænse for udstyr eller erfaring - bare man har en interesse.

      Jim

      Comment

      • Citrushund
        Mørkristet
        • Sep 2012
        • 379

        Jeg synes virkelig også det var en kanon dag hjemme hos Sinobi. Jeg havde aldrig troet at der kunne være så stor en smags forskel på vand. Jeg glæder mig rigtig meget til part 2 en anden dag. Kan kun opfordre andre i at deltage til disse jams. Jeg blev ihvertfald en fantastisk oplevelse
        - ECM Elektronika II Profi
        - Mazzer Super Jolly Arduino mod
        - Custom made Torr Tamper

        EspressoBars 3D Print service

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          Godt at høre :-) Jeg ku desværre ikke komme.

          Hvad var jeres konklussion på distribution tools ? Den nye variant med flere "nåle" som går ned i pucken ville jeg tro var et bedre bud end det med facetterne (eller hvordan beskriver man det?), som har været ude et par år ... men bare en teoretisk overvejelse. Jeg har ikke prøvet nogen af dem.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Sinobi
            Mellemristet
            • Mar 2018
            • 188

            Ja, det var kanon hyggeligt.
            Jeg er relativ ny indenfor kaffe og det var mit første kaffejam, men jeg kan sige at DET ihvertfald ikke bør afholde nogen fra at deltage i noget lignende en anden gang.
            Det var lærerigt, sjovt, spændende og hyggeligt. Kan klart anbefales!

            @Kaffe T:
            Vi nåede aldrig rigtigt til at lege med distributions tools.
            Jneble havde ellers taget en kina-knock-off OCD med også,
            men der var så meget andet at nørde med og snakke om,
            så vi har stadig tilgode at rode med distributions tools.

            Blandt andet cuppede vi jo forskelligt vand (min første cupping nogensinde).
            Vi cuppede 6 forskellige vand med en Costa Rica bønne fra HolyBean.
            Her er et forsøg på en opsummering:
            Der var en generel trend bland os, men med mindre variationer i hvordan vi rangerede vandene.
            Det vestFyenske hanevand var blandt alles favoritter ved alle temperaturer, men når den var BWT BestMax Premium filtreret havde halvdelen den på ca. 4-5 pladsen og halvdelen den på 2-3 pladsen.
            Værst var demineraliseret vand og hanevand fra Vejen.
            Recaboniseret var den der var størst udsving på/størst uenighed om.
            Pergers 70/30 kom gennemsnitligt på en skarp andenplads.
            Demin., Recarb., 70/30 gav en syrlighed i smagen.
            Fyn, BWT, Vejen gav en (behagelig) bitterhed i smagen.
            Det er ca. sådan jeg husker det og med støtte fra de tre sedler jeg stadig har liggende.
            Vi gjorde ikke det store ud af at dokumentere cuppingen, det var sådan mest et "first try", "kan man smage forskel?".

            /Henrik
            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
            Brewista Smart Scale v2.0
            DIY Fluidbed 300 gr. rister

            Comment

            Working...
            X